Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 19:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beslissing kilometerheffing op basis enquête ANWB-leden?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rechtleek



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 43


BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 22:15    Onderwerp: Beslissing kilometerheffing op basis enquête ANWB-leden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Camiel Eurlings wil mede door een enquête onder ANWB-leden beslissen of er een zogenaamde kilometerheffing moet komen. http://www.nrc.nl/binnenland/article2465766.ece/ANWB_geeft_doorslag_bij_km-heffing

De steekproef is niet representatief voor de samenleving; niet iedereen is lid van ANWB; niet alle autorijders kunnen de vragenlijst invullen; te complex.

Maar is deze methode wel etisch; als je geen lid bent van ANWB, mag je niet meebeslissen of er een kilometerheffing komt; ANWB spreekt over een ledenraadpleging (zie regel 3 van 3e alinea) Mag je dat voorrecht geven aan ANWB-leden om mede zo'n beslissing tot stand te laten komen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 10:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee. Zeker niet als je de vragenlijst bekijkt.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eurlings heeft zijn keutel wel weer ingetrokken. Ethisch gezien heb ik er geen problemen mee (immers de mening van de ANWB is belangrijk maar niet meer dan dat), staatsrechtelijk wel. Dat zul je dan ook wel bedoelen.

Zoals ook door anderen gepleit wordt, als je zoiets doet dan moet je een referendum uitschrijven. Ik zie dat echter niet zitten. Wij hebben een representatieve democratie en ééns in de vier jaar mogen wij daarvan iets vinden.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat Eurlings dit nog steeds wil. Hij heeft al flink op zijn kop gekregen voor deze domme opmerking van hem.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rechtleek



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 43


BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 20:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ethisch vind ik het ook verwerpelijk; als je geen lid bent van ANWB, mag je niet stemmen. ANWB heeft geen monopoliepositie. De enquête is nog steeds in de lucht, met dit:
"Dit voorjaar discussieert de Tweede Kamer over de kilometerprijs. Voor een goed besluit over het wetsvoorstel moet de mening van onze leden zwaar meewegen. Via de ANWB ledenpeiling zorgen we ervoor dat de politiek u hoort!" als inleiding (http://www.anwb.nl/auto/dossier-kilometerprijs,/ledenpeiling.html)

De kernactiviteiten van ANWB zijn (o.a.): Alarmcentrale, Belangenbehartiging, Bewegwijzering, Rechtshulp, Wegenwacht (http://www.anwb.nl/over-anwb,/over-anwb.html). Dus geen politieke organisatie. Staatsrechtelijk gezien weet ik niet veel over dit onderwerp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De ANWB lobbyt net zoals heel veel andere verenigingen die de belangen van haar leden behartigen. Daar is niet zo heel veel mee mis, zolang de politici maar tot zelfstandig denken in staat zijn (waar helaas wel veel mis mee is, maar dat valt de ANWB niet aan te rekenen).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rechtleek



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 43


BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan is het toch onethisch te noemen dat ANWB gebruikt wordt om beleid te maken. ANWB is daar niet voor bedoeld; de enquête geeft ANWB een zekere autoriteit, door Camiel Eurlings. ANWB wordt benaderd (gevraagd of niet) voor deze enquête, maar kan ANWB dat weigeren; het is deel van beleid maken. Als ze kunnen weigeren mee te werken, is het ze wel aan te rekenen dat ze de enquête plaatsen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de opmerking van Eurlings buitengewoon onhandig en onverstandig was is iedereen, ook hier, het toch over eens? (Wat wil je precies horen?)

We zijn nu zo'n twee weken verder en Eurlings is al lang en breed op zijn uitlatingen teruggekomen (althans op de indruk die hij daarmee heeft gewekt, want letterlijk zei hij het net iets anders).

Als je de kranten hebt gelezen, dan weet je dat onder meer de ANWB zelf zware kritiek had op Eurlings. Dat de ANWB onder zijn leden een enquete houdt valt de ANWB niet te verwijten. Het wordt een beetje moeilijk voor de ANWB om zijn positie te bepalen zonder zelfs maar te weten wat de leden eigenlijk willen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staatsrechtelijk is er niet zo heel veel mis mee, omdat er geen juridische binding is (net zo min als de referendum over het Grondwettelijk Verdrag bindend was). Omdat er juridisch geen probleem is vind/vond ik deze doorkruising van de democratie-idee onethisch. Van Eurlings welteverstaan, niet van de ANWB.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
rechtleek



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 43


BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eigenlijk was het uiteindelijk meer een vraag, in het verkeerde subforum, maar toen ik de volgende dag terugkwam, was er een aantal meningen geplaatst, dus heb ik hem laten staan. Ik vroeg me af of zo wel politieke besluitvorming gedaan mocht worden. Zelf ben ik het eens met dat Eurlings idee onhandig was. Had Camiel Eurlings aan elke organisatie deze vragenlijst voor kunnen leggen, om door leden in te laten vullen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Camiel Eurlings heeft de ANWB geen vragenlijst voorgelegd om door de leden in te laten vullen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rechtleek



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 43


BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe is de vragenlijst dan tot stand gekomen? Heeft Eurlings zelfs dat aan ANWB overgelaten? Had Eurlings ook een andere organisatie kunnen gebruiken voor deze enquête?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eurlings heeft de ANWB helemaal niet "gebruikt".

Het is heel normaal dat de ANWB over dit soort plannen een standpunt inneemt en daarvoor zijn leden raadpleegt. Net zoals het normaal is dat de FNV een standpunt inneemt over allerlei kabinetsplannen, en daarvoor ook zijn leden raadpleegt. Misschien vind jij dit niet normaal, maar dat is het wel.

Wat niet normaal is, is dat een minister al bij voorbaat te kennen geeft dat zo'n standpunt de doorslag gaat geven. Daarvoor heeft Eurlings heel terecht op zijn kop gekregen van vrijwel alle kanten. Maar hij heeft zijn lesje nu heus wel geleerd, dus waar praten we nog over?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rechtleek



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 43


BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals jij het hier schetst had ik het niet begrepen. Ik begreep dat de enquête mede door Camiel Eurlings tot stand is gekomen bij ANWB, vandaar mijn verontwaardiging en de term "gebruikt". Mijn excuses.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij had je daar gelijk in hoor. Tenminste, dat is ook wat ik gehoord heb...
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds