Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
Auteur |
Bericht |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 18:57 Onderwerp: |
|
|
Er is hier wel wat jurisprudentie over. Die komt er toch op neer dat de gemeente daadwerkelijk moet beoordelen of de aanvrager een belanghebbende is, en de Afdeling legt dat toch iets anders uit dan bona fides. De redenering lijkt meer op de beoordeling die ook wordt gehanteerd bij procesbelang: heeft de aanvrager er wat aan als zijn aanvraag gehonoreerd wordt. Zo werd bijvoorbeeld bepaald dat een ex-eigenaar geen belanghebbende meer was bij een bouwvergunning voor een (reeds door hem gebouwde) schuur, en dus dat zijn verzoek niet als een aanvraag had mogen worden beschouwd (ABRvS, 29 juni 2005, BR 2005/1014).
De annotator schrijft naar aanleiding daarvan:
Quote: | Het is dus afgelopen met grappenmakers die voor de lol een bouwvergunning vragen voor de bouw van een kippenhok in de voortuin van Paleis Soestdijk. De Afdeling maakt in bovenstaande uitspraak duidelijk dat, in aanvulling op de eisen die aan een aanvraag om bouwvergunning krachtens de Woningwet worden gesteld in het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning (Biab), de aanvrager ingevolge art. 1:3, lid 3, van de Awb, zelf ook als belanghebbend moet zijn aan te merken. |
Volgens de noot bij ABRvS 25 september 2007, AB 2007/354 is echter nog niet echt duidelijk geworden wanneer iemand dan wel belanghebbend moet worden geacht, en het voorbeeld waar het in deze casus om gaat wordt helaas niet genoemd. Maar vooralsnog denk ik toch dat er goed te betogen is dat de aanvrager, niet-eigenaar, geen belanghebbende is en dus geen geldige aanvraag kan indienen. Dit kan misschien anders zijn als er al duidelijk aanwijzigingen zijn dat hij eigenaar gaat worden o.i.d. |
|
|
|
 |
EdwardB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 18:59 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Een bouwvergunning is gericht tot een persoon, en stelt die persoon in staat om zonder overtreding van art. 40 Woningwet conform de bouwvergunning te gaan bouwen. Is dat niet al voldoende om die persoon belanghebbende te maken bij de bouwvergunningverlening?
|
Nee, volgens mij vergis je je. De bouwvergunning zelf is inderdaad een persoonsgerichte beschikking, maar niet ieder verzoek voor een bouwvergunning is een aanvraag in de zin van de Awb. Om een aanvraag in te kunnen dienen moet iemand belanghebbende zijn. Ook Damen e.a. maken in 'Bestuursrecht 1' op bladzijde 228 een onderscheid tussen enerzijds de afwijzing van een aanvraag van een beschikking en anderzijds de beslissing tot afwijzing van een verzoek tot het geven van een beschikking dat is gedaan door een persoon die geen belanghebbende is. In het eerste geval is er wel sprake van een besluit in de zin van artikel 1:3 lid 2 Awb, in het tweede geval niet. Voor de tweede categorie (de beslissing op het verzoek, niet zijnde een aanvraag) is artikel 6:2 onder a Awb nog wel van belang. Er is dus geen besluit, maar een beperkte wettelijke gelijkstelling met een besluit teneinde rechtsbescherming mogelijk te maken. Maar ... dat is een ander verhaal.
Als je toevallig vanuit je woning uitzicht op De Dam zou hebben ben je in ieder geval belanghebbende en kun je dus zonder meer een bouwvergunning aanvragen, en dat is niet noodzakelijk minder bizar.
|
Dat denk ik dus niet. Volgens mij ben je in die situatie hooguit als derde-belanghebbende bevoegd om een bezwaarschrift in te dienen tegen de verlening van een bouwvergunning door het college van b&w aan een derde.
Bij een bouwvergunning voor een op de De Dam te bouwen wolkenkrabber van 800m hoog, is volgens mij iedereen die uitzicht zou hebben op die wolkenkrabber belanghebbende.
|
Ik weet erg weinig van ruimtelijke ordening, maar als ik mij niet vergis speelt - naast het uitzichtcriterium - ook een afstandscriterium. Dat beperkt de groep weer enigsinds. _________________ Mijn website krijgt meer bezoek dan ik; en dat mag zo blijven.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 20:06 Onderwerp: |
|
|
EdwardB schreef: | Nee, volgens mij vergis je je. De bouwvergunning zelf is inderdaad een persoonsgerichte beschikking, maar niet ieder verzoek voor een bouwvergunning is een aanvraag in de zin van de Awb. Om een aanvraag in te kunnen dienen moet iemand belanghebbende zijn. |
Dat ben ik met je eens. Maar mijn redenering is dat bij een besluit om aan persoon X een bouwvergunning toe te kennen, die persoon X belanghebbende is. Zijn belang schuilt namelijk in het kunnen bouwen zonder art. 40 Woningwet te overtreden.
De volgende stap is: aangezien persoon X belanghebbende is bij een besluit om aan persoon X een bouwvergunning te verlenen, is een verzoek van persoon X om zo'n besluit een aanvraag in de zin van art. 1:3 lid 3 Awb.
Want hoe verklaar je anders dat persoon X een visvergunning kan aanvragen zonder in de buurt van viswater te wonen? Of een marktplaatsvergunning zonder aan de markt te wonen? Het zijn van vergunninghouder maakt je in zo'n geval belanghebbende bij de vergunningverlening (een andere verklaring zie ik niet). Waarom is het bij een bouwvergunning anders? Daar is op zijn minst een redenering voor nodig die wat uitgebreider is dan de redenering die jij hebt gegeven. (Toegegeven, ik werd daar in eerste instantie ook door overtuigd. Maar de redenering is niet sluitend of in ieder geval niet volledig.)
Met Damen ben ik het overigens eens. Als ik vraag om aan de Koningin een bouwvergunning te verlenen voor een kippenhok, ben ik geen belanghebbende bij het besluit waar ik om vraag, en gaat het dus niet om een aanvraag.
Quote: | bona fides schreef: | Als je toevallig vanuit je woning uitzicht op De Dam zou hebben ben je in ieder geval belanghebbende en kun je dus zonder meer een bouwvergunning aanvragen, en dat is niet noodzakelijk minder bizar. |
Dat denk ik dus niet. Volgens mij ben je in die situatie hooguit als derde-belanghebbende bevoegd om een bezwaarschrift in te dienen tegen de verlening van een bouwvergunning door het college van b&w aan een derde. |
Waarom zou het niet gaan om een aanvraag in de zin van art. 1:3 lid 3 Awb? Het besluit waarom wordt verzocht is de verlening van de bouwvergunning. En bij dat besluit ben je belanghebbende.
Quote: | bona fides schreef: | Bij een bouwvergunning voor een op de De Dam te bouwen wolkenkrabber van 800m hoog, is volgens mij iedereen die uitzicht zou hebben op die wolkenkrabber belanghebbende. |
Ik weet erg weinig van ruimtelijke ordening, maar als ik mij niet vergis speelt - naast het uitzichtcriterium - ook een afstandscriterium. Dat beperkt de groep weer enigsinds. |
Het voldoen aan één van beide criteria is doorgaans voldoende. (En dan is er nog het mevrouw Kiki-criterium, maar dat slaagt tegenwoordig volgens mij nooit meer.)
arizona schreef: | Er is hier wel wat jurisprudentie over. Die komt er toch op neer dat de gemeente daadwerkelijk moet beoordelen of de aanvrager een belanghebbende is, en de Afdeling legt dat toch iets anders uit dan bona fides. De redenering lijkt meer op de beoordeling die ook wordt gehanteerd bij procesbelang: heeft de aanvrager er wat aan als zijn aanvraag gehonoreerd wordt. |
In BR 2005, 1014 lees ik inderdaad een procesbelang-redenering, al gooit de Afdeling het over de boeg van belanghebbendheid. De annotator schrijft nog:
Quote: | En het lijkt me dat ook de aannemer die op een bepaald adres (veelal op andermans grond) gaat bouwen, in de regel bij de aanvraag van een bouwvergunning als belanghebbend kan worden aangemerkt, mits hij opereert in opdracht (met machtiging) van de eigenaar of de rechthebbende op het gebruik van de zaak. |
Dus een aannemer kan belanghebbende worden op basis van een contractuele relatie. Maar waarom is dat dan geen afgeleid belang? Ik kan me net als de annotator ook moeilijk voorstellen dat de Afdeling de aannemer niet als belanghebbende bij een bouwvergunning zou bestempelen, maar het lijkt niet goed te passen in de redenering die de Afdeling ophangt (al is die mij nog niet helemaal duidelijk).
Buiten behandeling laten wegens gebrek aan procesbelang lijkt mij veel zuiverder. De persoon die aannemelijk kan maken binnen afzienbare tijd eigenaar te worden of anderszins toestemming te zullen krijgen om te bouwen kan dan gewoon een bouwvergunning aanvragen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alma Mater
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 23:59 Onderwerp: |
|
|
EdwardB schreef: | bona fides schreef: | Laat ik het zo zeggen: er is bij mijn weten in principe niets op tegen om een bouwvergunning aan te vragen voor grond waar je nog eigenaar van moet worden.
|
Een aanvraag in de zin van de Awb - en dat is een bouwvergunning - is een verzoek van een belanghebbende, een besluit te nemen (Art. 1:3 lid 3 Awb). Als je de bouwgrond nog niet in bezit hebt (en ook nog geen koopcontract getekend), dan kun je volgens mij niet opkomen voor een eigen, individueel en rechtstreeks geraakt belang. Dus kun je ook geen belanghebbende zijn en geen aanvraag indienen. Zou een dergelijke aanvraag dan niet niet-ontvankelijk verklaard moeten worden? Het lijkt mij vrij bizar als ik - om maar een voorbeeld te noemen - een bouwvergunning in zou kunnen dienen voor het middelpunt van De Dam in Amsterdam, terwijl ik nog geen vierkante millimeter van de grond in handen heb. |
Dat gaf een gemeenteambtenaar uit een buurgemeente mij ook als antwoord toen ik hem de vraag stelde, hij zag het nut niet in om een bouwaanvraag in te dienen op iemand anders zijn grond.
Het komt ook voor dat er een bouwvergunning wordt verleend voor onroerend goed dat te koop staat.
Terwijl er mensen zijn die 7 maanden wachten op een vergunning voor een interne verbouwing.
(Er is ook een hele bijzondere manier van informatie verstrekken d.m.v. bekendmakingen in het gratis huis aan huis verspreide weekblad.
Op 29 april werd b.v. gepubliceerd: dat belanghebbende binnen 1 week na datum van deze publicatie hun zienswijzen mondeling of schriftelijk kenbaar kunnen maken bij het college van BenW.
Terwijl de meeste belanghebbende de krant op 2 mei nog niet in de bus hadden gekregen en het gemeentehuis gesloten was van 30 april t/m 5 mei.
En op 6 mei verschijnen er geen bekendmakingen.
Er zijn nog veel meer van zulke voorbeelden.) _________________ CAVE CANEM |
|
|
|
 |
Alma Mater
|
Geplaatst: za 10 mei 2008 0:56 Onderwerp: |
|
|
Bij het nog eens doorlezen van alle stukken bleek dat de aanvrager op dezelfde datum niet alleen een bouwaanvraag had ingediend voor het perceel cultuurgrond waarvan hij geen eigenaar was maar ook van het daarnaast gelegen perceel cultuurgrond waarvan hij het woonhuis al eerder apart van het grootste gedeelte van de cultuurgrond had verkocht en waarvan hij wel eigenaar was. Daar is ook ontheffing van het bestemmingsplan voor verleend volgens art. 19 .
In het verslag van de bezwarencommissie (mijn bezwaar niet ontvankelijk ) stond vermeld dat hij het perceel (dat hij ruim na de bouwaanvraag had gekocht) met ontbindende voorwaarden had aangekocht. (In de verkoopakte waarvan ik een kopie heb worden geen ontbindende voorwaarden genoemd)
Nog een opvallend detail was dat zowel het bouwplan van de cultuurgrond waarvan hij op het moment van aanvraag geen eigenaar was zowel als het bouwplan van het daarnaast gelegen perceel beide op redelijke eisen van welstand waren afgewezen. Een van van de twee maar liefst voor de vierde keer. (ik heb het ook afgekeurd)
BenW heeft dat advies naast zich neergelegd en vergunning verleend.
Omdat de verleende bouwvergunningen nog ter inzage lagen. Een van de 2 moest een bouwvergunning 2e fase zijn. ( stond niet in de aankondiging in het weekblad vermeld, en de enorme hoeveelheid zand die is uitgegraven.tegenover het natuurgebied. De bouw is in volle gang. Heb ik inzage van de verleende vergunningen gevraagd ook voor de enkele jaren eerder aangevraagde bouwvergunning.
Maar .....Ik kreeg enkele bouwtekeningen voor mijn neus na enig gezoek.
Ik vroeg met nadruk om de verleende bouwvergunning ...ik weet immers hoe die eruitziet, keurig mapje met kopiën waaronder ook de bouwaanvraag...En die bouwtekeningen "konden wel van het gemeentehuis zijn" merkte ik op. Ik wil graag weten wàt er is aangevraagd om te kunnen beoordelen of het ook klopt met de tekeningen...maar ik kreeg niets te zien.
De dame aan het loket vermelde mij dat dat niet mocht i.v.m. de wet op de privacy. Waarop ik natuurlijk wijs geworden op dit forum met de WOB (artikel was ik vergeten) op de proppen kwam.
Maar ik kreeeg niets te zien want de juridisch medewerker die mij dat met zekerheid kon vertellen, ze ging er niet met mij over in discussie, was er niet, was er dinsdag weer. En dat was niet voor het eerst dat ik weer eens zonder inzage van stukken te krijgen naar het loket bouwen en wonen geweest ben. Verder vragen is zinloos. (ik neem het gesprek wel op op een memorecorder en zij nemen mij op met een camera)
En door alle commotie was ik ook nog vergeten te vragen naar de Bekendmaking van diezelfde datum over:
"Welstandsnota
Op grond van artikel 12a, eerste lid van de woningwet 2003 heeft elke gemeenteraad de verplichting een welstandsnota vast te stellen van de gemeente. In de welstandsnota zijn criteria opgenomen die door benw en externe welstandsadviseur(s) worden toegepast bij de welstandsbeoordeling van bouwwerken.
De welstandsnota is vastgesteld op 29 april 2004.
Door ruimtelijke ontwikkelingen en opgedane ervaringen met de nota blijkt dat een aanpassing op punten noodzakelijk is.
De geactualiseerde welstandsnota versie 2008 ligt met ingang van woensdag 7 mei t/m 7 juni 2008 voor een ieder bij de balie VROM ter inzage. Gedurende deze periode kunnen reacties worden gegeven. Voor nadere informatie enzv"
Ik ben reuze benieuwd wat er instaat. Mijn in heroverweging ingetrokken lichte bouwvergunning indachtig ( 2e keer op redelijke eisen van welstand afgekeurd) waarna de gemeente een aanvraag van latere datum van een andere aanvrager wel weer heeft gehonoreerd door de vergunning van rechtswege te verlenen.
En er was nog iemand aan het loket die wachtte al 5 jaar op een vergunning. Kom ik later vast nog wel een keer op terug. _________________ CAVE CANEM
Laatst aangepast door Alma Mater op za 10 mei 2008 1:11, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Alma Mater
|
Geplaatst: za 10 mei 2008 1:06 Onderwerp: |
|
|
EdwardB schreef: | Ik weet erg weinig van ruimtelijke ordening, maar als ik mij niet vergis speelt - naast het uitzichtcriterium - ook een afstandscriterium. Dat beperkt de groep weer enigsinds. |
Er waren ook bezwaarmakers die op grond van o.a. de beperking van het vrije uitzicht bezwaar maakten.
Maar die werden afgewezen doordat er niet zoiets als het recht op een vrij uitzicht bestond!
De nieuw te bouwen woning heeft overigens wel een vrij uitzicht. _________________ CAVE CANEM |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: za 10 mei 2008 18:47 Onderwerp: |
|
|
Dat kan wel kloppen. De afstands- en uitzichtcriterium zijn criteria om te bepalen of je belanghebbende bent, en dus überhaupt bezwaar kunt maken. Dat wil niet zeggen dat je dan ook altijd je zin krijgt. Er is inderdaad niet een recht op vrij uitzicht. |
|
|
|
 |
Alma Mater
|
Geplaatst: di 07 okt 2008 16:31 Onderwerp: |
|
|
Nog even een aanvulling
Quote: | Een ander punt is ongetwijfeld waarom hij wel vergunning kreeg en de vorige eigenaar niet. Misschien voldeed de eerder aanvraag gewoon echt niet aan de eisen. Misschien is het gemeentebestuur corrupt. Valt niet te zeggen zonder alle feiten te kennen.
|
Zou het gemeentebestuur dan toch corrupt zijn?
Ik zit zojuist in de besluiten van BenW te lezen van een paar jaar terug moest iets anders opzoeken. Maar kom iedere keer zulke rare dingen tegen.
Nu blijkt dat BenW al op 22-2-2005 besloten hadden medewerking te verlenen voor woningbouw op de percelen grenzend aan weerszijden van het perceel binnen de voorwaarden van het bestemmingsplan.
Dat wel in bezit was van de toenmalige voorzitter van de Belangenvereniging (aangekocht van het Leger des Heils) en aanvrager van de bouwvergunning.
Terwijl de eigenaar van de landbouwgrond daarvan niet op de hoogte was en zijn grond pas verkoopt op 27 april 2006 omdat hij immers geen medewerking kreeg om een woning te bouwen op zijn 1,5 ha in het dal van de rivier.
Blijft toch ook raar dat de Ombudsman (vrouw in mijn geval) geen enkele belangstelling heeft getoond om een en ander te onderzoeken, op klachten aan hem gericht over de gang van zaken in mijn gemeente. Door b.v. de stukken op te vragen die ik in mijn bezit heb die een en ander kunnen onderbouwen.
Ik heb ook nog gebruik gemaakt van mijn burgerspreekrecht in de gemeenteraad maar ook daar no respons gekregen.
Heb nog wel achteraf een briefje (zonder postzegel) gekregen van een raadslid dat deel uitmaakt van de coalitie waarin hij aangeeft dat hij overleg heeft gepleegd met de gemeentesecretaris over de bouwaanvraag van de betreffende persoon.
Gesteld wordt dat:
"De aanvrager is en blijft verantwoordelijk voor hetgeen hij/zij op schrift zet. De gemeente(ambtenaar) heeft niet de verplichting na te gaan of de bouwaanvrage op eigen grond geschied, en dat is tevens niet relevant.
Ook een raadslid hoeft dus niet bij elke bouwaanvraag op bovenstaande te toetsen.
Het is ook zo dat er mondelinge afspraken b.v. ten grondslag kunnen liggen aan..., maar dat terzijde.
Wilt u de rechtmatigheid alsnog onderzocht hebben, verzocht de gemeentesecretaris u een brief te schrijven aan het college.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vr.....enzv. "
Voorzien van handtekening.
En dan te bedenken dat ik geen antwoord krijg op mijn brieven al dan niet gericht aan het college. En mij zelfs geweigerd wordt om openbare stukken in te zien en of te kopiëren.
Er valt hier zo weinig te besturen in mijn gemeente dat raadsvergaderingen worden afgelast bij gebrek aan agenda punten.
Wel heeft de politie het erg druk met het opnemen van aangiften soms duurt het zelfs meer dan 4 maanden om een aangifte opgenomen te krijgen.
Wel blijven de aangiften tegen mij binnenkomen. Ik schijn nogal lastig gevonden te worden.
Even of topic maar vinden jullie dat nou ook? _________________ CAVE CANEM |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 09 okt 2008 22:39 Onderwerp: |
|
|
Alma Mater schreef: | Nog even een aanvulling
Quote: | Een ander punt is ongetwijfeld waarom hij wel vergunning kreeg en de vorige eigenaar niet. Misschien voldeed de eerder aanvraag gewoon echt niet aan de eisen. Misschien is het gemeentebestuur corrupt. Valt niet te zeggen zonder alle feiten te kennen.
|
Ik zit zojuist in de besluiten van BenW te lezen van een paar jaar terug moest iets anders opzoeken. Maar kom iedere keer zulke rare dingen tegen.
Nu blijkt dat BenW al op 22-2-2005 besloten hadden medewerking te verlenen voor woningbouw op de percelen grenzend aan weerszijden van het perceel binnen de voorwaarden van het bestemmingsplan.
Dat wel in bezit was van de toenmalige voorzitter van de Belangenvereniging (aangekocht van het Leger des Heils) en aanvrager van de bouwvergunning.
Terwijl de eigenaar van de landbouwgrond daarvan niet op de hoogte was en zijn grond pas verkoopt op 27 april 2006 omdat hij immers geen medewerking kreeg om een woning te bouwen op zijn 1,5 ha in het dal van de rivier.
Blijft toch ook raar dat de Ombudsman (vrouw in mijn geval) geen enkele belangstelling heeft getoond om een en ander te onderzoeken, op klachten aan hem gericht over de gang van zaken in mijn gemeente. Door b.v. de stukken op te vragen die ik in mijn bezit heb die een en ander kunnen onderbouwen.
Ik heb ook nog gebruik gemaakt van mijn burgerspreekrecht in de gemeenteraad maar ook daar no respons gekregen.
Heb nog wel achteraf een briefje (zonder postzegel) gekregen van een raadslid dat deel uitmaakt van de coalitie waarin hij aangeeft dat hij overleg heeft gepleegd met de gemeentesecretaris over de bouwaanvraag van de betreffende persoon.
Gesteld wordt dat:
"De aanvrager is en blijft verantwoordelijk voor hetgeen hij/zij op schrift zet. De gemeente(ambtenaar) heeft niet de verplichting na te gaan of de bouwaanvrage op eigen grond geschied, en dat is tevens niet relevant.
Ook een raadslid hoeft dus niet bij elke bouwaanvraag op bovenstaande te toetsen.
Het is ook zo dat er mondelinge afspraken b.v. ten grondslag kunnen liggen aan..., maar dat terzijde.
Wilt u de rechtmatigheid alsnog onderzocht hebben, verzocht de gemeentesecretaris u een brief te schrijven aan het college.
En dan te bedenken dat ik geen antwoord krijg op mijn brieven al dan niet gericht aan het college. En mij zelfs geweigerd wordt om openbare stukken in te zien en of te kopiëren.
Er valt hier zo weinig te besturen in mijn gemeente dat raadsvergaderingen worden afgelast bij gebrek aan agenda punten.
Wel heeft de politie het erg druk met het opnemen van aangiften soms duurt het zelfs meer dan 4 maanden om een aangifte opgenomen te krijgen.
Wel blijven de aangiften tegen mij binnenkomen. Ik schijn nogal lastig gevonden te worden.
Even of topic maar vinden jullie dat nou ook? |
Je haalt er een heleboel zaken bij die door een bestuursorgaan (terecht naar mijn mening) niet relevant gevonden worden.
Wat is nu precies je bezwaar tegen het bouwwerk?
Verder met betrekking tot je opmerking over de ombudsman. Voordat hij een klacht in behandeling neemt, zul je een klacht moeten indienen bij je gemeente. De gemeente moet eerst in de gelegenheid gesteld worden om iets met jouw klacht te doen. Een klacht ziet niet op de inhoud of eventuele formele gebreken van het besluit, maar op de behandeling van jou als persoon door ambtenaren of het bestuursorgaan waartoe jij je hebt gericht. |
|
|
|
 |
Nico1979
|
Geplaatst: do 09 okt 2008 22:47 Onderwerp: |
|
|
Alma Mater schreef: | Nog even een aanvulling
|
Gesteld wordt dat:
Om nog maar even verder inhoudelijk te reageren. Een bouwvergunning kan en mag alleen geweigerd worden bij strijd met het bestemmingsplan, strijd met redelijke eisen van welstand, strijd met het bouwbesluit en/of strijd met de bouwverordening.
Een bouwaanvraag die niet past in het bestemmingsplan dient te worden aangemerkt als een verzoek om vrijstelling/ontheffing/projectbesluit.
Evidente privaatrechtelijke belemmeringen kunnen in de weg staan aan het verlenen van vrijstelling. Uit jouw verhaal kan ik niet direct een evidente privaatrechtelijke belemmering halen. Of sprake is van een privaatrechtelijke belemmering dient in beginsel beoordeeld worden door de burgerlijk rechter. De bestuursrechter zal zich wat dit betreft terughoudend opstellen. Vandaar dat uitsluitend evidente privaatrechtelijke belemmeringen in de weg kunnen staan aan het verlenen van vrijstelling. |
|
|
|
 |
Alma Mater
|
Geplaatst: vr 10 okt 2008 14:20 Onderwerp: |
|
|
Even in zijn algemeenheid.
En wie moet daar op toezien, reguleren en controleren?
Het gemeentelijk apparaat toch.
En als ze het niet doen ... hebben ze zitten slapen.
En dan kan een goedgelovige burger (één van de vele) die zich hebben af laten schepen door de gemeente die onjuiste informatie verstrekt heeft of informatie heeft onthouden te geven, die uit eigen beweging verstrekt had moet worden aan de burgers naar de rechter.
Onmogelijk te doen zonder de hulp van een deskundige advocaat.
Waarop de burger ten alle tijde een beroep kan doen eventueel met gebruikmaking van zijn rechtsbijstandsverzekering...als die het dekt.
Wat helemaal niet zo vanzelfsprekend is.
