|
Auteur |
Bericht |
goldenallstar
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: zo 01 dec 2013 19:31 Onderwerp: Beslagrecht: mogelijkheden werkgever loonbeslag |
|
|
Hallo,
Ik dien de volgende casus op te lossen:
Een werkgever heeft een werknemer in dienst. Door de deurwaarder is beslag gelegd op het loon van de werknemer.
De werkgever heeft aan zijn boekhouder doorgegeven dat hij (de boekhouder) alleen de beslagvrije voet moet betalen aan de werknemer. En de rest aan de deurwaarder. Echter krijgt de werkgever enige tijd later een brief van de deurwaarder dat hij nog geen betaling had ontvangen van zijn kantoor. De werkgever komt er dan achter dat de boekhouder inderdaad het volledige loon aan die werknemer heeft betaald. In de brief eist de deurwaarder alsnog de betaling v/h salaris (met aftrek v/d beslagvrije voet).
Tot nu toe gelezen dat de werkgever in dat geval gewoon moet betalen.
Wat voor advies zou ik de werkgever kunnen geven??
Alvast erg bedankt.
Groeten,
KW |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 02 dec 2013 15:21 Onderwerp: Re: Beslagrecht: mogelijkheden werkgever loonbeslag |
|
|
goldenallstar schreef: | Hallo,
Ik dien de volgende casus op te lossen:
Een werkgever heeft een werknemer in dienst. Door de deurwaarder is beslag gelegd op het loon van de werknemer.
De werkgever heeft aan zijn boekhouder doorgegeven dat hij (de boekhouder) alleen de beslagvrije voet moet betalen aan de werknemer. En de rest aan de deurwaarder. Echter krijgt de werkgever enige tijd later een brief van de deurwaarder dat hij nog geen betaling had ontvangen van zijn kantoor. De werkgever komt er dan achter dat de boekhouder inderdaad het volledige loon aan die werknemer heeft betaald. In de brief eist de deurwaarder alsnog de betaling v/h salaris (met aftrek v/d beslagvrije voet).
Tot nu toe gelezen dat de werkgever in dat geval gewoon moet betalen.
Wat voor advies zou ik de werkgever kunnen geven??
Alvast erg bedankt.
Groeten,
KW |
Een andere boekhouder inhuren? |
|
|
|
 |
rockchild
|
Geplaatst: za 26 apr 2014 22:30 Onderwerp: |
|
|
Advies aan de werkgever: GEWOON BETALEN.
De werkgever zal in zijn verklaring hebben aangegeven welk bedrag -na aftrek van de beslagvrije voet- onder het beslag valt.
De werkgever is gehouden conform de verklaring te handelen.
Doet hij dit niet dan kan de schuldeiser in rechte vorderen dat de werkgever wordt veroordeeld voor de hoofdsom waarvoor beslag is gelegd.
De boekhouder zal in dienst zijn van de werkgever. De fout die de boekhouder heeft gemaakt (doorbetalen van volledig loon) komt voor risico van de werkgever.
-> Alsnog de achterstallige bedragen voldoen aan de deurwaarder. Je zou tevens met de werknemer kunnen afspreken dat het teveel betaalde zal worden ingehouden op zijn loon. (MAAK EEN SCHRIFTELIJKE OVEREENKOMST) |
|
|
|
 |
|