|
Auteur |
Bericht |
Duikgek
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 24 mei 2010 9:32 Onderwerp: Beslaglegging op Nederlands pensioen na emigratie mogelijk? |
|
|
Geachte forumleden,
Mijn vader ontvangt sinds kort privépensioen na een lange carrière in het bedrijfsleven. Mijn ouders willen nu van hun oude dag gaan genieten in Thailand wat binnenkort ook eindelijk gaat gebeuren.
Nu hebben mijn ouders, getrouwd in gemeenschap van goederen, nog schulden openstaan bij verschillende schuldeisers. Onder deze schuldeisers vallen slechts privé-instanties, een bank e.d. Er is dus geen sprake van schuld bij een overheidsinstantie.
Ik heb begrepen dat banken en privépersonen via de rechter beslag kunnen laten leggen op Nederlands inkomen. Hieronder valt uiteraard ook het pensioen. Is dit echter nog steeds mogelijk indien de debiteur officieel is uitgeschreven uit het GBA? Mijn ouders wonen straks officieel niet meer in Nederland. Zij verblijven straks, zonder officieel adres, in Thailand. Dit is overigens op basis van een Thais pensioenvisum en geheel legaal.
Mijn vraag is dus of een crediteur in deze situatie nog makkelijk beslag kan laten leggen op het pensioen en straks ook de AOW. Mogelijk kan dezelfde vraag beantwoord worden over een eventueel bankbeslag.
Het is geenszins de bedoeling van mijn ouders om op makkelijke wijze onder de schuld uit te komen. Alles wordt netjes middels betalingsregelingen afgehandeld. Het gaat hier slechts om een verkenning van mogelijke handelingen van de crediteuren mits die misschien zenuwachtig worden van de aanstaande emigratie.
Alvast zeer bedankt voor het geboden advies. Ik blijf hier bovenop zitten en probeer elke keer zo snel mogelijk extra informatie te geven indien nodig. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 24 mei 2010 15:31 Onderwerp: |
|
|
Beslag op AOW en pensioen kan in Nederland plaatsvinden, dus zal geen probleem opleveren voor de schuldeisers. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duikgek
|
Geplaatst: ma 24 mei 2010 17:03 Onderwerp: |
|
|
Dat is kort en duidelijk. Is het voor de schuldeiser ook makkelijk te achterhalen om welk inkomen het gaat? M.a.w. hebben zij het recht om, als de rechter toestemming geeft voor beslag, om bijv via de Belastingdienst te achterhalen wat het inkomen is en wie dat uitbetaalt? Als bijv mijn vader aangeeft nu niks te verdienen en van spaargeld te leven in Thailand en vanaf volgend jaar pas recht heeft op AOW, is er dan voor de schuldeiser een manier om te ontdekken dat er naast de toekomstige AOW ook sprake is van een pensioen?
De Belastingdienst houdt geen belasting meer in op de uitbetaling van het pensioen omdat mijn vader inmiddels officieel belastingplichtig is in Thailand. Is dit nog van invloed op de situatie? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 24 mei 2010 17:40 Onderwerp: |
|
|
Daar kan een gerechtsdeurwaarder vast wel achterkomen.
Die schulden blijven gewoon bestaan en voor zover daar in Nederland wat van valt te achterhalen zal dat vast en zeker ook gebeuren. En zo hoort het ook. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duikgek
|
Geplaatst: wo 26 mei 2010 15:23 Onderwerp: |
|
|
Iemand enig zicht op de mogelijkheden die een gerechtsdeurwaarder heeft bij het uitvoeren van zijn werk als het om inkomen van de debiteur gaat?
Bona fides, bespeur ik een waardeoordeel in je laatste zin...? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 26 mei 2010 16:11 Onderwerp: |
|
|
Dat waardeoordeel is enigszins terecht. Hoewel je in je laatste alinea's van je eerste bijdrage je verhaal nuanceert kan ik me voorstellen dat als ze alles netjes willen regelen ze gewoon duidelijke afspraken maken. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de wetgever een voorziening heeft ingebouwd voor mensen die vluchten/genieten van hun oude dag in het verre buitenland voor hun schuldeisers. Ik ga er eerlijk gezegd ook niet van uit dat je dat verwacht.
