|
Auteur |
Bericht |
Sheran
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 2
|
Geplaatst: wo 02 mei 2012 13:32 Onderwerp: Bescherming voor dader bij afwezigheid vervolgingsverjaring |
|
|
Dag allemaal,
Momenteel ben ik bezig met een scriptie, waarin ik de rechtswaarborgen voor de dader onderzoek bij een afschaffing van de verjaringstermijn voor vervolging. Kortom: is er een mogelijkheid dat de dader toch niet meer vervolgd kan worden, ook al verjaart de vervolging niet?
In Nederland heb ik de antwoorden grotendeels gevonden bij de beginselen van behoorlijk procesrecht. Maar kent het Europese recht ook waarborgen? Enig idee waar ik die zou kunnen vinden? Ik dacht zelf eerst aan art 6 EVRM, maar die geeft me weinig houvast omdat er steeds over 'betrokkene'wordt gesproken die ervan op de hoogte is, wat niet aan de orde is als er nog helemaal niet is begonnen met vervolging. |
|
|
|
 |
Hyzo
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 13 mei 2012 13:23 Onderwerp: |
|
|
Art. 6 EVRM geeft in ieder geval wel aan dat er een redelijke termijn moet zijn.
Deze redelijke termijn loopt, bij punitieve zaken, op het moment dat de verdachte in kennis is gesteld dat hij wordt vervolgd voor een verdenking van een strafbaar feit.
De Hoge Raad heeft eerder aangegeven dat een redelijke termijn hiervoor twee jaar bedraagt, en nog eens twee jaar voor hoger beroep. Deze uitspraak zou je eigenlijk even moeten opzoeken en lezen.
Dus in het geval van een overtreding, waarop een verjaringstermijn van drie jaar staat, kan het zo zijn dat de rechter de zaak niet ontvankelijk verklaard op het moment dat het OM er langer dan twee jaar over doet om te vervolgen. Maar zoals bij de meeste regels bestaan er natuurlijk uitzonderingen. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 14 mei 2012 16:58 Onderwerp: |
|
|
In die zin ben ik wel nieuwsgierig naar de effecten van het tijdsverloop op de strafmaat in het liquidatieproces - mocht het uiteraard tot een veroordeling komen... _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|