Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 12 mei 2024 17:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beruchte gevangenis op het bekende eiland in de Carribean
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dirkvt



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 20:37    Onderwerp: Beruchte gevangenis op het bekende eiland in de Carribean Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

In mijn naiviteit steekt het mij al lang, dat een leider van een groot land vrij kan blijven rondlopen, terwijl zijn onderdanen tekeer gaan tegen machteloze gevangenen in een gevangenis op een niet te bereiken plaats.

Nu er een nieuwzeelander en een rus weer "vrij"zijn, vraag ik mij af, hoe men van het internationale strafrecht gebruik kan maken om te zien de schuldigen aan te wijzen, aan te houden, en voor een rechter te brengen.

Kan iemand mij informeren, hoe zoiets kan worden uitgevoerd ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover ik het begrijp, correcties zijn welkom:

Het Internationaal Strafhof heeft rechtsmacht wanneer een (zeer ernstig) misdrijf is begaan door een persoon met de nationaliteit van een staat die partij is bij het Statuut van het Internationaal Strafhof, of wanneer het misdrijf begaan is op het grondgebied van een staat die partij is. Indien geen van beide het geval is, kan de VN Veiligheidsraad via een resolutie op grond van hoofdstuk VII van het VN-Handvest nog rechtsmacht creëren.

De VS is geen partij bij het Statuut, en beschikt in de VN Veiligheidsraad over een vetorecht. Vraag is dus of George Bush op het grondgebied van een staat die wel partij is één van de misdrijven genoemd in artikel 5 van het Statuut heeft gepleegd. Ik ben bang dat Afghanistan en Irak geen partij waren. Van Cuba zou ik het moeten nazoeken (denk het niet), maar dan is het nog de vraag of Guantanamo Bay als Cubaans grondgebied geldt. Ik heb niet gecontroleerd of in Guantanamo Bay misdrijven als bedoeld in artikel 5 lijken te hebben plaatsgevonden.

Dat George Bush staatshoofd is, maakt voor het Internationaal Strafhof niet uit (artikel 27 van het Statuut). Mocht George Bush op 1 of andere manier in handen van het Strafhof vallen, dan moet Den Haag wel rekening houden met toepassing van de The Hague Invasion Act.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dirkvt



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 21:56    Onderwerp: Beruchte gevangenis op het bekende eiland in de Carribean Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides, bedankt voor de reactie.

Inderdaad, daarom denk ik dat deze prive personen wel degelijk partij zouden kunnen zijn in een (hoe te definieren?) proces tegen een staatshoofd, die betrokken is geweest of op de hoogte is geweest van deze martelingen. Zij zijn immers individueel partij en kunnen elk voor zich - maar toch samen - een zaak tegen dit staatshoofd beginnen.

Mogelijk kan dit eerst een civiel proces zijn, maar indien hiervoor voldoende steun is, zal dit zoveel internationale aandacht trekken, dat een strafrechterlijk proces niet is uit te sluiten.

Dit kan ook mogelijk staatshoofden/parlementen in de "democratische" landen gevoeliger maken als tot hoever een staatshoofd kan gaan met het uithalen van dergelijke streken, zonder hiervoor een dag te worden gestraft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor privépersonen zie ik, buiten de Amerikaanse rechter, weinig mogelijkheden om tegen de VS en/of George Bush te procederen. Wel zouden de staten waarvan zij onderdaan zijn de VS (maar niet George Bush) voor het Internationaal Gerechtshof kunnen dagen.

De meest reële mogelijkheid is een strafproces bij het Internationaal Strafhof, maar heel reëel is die mogelijkheid niet. Voor een civiele zaak tegen Bush bestaat simpelweg geen (internationaal) forum.