Of het in de praktijk ook mogelijk is om dat geld daadwerkelijk terug te halen en welke stappen daartoe gezet worden is een geheel andere vraag. Dit is een rechtenforum, terwijl een antwoord op jouw vraag meer afhankelijk zal zijn van hoever de schuldeisers zullen, willen en kunnen gaan (kosten-baten en dus een praktische). Waarom overleg je niet met een deurwaarder om hierover te praten? Dan heb je de schijn sowieso al mee. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 26 mei 2010 17:27 Onderwerp: |
|
|
Duikgek schreef: | Bona fides, bespeur ik een waardeoordeel in je laatste zin...? |
Alleen voor zover er iemand overweegt te vluchten voor zijn schuldeisers, en in het bijzonder als deze persoon meent zich dan op zijn privacy of iets dergelijks te kunnen beroepen.
BG schreef: | Of het in de praktijk ook mogelijk is om dat geld daadwerkelijk terug te halen en welke stappen daartoe gezet worden is een geheel andere vraag. |
Het zal, afhankelijk van wat reeds bekend is, wel wat uitzoekwerk vereisen, maar ik kan me niet goed voorstellen dat beslaglegging op een pensioenuitkering van een Nederlands pensioenfonds grote praktische problemen zal geven.
Beslag op spaargeld dat is weggesluist naar een Thaise bankrekening, om maar iets te noemen, zal lastiger zijn. Ik weet niet in hoeverre Thailand meewerkt aan de executie van Nederlandse civiele vonnissen. Maar het lijkt erop dat er op Nederlands grondgebied al voldoende te halen is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duikgek
|
Geplaatst: wo 26 mei 2010 18:21 Onderwerp: |
|
|
Allereerst, mijn vragen gaan over een hypothetische situatie. Het betreft al vrij oude schulden uit een tijd en een situatie die mijn ouders ver achter zich hebben gelaten. Soms hebben mensen schulden omdat ze, door financiële en andere situaties, risico moeten nemen en daarbij van de regen in de drup terechtkomen. Dat het merendeel van de schulden bij consumenten schier gebrek aan inzicht in de eigen portemonnee is, betekent niet dat dit automatisch voor iedereen geldt.
Ik vind het jammer dat, uitgerekend op een forum voor rechtenstudenten, al meteen geoordeeld wordt op basis van een beknopt verhaal. Allereerst, ik ben een relatieve buitenstaander. Mijn ouders handelen te goeder trouw en hebben nooit geopperd om te "vluchten voor schuldeisers" of voor andere omschrijvingen die je maar kunt bedenken. Dit overigens in tegenstelling tot derden die de problemen grotendeels hebben veroorzaakt maar waar de Wet geen raad mee weet. Nogmaals, mijn ouders willen gewoon van hun oude dag genieten en daar hebben enkele gebeurtenissen in het verleden helemaal niets mee te maken. Je mag mij verwijten hun kansen op een zorgeloze oude dag zo groot mogelijk te maken, op wat voor manier dan ook. Ik voel me er prima bij.
Als relatieve buitenstaander ben ik simpelweg aan het oriënteren wat er zich mogelijk kan voordoen. Een discussie over waarden was niet het doel van mijn reactie op dit forum. Anders had ik wel een willekeurig ander forum uitgekozen immers.
Nu het toch over waarden gaat, zou ik meteen willen melden dat de rechterlijke macht zich eens bewust moet worden van het lange leed dat mensen aangedaan kan worden. Want van meer inzicht dan "eigen schuld dikke bult" lijkt vooral de oude garde in jullie wereld vaak niet te getuigen. Vooral niet als ze je tegenstander zijn, met name "aan de deur". Ik spreek uit ervaringen die alweer vele jaren geleden zijn opgedaan maar die helaas wel een blijvende indruk hebben gemaakt en helaas ook flinke invloed hebben gehad. Een niet zo goede kan ik wel vertellen.
Een aardige waardevergelijking voor in een ander topic kan het volgende zijn: iemand die een ander doodknuppelt komt, afhankelijk van de omstandigheden, doorgaans na een paar jaar weer vrij. Hij/zij heeft dan wel een strafblad maar is over het algemeen weer vrij om te doen en laten wat hij/zij wil. Iemand die om wat voor reden dan ook een grote schuld opbouwt en ondanks grote inspanningen daarna niet in staat is om deze schuld weg te werken, en bovendien door deze inspanningen niet in aanmerking komt voor trajecten als schuldhulpverlening en faillissement, is de rest van zijn/haar leven vogelvrij voor de schuldeisers. Hoe kan het dat iemand die keihard zijn best doet in de maatschappij zo hard gestraft kan worden en iemand die er op de meest vreselijke manier een potje van maakt er relatief makkelijk mee wegkomt?
Het is wel erg dubbel natuurlijk. Want tegelijkertijd het is niet aan de rechterlijke macht om aan de Wet te twijfelen. En daar ligt de kern van het probleem: het zakelijke karakter van de rechterlijke macht weegt nimmer de persoonlijke gevolgen voor privépersonen. Voor de maatschappelijke debatten moeten we natuurlijk bij de politiek zijn. Op wie zal ik eens gaan stemmen straks? Mmm...
Laatst aangepast door Duikgek op wo 26 mei 2010 18:33, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 26 mei 2010 18:29 Onderwerp: |
|
|
Duikgek schreef: | Ik vind het jammer dat, uitgerekend op een forum voor rechtenstudenten, al meteen geoordeeld wordt op basis van een beknopt verhaal. |
Tja, je verhaal wekt nu eenmaal een duidelijke indruk. De formulering "uit een tijd en een situatie die mijn ouders ver achter zich hebben gelaten" valt ook wat moeilijk te rijmen met het feit dat die schulden nog steeds openstaan. Door die formulering lijk je juist de indruk te willen wekken dat het niet eerlijk zou zijn als ze zelfs in Thailand nog met die schulden geconfronteerd zouden worden. Welnu, het is geheel terecht dat ze ook in Thailand nog met die schulden geconfronteerd zullen worden.
Quote: | Nogmaals, zij willen gewoon van hun oude dag genieten en daar hebben enkele gebeurtenissen in het verleden helemaal niets mee te maken. Je mag mij verwijten hun kansen op een zorgeloze oude dag zo groot mogelijk te maken, op wat voor manier dan ook. Ik voel me er prima bij. |
En ik voel mij meer dan prima bij mijn eerdere opmerkingen.
Quote: | Als relatieve buitenstaander ben ik simpelweg aan het oriënteren wat er zich mogelijk kan voordoen. Een discussie over waarden is niet het doel van mijn reactie op dit forum. Anders had ik wel een willekeurig ander forum uitgekozen immers. |
Dit forum is beslist niet bedoeld voor het vinden van oneigenlijke mogelijkheden om je aan je plichten te onttrekken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duikgek
|
Geplaatst: wo 26 mei 2010 18:37 Onderwerp: |
|
|
Vertel mij eens, bona fide, hoe ik dan, zonder enige kans dat iemand er bepaalde waarden uithaalt voor zichzelf, de situatie kan schetsen? Want geef nu toe, voor mij is dit een gevecht tegen windmolens want zo kun je uiteindelijk alles in twijfel trekken. |
|
|
|
 |
Duikgek
|
Geplaatst: wo 26 mei 2010 18:43 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Duikgek schreef: | Ik vind het jammer dat, uitgerekend op een forum voor rechtenstudenten, al meteen geoordeeld wordt op basis van een beknopt verhaal. |
Tja, je verhaal wekt nu eenmaal een duidelijke indruk. De formulering "uit een tijd en een situatie die mijn ouders ver achter zich hebben gelaten" valt ook wat moeilijk te rijmen met het feit dat die schulden nog steeds openstaan. Door die formulering lijk je juist de indruk te willen wekken dat het niet eerlijk zou zijn als ze zelfs in Thailand nog met die schulden geconfronteerd zouden worden. Welnu, het is geheel terecht dat ze ook in Thailand nog met die schulden geconfronteerd zullen worden. |
Dat laatste wordt toch door niemand tegengesproken? Waarom kun je het niet opvatten zoals het er staat, en niets meer dan dat? Het betreffen schulden die voortgekomen zijn uit gebeurtenissen in het verleden. Uiteraard staan die schulden nog steeds, anders was ik dit topic immers nooit begonnen. Je moet alleen begrijpen dat mensen een gegeven moment verder moeten. Ik heb bovendien al aangegeven dat er langdurige afbetalingsregelingen lopen en dat die gewoon door blijven lopen. Ik heb ook al meermaals aangegeven dat het hier geen vluchtgedrag betreft. Ik heb alleen de angst dat dat wel zo door de schuldeisers wordt opgevat. En eerlijk gezegd, de reacties in dit topic maken die angst alleen maar groter. |
|
|
|
 |
Duikgek
|
Geplaatst: wo 26 mei 2010 19:01 Onderwerp: |
|
|
BG schreef: | Dat waardeoordeel is enigszins terecht. Hoewel je in je laatste alinea's van je eerste bijdrage je verhaal nuanceert kan ik me voorstellen dat als ze alles netjes willen regelen ze gewoon duidelijke afspraken maken. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de wetgever een voorziening heeft ingebouwd voor mensen die vluchten/genieten van hun oude dag in het verre buitenland voor hun schuldeisers. Ik ga er eerlijk gezegd ook niet van uit dat je dat verwacht.
Of het in de praktijk ook mogelijk is om dat geld daadwerkelijk terug te halen en welke stappen daartoe gezet worden is een geheel andere vraag. Dit is een rechtenforum, terwijl een antwoord op jouw vraag meer afhankelijk zal zijn van hoever de schuldeisers zullen, willen en kunnen gaan (kosten-baten en dus een praktische). Waarom overleg je niet met een deurwaarder om hierover te praten? Dan heb je de schijn sowieso al mee. |
BG, jouw post wil ik ook nog kort op reageren. Ik vrees in dit topic enigszins het slachtoffer te zijn geworden van selectief lezen. Ik heb mijn startpost nog eens gelezen en daarin staat duidelijk verwoord dat er al afbetalingsregelingen zijn met de diverse schuldeisers. Er is al zeer lange tijd geen sprake van beslaglegging of andere procedures waar enige deurwaarder bij betrokken is. De hele insteek is om de situatie exact zo te houden zoals deze is. De enige reden voor het openen van dit topic is dan ook een verkenning van hoe eventueel te handelen als het toch misgaat omdat een schuldeiser nerveus wordt van de emigratie. Daarbij heb ik slechts geïnformeerd naar rechten en werkwijzen van een deurwaarder in het geval dat dit relevant zou worden. Ik vraag niemand om mij te helpen in het bewandelen van een schuldontwijkend pad. Ik vraag strikt wettelijke feiten waar ik vervolgens mijn eigen conclusies uit kan trekken. Vergeef mij mijn menselijke drang om mijn ouders zoveel mogelijk te bevoordelen hierbij. Alleen, bevoordelen we onszelf niet allemaal zoveel mogelijk, aan welke kant we ook staan in een mogelijk proces?
bona fides schreef: | Beslag op spaargeld dat is weggesluist naar een Thaise bankrekening, om maar iets te noemen, zal lastiger zijn. Ik weet niet in hoeverre Thailand meewerkt aan de executie van Nederlandse civiele vonnissen. Maar het lijkt erop dat er op Nederlands grondgebied al voldoende te halen is. |
"Weggesluist", sorry maar ik vind dat je hier wel een fatsoensgrens overschrijdt. Met dit ene woord insinueer je iets dat ik niet kan verteren. Om je toch van repliek te dienen: een Thaise bankrekening waar het pensioen op wordt gestort is een van de voorwaarden van het pensioenvisum om in Thailand te mogen wonen. Je moet als pensionado namelijk hard maken dat je in je eigen levensonderhoud kunt voorzien. Inkomen uit arbeid is in Thailand als buitenlander namelijk niet zomaar toegestaan. Met de huidige sterke koers van Thaise baht is het daarbij nadelig om nu al het pensioengeld naar Thailand te laten komen. Liefst was dit dus op een Nederlandse bankrekening blijven staan. Helaas kan het niet anders. "Wegsluizen?" Welbedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 26 mei 2010 20:49 Onderwerp: |
|
|
Duikgek schreef: | bona fides schreef: | Welnu, het is geheel terecht dat ze ook in Thailand nog met die schulden geconfronteerd zullen worden. |
Dat laatste wordt toch door niemand tegengesproken? |
Wat was dan je bezwaar tegen mijn tweede bericht in deze draad?
