|
Auteur |
Bericht |
simone138
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HHs
|
Geplaatst: ma 29 mrt 2010 18:21 Onderwerp: Beslaglegging op roerende goederen student |
|
|
Dag allemaal,
Ik zit met een vraag over beslaglegging en ik heb de eerdere posts doorgenomen maar kwam deze vraag niet tegen.
Ik heb zojuist gebeld met rechtsbijstand maar ik kreeg niet echt een duidelijk antwoord. Misschien dat iemand op deze forum het weet.
Mijn broer woont nog thuis bij mijn ouders en hij studeert. Hij ontvangt studiefinanciering en werkt verder ook niet. De deurwaarder kon daarom geen beslag leggen op zijn bankrekening. Nu hebben we aankondiging beslaglegging van roerende goederen ontvangen van die deurwaarder.
Ik vraag me dus af of dit mogelijk is aangezien hij nog student is.
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 29 mrt 2010 19:06 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat is mogelijk. Dat hij student is is niet van belang.
De deurwaarder mag in principe alleen beslag leggen op zijn spullen. Als het om een niet al te groot bedrag gaat en je ouders iets kunnen voorschieten is het misschien wel zo handig als zij de beslaglegging voorkomen door voor je broer te betalen. Risico is natuurlijk dat ze dit geld nooit meer terugzien, maar dat ligt aan je broer. Op papier met de deurwaarder vastleggen dat zij de schuld van hun zoon hebben betaald lijkt me verstandig.
Springen je ouders niet bij, dan lijkt het mij verstandig om te zorgen dat de spullen van je broer zich in zijn slaapkamer bevinden. Als de deurwaarder een lege kamer aantreft is dat natuurlijk weinig geloofwaardig. (Hoe dit soort bezoekjes in de praktijk lopen weet ik niet. Misschien kan iemand anders hier een beter advies over geven.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: di 30 mrt 2010 15:11 Onderwerp: |
|
|
Iets over de achtergrond, wanneer iemand ergens woont, gaat de deurwaarder er vanuit dat de inboedel in die woning het bezit van diegene is. Zijn er meer mensen woonachtig aan dat adres dan moet evident zijn dat bepaalde roerende zaken niet aan de schuldenaar toebehoren, anders neemt hij/zij de zaken in beslag. Meestal wordt dat aangetoond door aankoopbonnen en/of oude foto's. Dit gaat uit van de regel: houderschap veronderstelt bezit (3:107 BW ev) en bezit veronderstelt eigendom (3:119).
De wet spreekt al van 'verkeersopvatting' zodat gesteld kan worden dat wanneer bijvoorbeeld uw broer inwoont bij zijn ouders die een antieke inrichting hebben, die zaken niet zonder meer in beslag kunnen worden genomen. Maar goed, daar ligt dus vaak de discussie.
Het bezoek verloopt over het algemeen als volgt: de deurwaarder stelt zich netjes voor en vraagt of hij binnen mag komen. Dat mag iemand weigeren, het is tenslotte zijn woning. Dit wordt anders wanneer de deurwaarder de sterke arm mee heeft genomen. Daarna schrijft de deurwaarder de roerende zaken op (daarvoor zal hij hele huis door moeten) en laat een bericht achter waarin staat wat hij heeft gedaan. Meestal volgt een paar dagen later een proces-verbaal met een beschrijving van in beslag genomen zaken. In uitzonderlijke gevallen neemt de deurwaarder waardevolle zaken mee om deze in bewaring te geven tot een eventuele executieverkoop.
Overigens is het altijd beter om dit soort bezoeken van de deurwaarder proberen te voorkomen, dat is namelijk een kostbare zaak, zeker wanneer hij terug moet komen met de sterke arm omdat de schuldenaar eerder niet thuis was of de toegang weigerde. In dat geval neemt hij namelijk ook de slotenmaker mee (kosten voor rekening van de schuldenaar) en worden beide bezoeken in rekening gebracht. _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
|