Overigens vraag ik me toch af of artikel 27 van het Statuut immuniteit wel uitsluit van bijv. staatshoofden van staten die geen partij zijn. Die immuniteit kan uiteindelijk alleen opgeheven worden door de staat zelf, en als zo'n staat niet getekend heeft, kan ook niet veel zijn opgegeven. Als dit klopt, kan alleen een resolutie van de VN-Veiligheidsraad hier wat aan veranderen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dirkvt



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt. Weinig kans dus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meest realistisch lijkt me een zaak bij het Internationaal Gerechtshof tussen de VS en de staat waarvan een (ex-)gevangene op Guantamo Bay onderdaan is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dirkvt



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar dan hangt het helaas niet meer af van de initiatieven, die de ex-gevangenen zelf kunnen ondernemen, maar van de politieke wil tussen de staten. Eerlijk gezegd lijkt mij deze weg vrijwel niet realiseerbaar. Nagedacht zou moeten worden, hoe de politiek hier zoveel mogelijk buiten kan houden.

De vraag is wel, of en hoe de toestand kan veranderen na de amerikaanse verkiezingen. Kan er dan eventueel een meerderheid ontstaan om de immuniteit van de president op te heffen? Waarschijnlijk zal het nationale eergevoel dit tegenhouden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Voor een civiele zaak tegen Bush bestaat simpelweg geen (internationaal) forum.


Allereerst, het totaal overziene, met alle respect, een mooi betoog. Wel vraag ik me af of op civiel terrein geen mogelijkheden zijn. Denk dan aan de siuatie dat personen onterecht in het gevang hebben gezeten. Dan zal persoon in kwestie echter in een andere hoedanigheid verschijnen. Tenminste dat zou ik me -niet gehinderd door afdoende kennis van het daar te lande geldende recht binnen dit kader- goed kunnen indenken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
dirkvt



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Abraxes bedankt.

In vele landen heeft een president immuniteit, ook na z'n ambtsperiode.

Dit feit - en ook andere - zouden overigens pleiten voor een VN besluit, aantredende regeringsleiders verantwoordelijk te laten zijn door hun eedsaflegging, in geval oorlogsmisdaden, martelingen, etc. onder zijn verantwoording worden aangetoond, te kunnen vervolgen. Een meer "selectieve immuniteit" dus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In plaats daarvan hebben we nu het Internationaal Strafhof, en dat werkt nog beter. Probleem is dat de VS niet meedoet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dirkvt



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

....dus toch blijft dan alleen de politiek over helaas !
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 05 apr 2007 0:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de staat daar niet civiel aansprakelijk dan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
dirkvt



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: do 05 apr 2007 10:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat wel, indien dat is aan te tonen.
Ik zou niet weten, of in een dergelijk geval een prive persoon - de betrokken ex-gevangenen - een civiel proces tegen een buitenlandse staat kan beginnen. Eigenlijk zou ik niet weten, waarom niet.
Het frusterende is en blijft, dat de betrokken verantwoordelijke buiten schot zal blijven wegens immuniteit. Ik geloof echter wel, dat zo'n civiel proces wel de weg is om mee te beginnen en te zien hoe de betrokken gedaagde staat daarop intern zal reageren. Dat zal sterk afhangen, van de regering aan de macht op dat moment en de meerderheid in het parlement.
Maar nog eens; ik denk, dat het nationaliteitsgevoel een grote rol zal spelen in een al of niet veroordeling van een (ex) president, van welke politieke kleur deze ook is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 05 apr 2007 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dirkvt schreef:
Ik zou niet weten, of in een dergelijk geval een prive persoon - de betrokken ex-gevangenen - een civiel proces tegen een buitenlandse staat kan beginnen.

Dat kan, maar alleen in die staat zelf. En dan is het de vraag of er naar het nationale recht van die staat (en in de ogen van de nationale rechter) iets onrechtmatigs heeft plaatsgevonden ipv naar internationaal recht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dirkvt



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: do 05 apr 2007 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan ik van hier uit geen civiel proces voeren tegen een buitenlandse staat, waarvan ik vind, dat deze mij onrecht heeft aangedaan? Moet ik dan vestigen in die staat om dit proces te realiseren ? Klink eigenlijk nogal onrechtvaardig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds