|
Auteur |
Bericht |
Rianne999
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 134
|
Geplaatst: vr 16 apr 2010 12:25 Onderwerp: Beschermingsmaatregelen |
|
|
Ik moet voor ondernemingsrecht een uiteenzetting/essay schrijven over de volgende stelling:
''Een beschermingsmaatregel geeft meer 'macht' aan het bestuur''
In vergelijking met andere stellingen leek dit me wel een interessant onderwerp, alleen kan ik er dus echt bijna niks over vinden en in het boek staat er ook nauwelijks iets over in. Ik heb dus ook echt geen flauw idee wat voor beschermingsmaatregelen er hier bedoeld worden en op welke manier het bestuur meer macht zou kunnen krijgen.
Wie kan mij hier wat over uitleggen of heeft misschien een voorbeeld?
Bedankt alvast! |
|
|
|
 |
bankman
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 16 apr 2010 13:47 Onderwerp: |
|
|
Rianne
Ik vermoed dat je doelt op beschermingsmaatregelen in de zin van het tegenhouden van een (vijandelijke) overname van een bedrijf.
Een voorbeeld hiervan is het onderbrengen van aandelen in een Stichting Administratie Kantoor waarbij de STAK certificaten uitgeeft. Deze zijn (vrijwel) altijd zonder stemrecht.
Als het bestuur van de STAK op de hand is van het bestuur van de BV wordt het erg lastig om de aandeelhouders door stemming te laten instemmen met verkoop. Dus heeft het bestuur van de BV op dat moment de macht om de overname tegen te houden. |
|
|
|
 |
Rianne999
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 134
|
Geplaatst: vr 16 apr 2010 13:58 Onderwerp: |
|
|
Ik heb echt geen idee waar het mee te maken heeft, we kregen een lijstje met wat stellingen waar we uit moesten kiezen, dus ik ga maar hard op zoek naar wat meer info.
Bedankt in ieder geval! |
|
|
|
 |
|