Indien hij onvoldoende geld tot zijn beschikking heeft m.b.v. een advocaat van onvermogen. Die geen belangen heeft met de gemeente.
Wat ook helemaal niet zo vanzelfsprekend is.
En op die manier houdt de overheid brave burgers jarenlang aan het lijntje m.b.v. een door de gemeenschap betaald ambtenarenapparaat.
Met als gevolg totale willekeur bij het ten uitvoer brengen van de opgestelde regels.
In mijn (boeren)dorp wordt het aanvragen van een bouwvergunning en het verstrekken daarvan op iemand anders zijn grond gewoon valsheid in geschrifte genoemd.
En IMHO is het ook strafbaar om een strafbaar feit te verzwijgen en maakt men zich daardoor medeschuldig aan het strafbaar feit.
N.B.: Leuk reclamespotje trouwens in the Sky over de Nationale Ombudsman. Lost al 25 jaar met succes problemen op tussen de overheid en de burger.
Ik was gisteravond toevallig in de gemeenteraadsvergadering van mijn gemeente. Waar de verantwoordelijke wethouder antwoord gaf op een vraag van een raadslid om het voorstel van BenW om een stuk openbare weg van 150 meter t.b.v. 2 nieuwe bewoners, die het stuk weg hebben afgesloten zonder dat de gemeente daartegen heeft opgetreden aan de openbaarheid te onttrekken, in te trekken. En waartegen maar liefst 8 bewoners bezwaar hadden gemaakt en ook spreekrecht hadden opgevraagd. Sommige woonden er al 60 jaar en hadden brieven van de gemeente in hun bezit van 2003 waarin de gemeente zegt dat de weg niet aan de openbaarheid kan en zal worden onttrokken.
De wethouder antwoord in een openbare vergadering dat: hij had geïnformeerd bij zijn juristen en dat die er zeker van waren dat zij het recht aan hun kant hadden en dat een gang naar de rechter kansloos was. Hij trok het voorstel dan ook niet in. Handig als je 11 van de 21 raadszetels in de gemeenteraad hebt.
Een ander "wakker" raadslid dat de zaak afdeed als een burenruzie stelde voor om de zaak voor te leggen aan de Rijdende rechter.
In mijn dorp is een pad trouwens geheel aan de openbaarheid onttrokken nadat er een nieuwe bewoner is gekomen. Die trouwens ook zijn huis mag verplaatsen. Soms denk ik weleens dat ik loop te dromen als ik de hond uitlaat.
Ik heb begrepen dat de Rijdende rechter nu ook op locatie komt. _________________ CAVE CANEM |
|
|
|
 |
Nico1979
|
Geplaatst: vr 10 okt 2008 15:41 Onderwerp: |
|
|
Nico1979 schreef: | Alma Mater schreef: | Nog even een aanvulling
|
Gesteld wordt dat:
Om nog maar even verder inhoudelijk te reageren. Een bouwvergunning kan en mag alleen geweigerd worden bij strijd met het bestemmingsplan, strijd met redelijke eisen van welstand, strijd met het bouwbesluit en/of strijd met de bouwverordening.
Een bouwaanvraag die niet past in het bestemmingsplan dient te worden aangemerkt als een verzoek om vrijstelling/ontheffing/projectbesluit.
Evidente privaatrechtelijke belemmeringen kunnen in de weg staan aan het verlenen van vrijstelling. Uit jouw verhaal kan ik niet direct een evidente privaatrechtelijke belemmering halen. Of sprake is van een privaatrechtelijke belemmering dient in beginsel beoordeeld worden door de burgerlijk rechter. De bestuursrechter zal zich wat dit betreft terughoudend opstellen. Vandaar dat uitsluitend evidente privaatrechtelijke belemmeringen in de weg kunnen staan aan het verlenen van vrijstelling. |
Nu heb je weer een hele lap tekst getypt, maar weet ik nog steeds niet wat je feitelijke bezwaar is tegen het bouwplan waar het in eerste instantie over ging.
Overigens gebeurt het regelmatig dat mensen of bedrijven bouwen op percelen die niet hen niet in eigendom toebehoren.
Denk hierbij aan huurders van een pand.
Voorts kan ik me voorstellen dat een bepaald perceel uitsluitend waarde heeft voor iemand als hij er kan realiseren wat hij graag wil. Hij laat dan het kopen van de grond afhangen van de mogelijkheid tot het krijgen van een bouwvergunning. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|