|
Auteur |
Bericht |
Alma Mater
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: zo 20 apr 2008 21:34 Onderwerp: Beslissing op bezwaar, niet ontvankelijk. |
|
|
Na het indienen van een bezwaarschrift tegen een besluit van BenW om vrijstelling en bouwvergunning 1e fase te verlenen voor het bouwen van een woninging met garage (met een negatief welstandsadvies!)
Wordt bezwaar behandeld in hoorzitting van Commissie Bezwaarschriften van de gemeente.
De commissie adviseert aan BenW om bezwaarschrift
niet ontvankelijk te verklaren.
BenW besluiten na heroverweging het advies van de commissie over te nemen en het bezwaarschrift niet ontvankelijk te verklaren.
De commissie merkt bezwaarmaker niet aan als belanghebbende omdat zij vanuit haar woning geen direct zicht op de locatie heeft. Zij woont er 240 meter vandaan.
Bezwaarmaker moet wel voldoen aan dezelfde criteria zoals die gesteld zijn in de welstandsnota.
(Wel is er een zaak in dezelfde gemeente waar BenW een eerder verstrekte lichte bouwvergunning (ook getoest en goedgekeurd door de welstandscommissie) na advies van de bezwarencommissie opnieuw laat toetsen door de welstandscommissie die de bouwaanvraag bij herziening afkeurt op "redelijke eisen van welstand". BenW nemen dit advies over en trekken de eerder verstrekte vergunning in.
De rechter moet nog uitspraak doen over die zaak.)
Hoe groot is de kans dat de rechter bezwaarmaker wel als belanghebbende aanmerkt (ondanks de afstand op bouwlocatie) zodat het bouwplan op inhoudelijke punten behandeld kan worden? |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: zo 20 apr 2008 22:13 Onderwerp: |
|
|
Die kans is heel klein, zoniet verwaarloosbaar. De afstand van 240 m, plus geen direct zicht maakt je simpelweg geen belanghebbende, althans dat is zeer onaannemlijk. Dat je aan dezelfde voorschriften moet voldoen, is geen grond om anders aan te nemen.
Het is ook logisch dat je dan geen belanghebbende bent, want dan kon iedereen wel bezwaar gaan maken. In dit geval onderscheid je je daarnaast ook nog eens onvoldoende van andere mensen op die afstand. Op een gegeven moment houdt het gewoon op. _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
Alma Mater
|
Geplaatst: zo 20 apr 2008 22:41 Onderwerp: |
|
|
Dank voor uw antwoord. |
|
|
|
 |
Alma Mater
|
Geplaatst: vr 02 mei 2008 14:11 Onderwerp: |
|
|
Ik was overigens niet de enige die bezwaar had gemaakt.
Er waren nog 4 bezwaren ingediend.
Een van hen was mondeling door de gemeente bepraat door bezwaarmaker te overtuigen dat er toch niets tegen te doen zou zijn. Terwijl zij voordat zij in de gemeente waren komen wonen zich hadden geïnformeerd over het bestemmingsplan. ( Beleid gericht op behoud en herstel van de ruimtelijke en functionele structuur. Er is waardering voor het landelijke karakter. De ontwikkelingen zullen zich beperken tot het uitbreiden of vervangen van de bestaande bebouwing.)
En heeft zijn bezwaren niet tot voor de commissie gebracht.
De overige drie bezwaren zijn ongegrond verklaard.
Twee van de drie hebben de langverwachte vergunningaanvragen eindelijk wel gekregen.
En de derde kan (waarschijnlijk) planschade indienen.
Mijn bezwaar is niet ontvankelijk ( de genoemde afstand is waarschijnlijk 200 meter, 40 meter minder dan is aangetekend maar dat zal er verder wel niet toe doen.)
Mijn persoonlijk belang wordt hierbij niet geschaad en ik had de zaak willen laten rusten ware het niet dat de gemeente dit beleid al jaren voert en nog steeds waarbij er aan vragers zijn waarbij de gemeente alle medewerking tot het realiseren van bouwplannen afwijst.
Ik ben inmiddels veel wijzer, dit forum is geweldig ik ben nu al beter geïnformeerd door de forumleden dan door alle geraadpleegde autoriteiten en deskundigen in de afgelopen twee jaar. Die zich van de domme gehouden hebben en mij ( en waarschijnlijk nog vele na mij ) met een kluitje in het riet hebben gestuurd.
