Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 6:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Besluit? (hele brief of alleen onder kopje besluit?)
Moderators: Michčle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
GewoonN

Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: di 19 mrt 2013 20:56    Onderwerp: Besluit? (hele brief of alleen onder kopje besluit?) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Zou iemand een licht kunnen werpen over onderstaande casus en de vragen die ik daarover heb? Mocht hier al een vraag over zijn, dan word ik hier graag op gewezen.

Bij een waterschap is een aanvraag voor een watervergunning ontvangen (brief 1). Hierop wordt niet binnen 8 weken een besluit genomen en de aanvrager stelt het bestuursorgaan in gebreke (brief 2). Binnen twee weken na ontvangst van de ingebrekestelling wordt door het bestuursorgaan een brief verstuurd. In deze brief wordt gereageerd op de eerste brief van de schrijver, waarvoor de beslistermijn reeds was verlopen. Daarnaast worden excuses aangeboden voor de late beantwoording van deze eerste brief en wordt aangegeven dat met het besluit verderop in de brief (letterlijk: met onderstaand besluit) tevens de brief betreffende ingebrekestelling wordt afgehandeld.
Vervolgens worden de feiten en een belangafweging weergegeven.
Hierna volgt het kopje besluit en daaronder valt te lezen dat de watervergunning niet wordt verleend gezien de feiten en de belangafweging.
Daarna volgt de bezwaarclausule en de ondertekening.

Wat ik mij nu afvraag is welk deel van de brief ik als besluit van het bestuursorgaan moet zien? Is dit de hele brief of slechts het stukje tekst onder het kopje besluit (wat overigens ook het enige kopje in de brief is).
En is het normaal dat de brief van het bestuursorgaan zich richt tot de eerste brief, de aanvraag, en slechts een korte reactie op de ingebrekestelling geeft en daarmee de ingebrekestelling is afgehandeld?
Doordat er binnen twee weken na de ingebrekestelling alsnog op de aanvraag wordt beslist, is er geen dwangsom verschuldigd, maar dit maakt toch ook deel uit van het besluit? Zou dit niet ook onder het kopje besluit moeten staan of is de vermelding in het begin van de brief voldoende?
Wanneer dit ook onder het kopje van besluit had moeten staan, is er nu dan geen besluit genomen m.b.t. de dwangsom (die niet verschuldigd is)? En als dit besluit m.b.t. de dwangsom dus niet is genomen, moet het bestuursorgaan dan nog een aparte brief versturen met daarin het besluit over de dwangsom en een bezwaarclausule?

Oftewel, schets de casus de normale gang van zaken wat betreft dit onderwerp?

Ik heb al gegoogled, maar ik kom er niet uit (maar misschien kan ik niet zo goed zoeken Wink )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 20 mrt 2013 14:04    Onderwerp: Re: Besluit? (hele brief of alleen onder kopje besluit?) Reageer met quote Naar onder Naar boven

GewoonN schreef:
Hallo,

Zou iemand een licht kunnen werpen over onderstaande casus en de vragen die ik daarover heb? Mocht hier al een vraag over zijn, dan word ik hier graag op gewezen.

Bij een waterschap is een aanvraag voor een watervergunning ontvangen (brief 1). Hierop wordt niet binnen 8 weken een besluit genomen en de aanvrager stelt het bestuursorgaan in gebreke (brief 2). Binnen twee weken na ontvangst van de ingebrekestelling wordt door het bestuursorgaan een brief verstuurd. In deze brief wordt gereageerd op de eerste brief van de schrijver, waarvoor de beslistermijn reeds was verlopen. Daarnaast worden excuses aangeboden voor de late beantwoording van deze eerste brief en wordt aangegeven dat met het besluit verderop in de brief (letterlijk: met onderstaand besluit) tevens de brief betreffende ingebrekestelling wordt afgehandeld.
Vervolgens worden de feiten en een belangafweging weergegeven.
Hierna volgt het kopje besluit en daaronder valt te lezen dat de watervergunning niet wordt verleend gezien de feiten en de belangafweging.
Daarna volgt de bezwaarclausule en de ondertekening.

Wat ik mij nu afvraag is welk deel van de brief ik als besluit van het bestuursorgaan moet zien? Is dit de hele brief of slechts het stukje tekst onder het kopje besluit (wat overigens ook het enige kopje in de brief is).
En is het normaal dat de brief van het bestuursorgaan zich richt tot de eerste brief, de aanvraag, en slechts een korte reactie op de ingebrekestelling geeft en daarmee de ingebrekestelling is afgehandeld?
Doordat er binnen twee weken na de ingebrekestelling alsnog op de aanvraag wordt beslist, is er geen dwangsom verschuldigd, maar dit maakt toch ook deel uit van het besluit? Zou dit niet ook onder het kopje besluit moeten staan of is de vermelding in het begin van de brief voldoende?
Wanneer dit ook onder het kopje van besluit had moeten staan, is er nu dan geen besluit genomen m.b.t. de dwangsom (die niet verschuldigd is)? En als dit besluit m.b.t. de dwangsom dus niet is genomen, moet het bestuursorgaan dan nog een aparte brief versturen met daarin het besluit over de dwangsom en een bezwaarclausule?

Oftewel, schets de casus de normale gang van zaken wat betreft dit onderwerp?

Ik heb al gegoogled, maar ik kom er niet uit (maar misschien kan ik niet zo goed zoeken Wink )

De reactie op de ingebrekestelling is geen besluit waar bezwaar tegen mogelijk is. Wanneer er een dwangsom verschuldigd is dan is dat van rechtswege en niet doordat het bestuursorgaan daar daadwerkelijk ook een besluit over neemt. Nu er een inhoudelijk besluit op de aanvraag is genomen binnen twee weken na de ingebrekestelling is er geen sprake van een verbeurde dwangsom (art. 4:17 lid 3 Awb).

De beslissing op uw aanvraag is wel een besluit omdat hier ook daadwerkelijk een beslissing door het bestuursorgaan wordt genomen.
GewoonN

Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: wo 20 mrt 2013 15:34    Onderwerp: Re: Besluit? (hele brief of alleen onder kopje besluit?) Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:

De reactie op de ingebrekestelling is geen besluit waar bezwaar tegen mogelijk is. Wanneer er een dwangsom verschuldigd is dan is dat van rechtswege en niet doordat het bestuursorgaan daar daadwerkelijk ook een besluit over neemt. Nu er een inhoudelijk besluit op de aanvraag is genomen binnen twee weken na de ingebrekestelling is er geen sprake van een verbeurde dwangsom (art. 4:17 lid 3 Awb).

De beslissing op uw aanvraag is wel een besluit omdat hier ook daadwerkelijk een beslissing door het bestuursorgaan wordt genomen.

Bedankt voor de reactie.

Dus een reactie op een ingebrekestelling is nooit een besluit? Ook niet als er wel een dwangsom is verschuldigd?

De handleiding Wet dwangsom van de Rijksoverheid zegt het volgende:
8. Toekenning van een dwangsom
Het bestuursorgaan moet de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom vaststellen. Deze vaststelling kan in dezelfde brief met de beslissing op de aanvraag. Dit heeft de voorkeur omdat er dan niet nog een aparte brief over de dwangsom hoeft te worden verstuurd. Het kán ook in een aparte brief (waaronder dan ook een bezwaarclausule moet komen te staan).

Waarom zou er een bezwaarclausule moeten worden toegevoegd als er geen sprake is van een besluit?
Wanneer het vastellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwansom geen besluit is, kan er dus ook geen bezwaar worden ingediend!?
En wat nou als het bestuursorgaan zich een dag heeft vergist en wel een dwangsom is verschuldigd? Dan kan er dus geen bezwaar worden ingediend, omdat er geen sprake is van een besluit?

Vervolgens staat er:
11. Afwijzing dwangsom in dezelfde brief met de beslissing op de aanvraag
Om diverse redenen kan een aanvrager geen recht hebben op een dwangsom. Hierboven zijn al genoemd: de te vroege ingebrekestelling en de situatie waarin binnen twee weken na ontvangst ingebrekestelling is beslist op de aanvraag. Maar er zijn meer afwijsredenen.
12. Afwijzing dwangsom in een aparte brief ná de beslissing op de aanvraag
De hierboven behandelde afwijzing van een dwangsom kun je ook in een aparte brief, los van de beslissing op de aanvraag, zetten. Vul die brief dan aan met de bezwaarclausule uit de aparte brief voor de toekenning van een dwangsom.

Wederom wordt er aangegeven dat er een bezwaarclausule moet worden toegevoegd.

Uit de handleiding maak ik op dat de toekenning/afwijzing van een dwangsom een voor bezwaar vatbaar besluit is.

Wat mij weer tot de vraag brengt of de hele brief als besluit kan worden gezien of alleen het stukje onder het kopje besluit?
BartL

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 20 mrt 2013 16:01    Onderwerp: Re: Besluit? (hele brief of alleen onder kopje besluit?) Reageer met quote Naar onder Naar boven

GewoonN schreef:
BartL schreef:

Bedankt voor de reactie.

Dus een reactie op een ingebrekestelling is nooit een besluit? Ook niet als er wel een dwangsom is verschuldigd?

De handleiding Wet dwangsom van de Rijksoverheid zegt het volgende:
8. Toekenning van een dwangsom
Het bestuursorgaan moet de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom vaststellen. Deze vaststelling kan in dezelfde brief met de beslissing op de aanvraag. Dit heeft de voorkeur omdat er dan niet nog een aparte brief over de dwangsom hoeft te worden verstuurd. Het kán ook in een aparte brief (waaronder dan ook een bezwaarclausule moet komen te staan).

Waarom zou er een bezwaarclausule moeten worden toegevoegd als er geen sprake is van een besluit?
Wanneer het vastellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwansom geen besluit is, kan er dus ook geen bezwaar worden ingediend!?
En wat nou als het bestuursorgaan zich een dag heeft vergist en wel een dwangsom is verschuldigd? Dan kan er dus geen bezwaar worden ingediend, omdat er geen sprake is van een besluit?

Vervolgens staat er:
11. Afwijzing dwangsom in dezelfde brief met de beslissing op de aanvraag
Om diverse redenen kan een aanvrager geen recht hebben op een dwangsom. Hierboven zijn al genoemd: de te vroege ingebrekestelling en de situatie waarin binnen twee weken na ontvangst ingebrekestelling is beslist op de aanvraag. Maar er zijn meer afwijsredenen.
12. Afwijzing dwangsom in een aparte brief ná de beslissing op de aanvraag
De hierboven behandelde afwijzing van een dwangsom kun je ook in een aparte brief, los van de beslissing op de aanvraag, zetten. Vul die brief dan aan met de bezwaarclausule uit de aparte brief voor de toekenning van een dwangsom.

Wederom wordt er aangegeven dat er een bezwaarclausule moet worden toegevoegd.

Uit de handleiding maak ik op dat de toekenning/afwijzing van een dwangsom een voor bezwaar vatbaar besluit is.

Wat mij weer tot de vraag brengt of de hele brief als besluit kan worden gezien of alleen het stukje onder het kopje besluit?

Excuus, ik heb uit de constatering dat een ingebrekestelling geen aanvraag is te snel de conclusie getrokken dat een afwijzing van de ingebrekestelling geen besluit is (en dat je meteen bij de rechter terecht komt). Uit de uitspraak LJN: BO8174 maak ik op dat dit wel geval is en dat je de route van bezwaar en dan beroep moet volgen. Je hebt dus gelijk en de hele brief is een besluit.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds