|
|
| Auteur |
Bericht |
Big Alf
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 apr 2008 22:38 Onderwerp: Beschermd dorps gezicht |
|
|
Onlangs kwam ik er tijdens aanvragen van een bouwvergunning achter dat mijn eigen woning onder beschermd dorps gezicht valt.
Ik was hier over zeer verbaasd, bij aankoop van de woning in 2000, bleek uit het aankoop taxatie, dat de woning niet onder beschermd dorps gezicht viel.
Dit hield in dat de bouwaanvraag werd voorgelegd aan de monumenten commissie die vervolgens allerlei eisen ging stellen aan vormgeving van mijn geplande verbouwing.
Er werd mij zelfs gevraagd om mijn dakkapel te wijzigen, dit terwijl die er al jaren op staat. Dit heb ik uiteraard geweigerd, de dakkapel is in prima staat en ben ook niet van plan om daar iets aan te wijzigen.
Mijn vraag is nu, mag een gemeente zomaar en zonder de eigenaar ervan op de hoogte te brengen een pand onder beschermd dorps gezicht laten vallen? _________________ Grt. Alfred |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: zo 13 apr 2008 23:34 Onderwerp: Re: Beschermd dorps gezicht |
|
|
| Big Alf schreef: | | Mijn vraag is nu, mag een gemeente zomaar en zonder de eigenaar ervan op de hoogte te brengen een pand onder beschermd dorps gezicht laten vallen? |
Ik vrees dat je geacht wordt er in de Staatscourant over te hebben gelezen (art. 35 Monumentenwet 1988). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Big Alf
|
Geplaatst: ma 14 apr 2008 17:52 Onderwerp: Re: Beschermd dorps gezicht |
|
|
| bona fides schreef: |
Ik vrees dat je geacht wordt er in de Staatscourant over te hebben gelezen (art. 35 Monumentenwet 1988). |
Ja en dat is natuurlijk iets dat iedere burger regelmatig doet
Je zou toch op zijn minst verwachten dat ze zoites in de lokale kranten vermeld zou worden, en of in het gemeente krantje. _________________ Grt. Alfred |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 14 apr 2008 18:02 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het ook wat merkwaardig. Je kunt proberen alsnog bezwaar aan te tekenen met het argument dat de temijnoverschrijding verschoonbaar is omdat van jou niet verwacht kan worden dat je iedere dag de Staatscourant doorneemt op zoek naar besluiten die jouw huis aangaan, maar ik vrees dat je weinig succes zult hebben. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
leader
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 14 apr 2008 19:51 Onderwerp: |
|
|
Alfred, anders ga je toch met je F-150 ff een praatje op het gemeentehuis maken?  |
|
|
|
|
 |
Big Alf
|
Geplaatst: ma 14 apr 2008 22:08 Onderwerp: |
|
|
| leader schreef: | Alfred, anders ga je toch met je F-150 ff een praatje op het gemeentehuis maken?  |
Ik heb inmiddels een gewijzigde aanvraag ingediend, waar ik enigzins mee kan leven.
Dus nu eerst maar even afwachten wat ze er van gaan maken
Jou optie kan altijd nog, ik denk alleen dat dat weinig zal helpen  _________________ Grt. Alfred |
|
|
|
|
 |
leader
|
Geplaatst: di 15 apr 2008 13:53 Onderwerp: |
|
|
| Je bedoelt een gewijzigde aanvraag, m.b.t. de architectonische verandering van de dakkapel omdat de gemeente dit wilt? Er bestaat een eeuwenoude stelregel, n.l. dat de opdrachtgever betaalt. Het kan toch niet zo zijn dat de wil van de gemeente wet is en dat de "particulier" zomaar voor de kosten moet opdraaien? |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 15 apr 2008 15:19 Onderwerp: |
|
|
De democratische wil van de gemeente en van het land is zeker wel wet. Wat anders? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
leader
|
Geplaatst: wo 16 apr 2008 6:46 Onderwerp: |
|
|
| Dit snap ik, maar is er niets zo iets van: bescherming van particulier eigendom, dit hoort eveneens in een democratie thuis. |
|
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 16 apr 2008 8:08 Onderwerp: |
|
|
Volgens artikel 36 van de Monumentenwet moet de gemeente een bestemmingsplan vaststellen om het beschermde dorpsgezicht te beschermen. Het lijkt mij in beginsel mogelijk om in dat kader een verzoek tot vergoeding van planschade in te stellen, hoewel ik zo snel geen rechtspraak kan vinden hierover.
Overigens moet de aanwijzing niet alleen worden bekend gemaakt in de Staatscourant maar ook in dag- en huis-aan-huisbladen.
Edit: het kan overigens natuurlijk nooit kwaad om te checken of de gemeente "de waarheid spreekt" en in elk geval even zelf te zoeken naar de aanwijzing als beschermd dorpsgezicht. Dit kun je vrij makkelijk doen door via www.overheid.nl/op te zoeken in de staatscourant met de trefwoorden "Monumentenwet" en de naam van je dorp (vergeet niet "EN" tussen beide trefwoorden te zetten anders snapt de zoekmachine 't niet). |
|
|
|
|
 |
Big Alf
|
Geplaatst: do 17 apr 2008 19:57 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een aangepaste aanvraag ingediend voor het renoveren van de voorgevel.
De dakkapel blijft zoals die is, deze is nog in prima staat er is dus geen rede deze aan te pakken/wijzigen.
Ik was eigenlijk alleen verbaasd over het feit dat mijn woning nu ineens onder beschermd dorps gezicht zou vallen,
zonder dat ik hiervan op de hoogte was (gebracht) door de gemeente.
Overigens ben ik niet de einge in de straat die dit niet wist, ook de buren wisten van niets
@ Arizona Ik heb even gekeken of ik iets kon vinden op internet in de Staatscourant, maar er stond niets vermeld _________________ Grt. Alfred |
|
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: do 17 apr 2008 21:46 Onderwerp: |
|
|
| Als het er echt niet in staat (misschien kun je mij de naam van je dorp/gemeente met een PM sturen dan wil ik ook nog wel even checken), dan is de vraag waar de gemeente zijn stelling op baseert. Je zou dit ook even bij de gemeente kunnen navragen natuurlijk. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 17 apr 2008 22:41 Onderwerp: |
|
|
| arizona schreef: | | Dit kun je vrij makkelijk doen door via www.overheid.nl/op te zoeken in de staatscourant met de trefwoorden "Monumentenwet" en de naam van je dorp (vergeet niet "EN" tussen beide trefwoorden te zetten anders snapt de zoekmachine 't niet). |
Hee, die zoekmachine is slimmer dan ik dacht. (En inderdaad werkt "en" naast "and" ook.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Big Alf
|
Geplaatst: zo 20 apr 2008 17:36 Onderwerp: |
|
|
Arizona schreef mij in antwoord op een PB het volgende,
Hoi Big Alf,
Nou ik kan de aanwijzing inderdaad ook niet vinden. Wel heb ik op de site van de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten een lijst gevonden, waarop staat dat Colijnsplaat in 1996 is aangewezen als beschermd stads- en dorpsgezicht. Waarom het betreffende besluit niet te vinden is, is onduidelijk. Wel is het in dat geval zo dat je taxateur het mis had, omdat dit dan ook in 2000 al gold.
Als ik jou was, zou ik gewoon even de gemeente bellen en vragen hoe dit nou zit, of het in 2000 ook al zo was etc. Wat ook nog zou kunnen, is dat de aanwijzing van 1996 is, maar dat dit pas na 2000 door de gemeente in een bestemmingsplan is neergelegd. Dan komt het planschadeverhaal misschien weer om de hoek kijken.
Hieruit blijkt dus dat de taxateur die ons huis heeft getaxeerd tijdens de aankoop, e.e.a. mis had of misschien verkeerd was voorgelicht.
Om nu eens precies te weten hoe de vork nu in de steel zit, neem ik van de week weer maar eens contact op met de gemeente _________________ Grt. Alfred |
|
|
|
|
 |
|
|