|
Auteur |
Bericht |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 07 mei 2013 14:15 Onderwerp: |
|
|
RbP schreef: | Onderstaand een gewijzigde (puur fictieve) analogie (de daadwerkelijke case heeft ook niets met bouwvergunningen van doen) | Je wijzigt dus de complete casus en gaat daarna uit de antwoorden op die totaal andere casus zelf het juiste antwoord op je eigenlijke casus distilleren?
Ik wens je veel succes, maar ik sluit me hier bij aan:
ro-er schreef: | Door de casus schimmig te houden, blijft deze discussie schimmig. Als u echt antwoorden wilt, zult u concreter moeten worden. |
|
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 07 mei 2013 14:42 Onderwerp: |
|
|
Ik sluit mij even aan bij de opmerkingen hierboven en laat het hierbij. Concrete antwoorden geven op niet concrete vragen leidt (bij mij helaas) tot hoofdpijn. Juridische rechtsbijstand is voor u waarschijnlijk de beste oplossing. |
|
|
|
 |
RbP
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 07 mei 2013 16:05 Onderwerp: |
|
|
Ja, dit topic betreft eenzelfde casus als in het topic dat door ro-er is aangehaald. Ook hier geldt echter dat ik helaas niet concreter kan zijn.
Toch hebben de commentaren mij enigzins verder geholpen, waarvoor mijn dank. Juridische rechtsbijstand is wellicht inderdaad een goed idee. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 07 mei 2013 23:38 Onderwerp: |
|
|
Je pogingen tot het vinden van een analogie zijn allemaal weinig geslaagd.
Zoals ik het begrijp wil je een besluit, maar wordt dat geweigerd zolang niet een ander soort besluit is genomen.
Waarom vraag je niet dat andere besluit aan bij het bestuursorgaan dat bevoegd is dat andere besluit te nemen? Wordt het geweigerd, dan kun je in bezwaar en beroep (mits het een appellabel besluit is en je belanghebbende bent). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jeroen1989
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 168
|
Geplaatst: wo 08 mei 2013 10:30 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Je pogingen tot het vinden van een analogie zijn allemaal weinig geslaagd.
Zoals ik het begrijp wil je een besluit, maar wordt dat geweigerd zolang niet een ander soort besluit is genomen.
Waarom vraag je niet dat andere besluit aan bij het bestuursorgaan dat bevoegd is dat andere besluit te nemen? Wordt het geweigerd, dan kun je in bezwaar en beroep (mits het een appellabel besluit is en je belanghebbende bent). |
Als het bestuursorgaan positief staat tegenover een omgevingsvergunning bouwen, waarom zou het bestuursorgaan dan niet zelf in beroep gaan tegen de weigering van de verklaring? Als je het bestuursorgaan zo ver krijgt, scheelt het jezelf een hoop hoofdpijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 08 mei 2013 10:44 Onderwerp: |
|
|
jeroen1989 schreef: | bona fides schreef: | Je pogingen tot het vinden van een analogie zijn allemaal weinig geslaagd.
Waarom vraag je niet dat andere besluit aan bij het bestuursorgaan dat bevoegd is dat andere besluit te nemen? Wordt het geweigerd, dan kun je in bezwaar en beroep (mits het een appellabel besluit is en je belanghebbende bent). |
Als het bestuursorgaan positief staat tegenover een omgevingsvergunning bouwen, waarom zou het bestuursorgaan dan niet zelf in beroep gaan tegen de weigering van de verklaring? Als je het bestuursorgaan zo ver krijgt, scheelt het jezelf een hoop hoofdpijn. |
Maar die omgevingsvergunning is een mislukte analogie die je beter kunt vergeten.
Er is een besluit nodig van bestuursorgaan B (want het bestaan van dat besluit is een formeel vereiste voor een besluit van A, en om dat besluit gaat het TS vooral). Als dat niet vanzelf komt, kan een belanghebbende een aanvraag doen bij B. Tegen de weigering ervan kan de belanghebbende in bezwaar en beroep (mits het een appellabel besluit betreft). Dit lijkt mij de juiste weg. Bezwaar en beroep tegen de weigering van bestuursorgaan A om het besluit aan te vragen bij bestuursorgaan B is niet de juiste weg.
Nu is het denkbaar dat het niet om een appellabel besluit gaat, maar om een soort van wetgevingsmaatregel. In dat geval kun je het meestal sowieso wel schudden, want op specifieke wetgeving heb je geen "recht".
Ook is het denkbaar dat TS geen belanghebbende is bij het besluit dat B zou kunnen nemen. Dan heb je waarschijnlijk ook gewoon pech.
Voor zover voor TS geen bezwaar en beroep tegen de weigering van B openstaat, kan TS naar de civiele rechter. De kans op succes lijkt me niet groot, maar wordt bepaald door de precieze omstandigheden en de aard van het besluit: handelt B onrechtmatig jegens TS door het besluit niet te nemen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|