|
Auteur |
Bericht |
Bas Postma
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: vr 06 feb 2009 15:26 Onderwerp: Beslagvrije voet: Uitleg van de norm gehuwden |
|
|
Beste allen,
Er is op het kantoor een discussie gaande tussen een van de deurwaarders en mij: Namelijk hoe de norm gehuwden/echtpaar moet worden uitgelegd. Voor de niet bekenden: de deurwaarder gaat bij het bepalen van de beslagvrije voet voor o.a. loonbeslag uit van de volgende tabel:
http://www.kbvg.nl/fileadmin/nieuws_van_de_week/2008/349/Kopie_van_bvv2009-1.pdf
Nu wordt er verschil gemaakt tussen echtpaar en alleenstaande. De vraag is, hoe ruim dien je het begrip echtpaar op te vatten? Ik meen me te kunnen herinneren dat dit in rechtspraak is uitgewerkt, maar ik kon deze jurisprudentie helaas niet terugvinden.
Persoonlijk ben ik van mening dat het begrip echtpaar ruim moet worden gezien: namelijk in de vorm van een gezamenlijke huishouding. Deze norm wordt geloof ik ook gehanteerd door de belastingdienst, de gemeentelijke sociale dienst, en het UWV.
De deurwaarder is echter van mening dat het begrip strikter moet worden gezien: Onder echtpaar valt alleen gemeenschap van goederen; gehuwden en geregistreerd partnerschap.
Nu ben ik op her en der wel wat informatie tegenkomen die mijn uitleg ondersteunt, waaronder op de site van Kassa, maar een (student)jurist dient zijn mening natuurlijk altijd juridisch te onderbouwen. En hier loop ik vast.
Zouden jullie mij op weg kunnen helpen?
Mvg, Bas |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: vr 06 feb 2009 16:44 Onderwerp: |
|
|
Art. 475d lid 1, aanhef en onder a, Rv. heeft het over "echtgenoten of geregistreerde partners als bedoeld in artikel 3 van Wet werk en bijstand die beiden 21 jaar of ouder zijn". Door de verwijzing naar art. 3 Wwb geldt deze beslagvrije voet dus ook voor iedereen die een gezamenlijke huishouding voert (broer en zus die samenwonen, elkaar verzorgende vrienden etc. Let wel dat een bij één van de ouders inwonend kind hier weer niet onder valt te scharen).
De verwijzing naar art. 3 Wwb komt (al dan niet impliciet) een paar keer terug in art. 475d (zie ook T&C Rv, art. 475d). |
|
|
|
 |
Leo855
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 12 mrt 2009 0:23 Onderwerp: |
|
|
Gezamenlijke huishouding inderdaad, maar wel geregistreerd. Hou er wel rekening mee dat als je wenst aangemerkt te worden als "echtpaar" ook het inkomen van jouw partner van invloed is op de beslagvrije voet. De beslagvrije voeten zijn gebaseerd op de bijstandsnorm. Wat je je dus feitelijk moet afvragen is of jij samen met je partner in aanmerking zou komen voor een bijstandsuitkering voor gehuwden/samenwonenden. Ik zou zeggen, bel eens met de gemeentelijke sociale dienst. |
|
|
|
 |
|