Ik ben eigenlijk ook al gewaarschuwd. Desondanks wil ik toch graag weten hoe het precies zit en wat men hieraan zou kunnen doen. Heeft met het gelijkheidsprincipe te maken.
Volgende vraag over de kwestie: Kan men een bouwaanvraag indienen ( waar een procedure van artikel 19 van de WRO voor moet worden ingezet) terwijl de aanvrager op datum binnenkomst bouwaanvraag geen eigenaar van de landbouwgrond is en hij wel aangeeft dat hij eigenaar van de grond is door de vraag als bevestigd aan te kruisen en door ook nogeens in de omschrijving te vermelden dat hij eigenaar van de grond is. Terwijl dit dus niet zo is.
En waarbij hij ook aangeeft op de bouwaanvraag dat hij al eerder een bouwvergunning heeft aangevraagd. (jaren eerder jaartal is vermeld)
Pas enkele maanden na ontvangst van de bouwaanvraag door de gemeente wordt de landbouwgrond pas aangekocht. De vorige eigenaar had vergeefs geprobeerd een woning op het perceel te bouwen. Was niet mogelijk i.v.m. een landschappelijk project, waar niets aan veranderd is. De landbouwgrond was al generaties in familiebezit en door de afwijzing van de bouwaanvraag zag hij zich genoodzaakt naar een aangrenzende plaats te verhuizen om bouwgrond aan te kopen en daarop een woning te bouwen. De man had een hersenbloeding gehad en ik zie hem 2 keer per dag door zijn voormalige woonplaats rijden in zijn aangepaste auto om zijn hond uit te laten op zijn eigen landbouwland. _________________ CAVE CANEM |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 02 mei 2008 18:15 Onderwerp: |
|
|
Alma Mater schreef: | Ik ben eigenlijk ook al gewaarschuwd. Desondanks wil ik toch graag weten hoe het precies zit en wat men hieraan zou kunnen doen. Heeft met het gelijkheidsprincipe te maken. |
Specifiek over deze zaak kan ik natuurlijk niets zeggen, maar in het algemeen wordt het gelijkheidsbeginsel niet snel geschonden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de gemeente voor één deel van het dorp andere plannen heeft dan voor een ander deel.
Quote: | Volgende vraag over de kwestie: Kan men een bouwaanvraag indienen ( waar een procedure van artikel 19 van de WRO voor moet worden ingezet) terwijl de aanvrager op datum binnenkomst bouwaanvraag geen eigenaar van de landbouwgrond is en hij wel aangeeft dat hij eigenaar van de grond is door de vraag als bevestigd aan te kruisen en door ook nogeens in de omschrijving te vermelden dat hij eigenaar van de grond is. Terwijl dit dus niet zo is. |
Voor het verlenen van een bouwvergunningaanvraag doet het er niet toe of je eigenaar bent of niet. Een bouwvergunningaanvraag die aan de eisen voldoet moet toegekend worden, of de aanvrager nu eigenaar is of niet. (Dit wil niet zeggen dat je daarmee ook mag bouwen! De eigenaar moet nog steeds toestemming geven.)
Voor de art. 19 WRO procedure is het mogelijk wél van belang dat de aanvrager kan aantonen dat hij uiteindelijk ook zal mogen bouwen, al weet ik dat niet zeker. Maar of hij daarvoor ook eigenaar moet zijn vraag ik me af, toestemming van de eigenaar lijkt me eigenlijk wel voldoende.
Bij de art. 19 toetsing speelt het burenrecht overigens wel een rol (ABRvS 3 maart 2004, LJN AO4776). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alma Mater
|
Geplaatst: za 03 mei 2008 12:51 Onderwerp: |
|
|
De aanvrager koopt enkele maanden later de grond van de vorige eigenaar die geen bouwmogelijkheden kreeg. Aanvrager geeft ook aan dat er al een bouwvergunning was aangevraagd ( enkele jaren) voor de datum van ontvangst bouwaanvraag.
Is er een termijn waarbinnen een bouwaanvraag in behandeling moet worden genomen en de procedure voor art 19 in gang moet worden gezet en zo ja wat te doen als die termijn wordt overschreden?
Als leek zou ik de bouwaanvraag waarin expliciet onjuiste informatie gegeven wordt om medewerking te verkrijgen voor een bouwplan omschrijven als valsheid in geschrifte.
In de APV wordt overigens vermeld
Art 1.3 Indiening aanvraag
1. Indien een aanvraag voor een vergunning of ontheffing wordt ingediend minder dan drie weken vóór het tijdstip waarop de aanvrager de vergunning of ontheffing nodig heeft, kan het bestuursorgaan besluiten de aanvraag niet te behandelen.
