ih4x3du
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 13
|
Geplaatst: wo 20 nov 2013 0:58 Onderwerp: Beroepsfout Hypotheekadviseur |
|
|
Hallo,
Enkele weken hebben wij een hypotheekadviseur ingeschakeld in verband met de aankoop van een huis. Zowel mijn vriendin als ik hebben de nodige voorbereidingen getroffen en beschikken over een ingevulde werkgeversverklaring. Naar aanleiding van een aantal gesprekken is ons medegedeeld dat wij de financiering rond kunnen krijgen en zijn de onderhandelingen gestart. De onderhandelingen zijn inmiddels afgerond, het koopcontract is getekend en over 2 weken hadden we een afspraak bij de notaris om de boel te beklinken.
In het koopcontract is de ontbindende voorwaarde opgenomen dat, in geval de financiering onverhoopt niet rond komt, wij voor eind van deze maand nog onder het contract uit kunnen. Na deze datum is er sprake van een waarborgsom van 10% van de koopsom die dient te worden voldaan, als het ware dus een boete.
Wij hebben specifiek gevraagd of wij meubels konden bestellen en of de financiering rond was. De hypotheekadviseur deelde ons hierop mede dat het voor 99% zeker is en het in dit vak nooit 100% zeker is maar zijn ervaring leerde hem dat het in ons geval zeker niet zal afketsen. Vertrouwend op de expertise van deze adviseur hebben wij meubels besteld en het een en ander in werking gezet. De verkoper heeft bovendien ook niet stil gezeten en het nodige gedaan om de woning leeg op te leveren en zich voorbereid op de verkoop.
Vandaag berichtte de hypotheekadviseur ons echter dat er een probleem was met betrekking tot de financiering van de hypotheek. Hij had iets over het hoofd gezien op een van de werkgeversverklaringen en de bank gaat hier niet mee akkoord. De financiering is zoals het er nu voorstaat niet mogelijk. Herstel of aanpassing van de werkgeversverklaring is niet meer mogelijk.
De hypotheekadviseur gaf op onze nadrukkelijke vraag aan dat hij dit inderdaad had kunnen en moeten opmerken maar probeerde er toen over heen te praten door het op de boeg van 'de ervaring leert en normaal gesproken te gooien'. Kortom, hij zag in dat dit toch wel verwijtbaar is.
Wij zijn nu in afwachting van de mogelijke oplossingen maar het feit is dat de aankoop vermoedelijk niet door kan gaan met alle gevolgen van dien. Indien de hypotheekadviseur, die hiervoor is opgeleid, dit eerder had opgemerkt hadden wij mogelijk anders kunnen handelen (herstellen) of uiteraard het koopcontract niet ondertekend, geen meubels besteld en andere kosten ivm de koop gemaakt.
Nu zitten wij met het probleem dat wij reeds een aantal kosten hebben gemaakt, meubels hebben besteld en de verkoper zijn huis eigenlijk al heeft leeggehaald. Daar komt bij dat wij nu als alternatief op zoek moeten naar alternatieve woonruimte. Dit enkel en alleen door naar mijn mening een fout van de hypotheekadviseur.
Zelf zou ik denken dat een hypotheekadviseur een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft voor dergelijke situaties maar graag hoor ik suggesties en adviezen.
Is het mogelijk de hypotheekadviseur aansprakelijk te stellen? (onrechtmatige daad, wanprestatie, beroepsmatig?)
En kunnen de kosten die hierdoor zijn gemaakt alsmede de extra kosten op hem worden verhaald?
Bij voorbaat dank. |
|