Als er een betalingsregeling is overeengekomen en jouw ouders houden zich daar aan, dan hebben ze niets te vrezen.
En als ze zich daar niet aan houden, dan zullen de schuldeisers als het bedrag groot genoeg is ongetwijfeld beslag laten leggen op de verschillende uitkeringen. Het feit dat jouw ouders zich dan in Thailand bevinden zal dat niet kunnen tegenhouden. Dat zou anders ook heel gek zijn.
Quote: | Je moet alleen begrijpen dat mensen een gegeven moment verder moeten. |
Schulden afbetalen of schuldsanering. Zo is het leven.
Quote: | "Weggesluist", sorry maar ik vind dat je hier wel een fatsoensgrens overschrijdt. Met dit ene woord insinueer je iets dat ik niet kan verteren. |
Ik kan het niet helpen dat je niet kunt lezen.
Quote: | een Thaise bankrekening waar het pensioen op wordt gestort is een van de voorwaarden van het pensioenvisum om in Thailand te mogen wonen |
Als de maandelijkse pensioenuitkering daarop wordt gestort is dat natuurlijk geen spaargeld. Beslag zal worden gelegd bij het pensioenfonds in Nederland.
Als de waarde van het gehele pensioen op een Thaise rekening wordt gezet (wat mij niet eenvoudig lijkt om voor elkaar te krijgen, maar wie weet kan dat), ja dan noem ik dat wegsluizen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: do 27 mei 2010 9:46 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als de waarde van het gehele pensioen op een Thaise rekening wordt gezet (wat mij niet eenvoudig lijkt om voor elkaar te krijgen, maar wie weet kan dat), ja dan noem ik dat wegsluizen. |
Ik heb niet de indruk dat dat de bedoeling is van Duikgek, ben het met hem eens dat de toon in deze draad uitgaat van meer kwade bedoelingen dan waar duidelijke aanwijzingen voor zijn. Misschien kan het Duikgek geruststellen dat het (uiteraard) niet gaat om persoonlijke verwachtingen, maar een standaardpatroon: wie torenhoge schulden heeft en naar een (ver) buitenland verhuist, laadt nu eenmaal verdenkingen op zich.
De kern van de reactie op de hoofdvraag is volgens mij: als je ouders gewoon aan de betalingsafspraken blijven voldoen, is er niets aan de hand en hoef je geen beslag te verwachten. Zolang ze niet in verzuim zijn hebben de schuldeisers geen reden om tot verhaal op het pensioen over te gaan. Het ligt wel voor de hand dat de schuldeisers zenuwachtig worden en bij de eerste de beste nalatigheid van betaling zullen overgaan tot beslag, hetgeen je ze in principe niet kwalijk kunt nemen: nu je ouders in Thailand zitten is dit waarschijnlijk de enige strohalm vanuit Nederland. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 27 mei 2010 9:59 Onderwerp: |
|
|
Laurens02 schreef: | Ik heb niet de indruk dat dat de bedoeling is van Duikgek |
En dat suggereer ik ook helemaal niet. Hij moet wel goed lezen.
Quote: | Misschien kan het Duikgek geruststellen dat het (uiteraard) niet gaat om persoonlijke verwachtingen, maar een standaardpatroon: wie torenhoge schulden heeft en naar een (ver) buitenland verhuist, laadt nu eenmaal verdenkingen op zich. |
Hij komt ook zelf met die verdenking. Nogmaals, wie zich aan betalingsregelingen houdt (en geen spaargeld en/of pensioenpotjes wegsluist), die heeft simpelweg niets te vrezen. Door die vrees wel zo duidelijk en herhaaldelijk te uiten, en te willen weten of schuldeisers bepaalde gegevens kunnen achterhalen als die worden verzwegen, wekt hij een bepaalde indruk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|