2. Voor bepaalde, door het bestuursorgaan aan te wijzen, vergunningen of ontheffingen kan de in het eerste lid genoemde termijn worden verlengd tot ten hoogste acht weken.
Art 1.4 Voorschriften en beperkingen
1. Aan een krachtens deze verordening verleende vergunning of ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden. Deze voorschriften en beperkingen mogen slechts strekken tot bescherming van het belang of de belangen in verband waarmee de vergunning of ontheffing is vereist.
2. Degene aan wie krachtens deze verordening een vergunning of ontheffing is verleend, is verplicht de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen na te komen.
Art. 1.5 persoonlijk karakter van vergunning of ontheffing
De vergunning of ontheffing is persoonsgebonden.
Art. 1.6 Intrekking wijziging van vergunning of ontheffing
De vergunning of ontheffing kan worden ingetrokken of gewijzigd:
a. Indien ter verkrijging daarvan onjuiste dan wel onvolledige gegevens zijn verstrekt;
b. indien op grond van een verandering of ontheffing, moet worden aangenomen dat intrekking of wijziging wordt gevorderd door het belang of de belangen ter bescherming waarvan de vergunning of ontheffing is vereist;
c. indien de aan de vergunning of ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;
d. indien van de vergunning of ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn dan wel, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;
e. indien de houder dit verzoekt.
N.B. : Kan ik als leek op een snelle manier inzage krijgen in de door de forumleden genoemde artikelen zoals b.v.; Quote: | Bij de art. 19 toetsing speelt het burenrecht overigens wel een rol (ABRvS 3 maart 2004, LJN AO4776). |
Of is dat alleen mogelijk door vakmensen.
Er wordt trouwens ook willekeurig aan handhaving gedaan ondanks de verschillende voornemens en nota's.
Als een ik een nabeschouwing houd over de gang van zaken en hoe ik daar onwetend en vol vertrouwen mee ben omgegaan voel ik me zo dom
Maar er is een Turks spreekwoord dat zegt: Beter dom voor even dan een heel leven.
En gelukkig heb ik een behoorlijke dosis ...vrouwelijke intuïtie.
En vrouwen zijn standvastiger dan mannen, er worden ook grapjes gemaakt op dit forum...gelukkig. Ook al zijn sommige zaken eigenlijk om te huilen.
Ik weet niet helemaal zeker of de grappige zinsnedes in dit bericht zijn toegestaan, indien niet verontschuldig ik mij hierbij al bij deze en hoop ik dat de moderator mijn bericht zo snel als mogelijk aanpast. Waarvoor dank.
N.B. woordje zeker toegevoegd  _________________ CAVE CANEM
Laatst aangepast door Alma Mater op za 03 mei 2008 17:43, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 03 mei 2008 16:19 Onderwerp: |
|
|
Alma Mater schreef: | N.B. : Kan ik als leek op een snelle manier inzage krijgen in de door de forumleden genoemde artikelen zoals b.v.; Quote: | Bij de art. 19 toetsing speelt het burenrecht overigens wel een rol (ABRvS 3 maart 2004, LJN AO4776). |
Of is dat alleen mogelijk door vakmensen.
|
Inhoudelijk durf ik - wegens een gebrek aan kennis - niet te reageren. Wel is het zo dat je wetteksten kan vinden op http://www.wetboek-online.nl . Uitspraken (LJN-nummers) kan je hier zoeken. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 03 mei 2008 16:23 Onderwerp: |
|
|
Laat ik het zo zeggen: er is bij mijn weten in principe niets op tegen om een bouwvergunning aan te vragen voor grond waar je nog eigenaar van moet worden.
Als die persoon bij zijn aanvraag onware gegevens heeft opgegeven, is dat geen valsheid in geschrifte (want de aanvraag zelf is geen vervalst document, er staat alleen iets in dat niet klopt). Mogelijk is het wel strafbaar onder art. 227a Sr, al vraag ik me af of een bouwvergunning valt onder "enige verstrekking of tegemoetkoming".
In ieder geval lijkt de "leugen" in deze aanvraag mij wel goed te praten. Hij is uiteindelijk ook eigenaar geworden. Dat was hij ook al van plan op het moment dat hij de aanvraag indiende. Het zijn van eigenaar was geen noodzakelijke voorwaarde om de vergunning aan te vragen, dus hij heeft ook geen voordeel uit zijn leugen getrokken.
Dus zelfs als de onjuistheid in de aanvraag alleen is uit te leggen als een opzettelijke leugen, zie ik nauwelijks reden om daar een consequentie aan te verbinden.
Quote: | In de APV wordt overigens vermeld |
Op grond van art. 1.3 had de gemeenteraad de aanvraag buiten behandeling kunnen laten. Maar blijkbaar heeft de gemeente de aanvraag op de plank laten liggen totdat de vergunning wel nodig was. Dit is echter geen probleem. Als de aanvraag op grond van art. 1.3 buiten behandeling was gelaten, had de aanvrager de aanvraag later gewoon opnieuw kunnen indienen.
Een ander punt is ongetwijfeld waarom hij wel vergunning kreeg en de vorige eigenaar niet. Misschien voldeed de eerder aanvraag gewoon echt niet aan de eisen. Misschien is het gemeentebestuur corrupt. Valt niet te zeggen zonder alle feiten te kennen.
Quote: | N.B. : Kan ik als leek op een snelle manier inzage krijgen in de door de forumleden genoemde artikelen zoals b.v.;
Quote: | Bij de art. 19 toetsing speelt het burenrecht overigens wel een rol (ABRvS 3 maart 2004, LJN AO4776). |
|
Dat kan. Art. 19 WRO is te vinden op www.wetten.nl. De uitspraak LJN AO4776 is te vinden op [url]zoeken.rechtspraak.nl[/url].
Quote: | Ik weet niet helemaal of de grappige zinsnedes in dit bericht zijn toegestaan |
Dat mag hoor!  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alma Mater
|
Geplaatst: za 03 mei 2008 17:41 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Een ander punt is ongetwijfeld waarom hij wel vergunning kreeg en de vorige eigenaar niet. Misschien voldeed de eerder aanvraag gewoon echt niet aan de eisen. Misschien is het gemeentebestuur corrupt. Valt niet te zeggen zonder alle feiten te kennen.
|
De eerdere aanvrager komt helemaal niet zover dat hij een plan kan indienen. Dat wordt aan het loket gefrustreerd. Ik ken verschillende voorbeelden.
Terwijl het plan van de aanvrager door BenW wel is goedgekeurd, negatief welstandsadvies is terzijde geschoven. Het voldoet eigenlijk helemaal niet aan de eisen.
(Ik ken ook het besluit van de kleur van de buitenmuurverf van de Amsterdamse panden. Ik had het idee dat de verf te veel glans had in tegenstelling tot de andere geschilderde panden met een vrijwel identieke kleur. Waardoor ik het afwijzende advies wel acceptabel vond. Zonder rekening te houden met hoe de verf zich houdt onder die stadse omstandigheden, waarmee ik bedoel dat als je maar lang genoeg wacht alles er hetzelfde uit gaat zien. Ik heb het niet in werkelijkheid gezien. Dus kan niet echt een objectief oordeel geven.)
Wethouder is locoburgemeester en was plaatsvervangend burgemeester en toezichthouder op de uitvoering van het welstandsbeleid. Ook is de welstandsnota in het begin van het jaar wederom goedgekeurd door de gemeenteraad en er is besloten om geen burger aan de commssie toe te voegen. Was niet nodig.
Ik moet nog even door een lefbarriére. Ik weet niet of het verstandig is om, wel in het algemeen belang maar niet in het mijne, alles op het forum te zetten.
Ik moet het natuurlijk ook nog wettelijk aan kunnen tonen en ze zijn al zo blij met mij aan het loket. Er wordt botweg geweigerd mij inzage van de volledige stukken te geven. En ik moet ze handmatig overschrijven, of onthouden, ik mag ze niet kopiëren.
Ja ik weet inmiddels dat er een wet is: openbaarheid van bestuur maar probeer dat maar eens te bewerkstelligen zonder je oor af te snijden.
Heb gelukkig nog allebei mijn oren.
Ben blij dat jullie van grappen houden ...het is echt lachen hier ook bij de gemeenteraadsvergaderingen. _________________ CAVE CANEM |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 03 mei 2008 17:47 Onderwerp: |
|
|
Alma Mater schreef: | Ja ik weet inmiddels dat er een wet is: openbaarheid van bestuur maar probeer dat maar eens te bewerkstelligen zonder je oor af te snijden. |
Als de gemeente een schriftelijk verzoek op grond van art. 3 Wob niet inwilligt, kun je in bezwaar en vervolgens beroep. Dit recht kun je afdwingen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Cogito ergo sum
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 16:26 Onderwerp: |
|
|
[quote="Alma Mater"]De aanvrager koopt enkele maanden later de grond van de vorige eigenaar die geen bouwmogelijkheden kreeg. Aanvrager geeft ook aan dat er al een bouwvergunning was aangevraagd ( enkele jaren) voor de datum van ontvangst bouwaanvraag.
Is er een termijn waarbinnen een bouwaanvraag in behandeling moet worden genomen en de procedure voor art 19 in gang moet worden gezet en zo ja wat te doen als die termijn wordt overschreden?
Misschien iets aan de late kant, maar in antwoord op uw vraag.
In de Woningwet is geregeld dat wanneer een bouwvergunning wordt verleend d.m.v. een vrijstelling zoals art. 15. 17 of 19 van de WRO, dan geldt er geen beslissingstermijn. (art.46 lid 3 Woningwet) |
|
|
|
 |
EdwardB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 17:04 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Laat ik het zo zeggen: er is bij mijn weten in principe niets op tegen om een bouwvergunning aan te vragen voor grond waar je nog eigenaar van moet worden.
|
Een aanvraag in de zin van de Awb - en dat is een bouwvergunning - is een verzoek van een belanghebbende, een besluit te nemen (Art. 1:3 lid 3 Awb). Als je de bouwgrond nog niet in bezit hebt (en ook nog geen koopcontract getekend), dan kun je volgens mij niet opkomen voor een eigen, individueel en rechtstreeks geraakt belang. Dus kun je ook geen belanghebbende zijn en geen aanvraag indienen. Zou een dergelijke aanvraag dan niet niet-ontvankelijk verklaard moeten worden? Het lijkt mij vrij bizar als ik - om maar een voorbeeld te noemen - een bouwvergunning in zou kunnen dienen voor het middelpunt van De Dam in Amsterdam, terwijl ik nog geen vierkante millimeter van de grond in handen heb. _________________ Mijn website krijgt meer bezoek dan ik; en dat mag zo blijven.  |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 18:16 Onderwerp: |
|
|
Ik vind dat een erg plausibele benadering. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 18:18 Onderwerp: |
|
|
EdwardB schreef: | Een aanvraag in de zin van de Awb - en dat is een bouwvergunning - is een verzoek van een belanghebbende, een besluit te nemen (Art. 1:3 lid 3 Awb). Als je de bouwgrond nog niet in bezit hebt (en ook nog geen koopcontract getekend), dan kun je volgens mij niet opkomen voor een eigen, individueel en rechtstreeks geraakt belang. Dus kun je ook geen belanghebbende zijn en geen aanvraag indienen. Zou een dergelijke aanvraag dan niet niet-ontvankelijk verklaard moeten worden? |
Een bouwvergunning is gericht tot een persoon, en stelt die persoon in staat om zonder overtreding van art. 40 Woningwet conform de bouwvergunning te gaan bouwen. Is dat niet al voldoende om die persoon belanghebbende te maken bij de bouwvergunningverlening?
Quote: | Het lijkt mij vrij bizar als ik - om maar een voorbeeld te noemen - een bouwvergunning in zou kunnen dienen voor het middelpunt van De Dam in Amsterdam, terwijl ik nog geen vierkante millimeter van de grond in handen heb. |
Als je toevallig vanuit je woning uitzicht op De Dam zou hebben ben je in ieder geval belanghebbende en kun je dus zonder meer een bouwvergunning aanvragen, en dat is niet noodzakelijk minder bizar. Bij een bouwvergunning voor een op de De Dam te bouwen wolkenkrabber van 800m hoog, is volgens mij iedereen die uitzicht zou hebben op die wolkenkrabber belanghebbende. Dat wordt al een flinke groep  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 18:29 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat de redenering in mijn vorige bericht wel klopt. Anders zou je ook geen marktplaatsvergunning kunnen aanvragen zonder aan de markt te wonen. Of zou noch een verhuisbedrijf, noch de verhuizende persoon zelf, voor de verhuiswagen een parkeerontheffing kunnen aanvragen voor de straat waarnaar verhuisd wordt.
(Overigens kun je je afvragen of de aanvraag van een besluit door een niet-belanghebbende wel een aanvraag is... waarschijnlijk wel. Maar zo'n aanvraag wordt niet niet-ontvankelijk verklaard, maar kan buiten behandeling blijven op grond van art. 4:6 Awb.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|