Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 2:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beroep op nietigheid energiecontract mogelijk?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mgcty

Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 02 aug 2010 16:38    Onderwerp: Beroep op nietigheid energiecontract mogelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik zit met onderstaand meningsverschil met een energiebedrijf en hoop dat iemand hier zijn/haar mening kan geven. In ieder geval alvast bedankt.

Vorig jaar, 22 oktober 2009, ben ik via een vergelijkingssite voor energiebedrijven, terechtgekomen bij Energie Direct (ED). Zij adverteerden met goedkope energie.
Ik heb daar dan ook een jaarcontract afgesloten voor een vaste energieprijs.
ik ontving een bevestiging waarin ook stond dat, zodra de aanvraag geaccepteerd was, ik de startdatum van levering zou ontvangen.
Echter, nadat de 7 dagen bedenktijd om waren (en annuleren niet meer mogelijk was), bleek dat de levering pas een jaar later zou starten, nl 10 oktober 2010.
in de praktijk zou dat dus neerkomen op 2 weken energie, voordat het contract zou aflopen.

Ik heb Energie Direct verschillende malen aangegeven hier niet mee akkoord te gaan, ook al omdat er tijdens de aanvraag nergens vermeld was dat levering in sommige gevallen pas zo laat begint.

Ik ben daarna overgestapt naar een andere leverancier die wel direct kon leveren, maar Energie Direct stuurt mij nu een nota van 100 Euri wegens contractbreuk en heeft inmiddels ook een incassoburo ingeschakeld.

Ik ben niet akkoord met deze vordering en vraag mij af of ik hier alsnog met succes een nietigverklaring van het contract kan eisen wegens dwaling.

Als mij nl bij afsluiten van het contract bekend was gemaakt dat ik nog een jaar op levering zou moeten wachten (en het jaarcontract dus weer afgelopen zou zijn), dan was ik de overeenkomst niet aangegaan.

Verder vraag ik mij af of er, buiten nietigverklaring, in alle redelijkheid wel gesproken kan worden van een geldig contract.

Bij aangaan van een energiecontract, mag je (naar mijn mening) toch verwachten dat er ook daadwerkelijk energie geleverd gaat worden.
De manier waarop Energie Direct het contract behandelt betekent dat ik, niet alleen een jaar op hun levering zou moeten wachten, maar ook in dat jaar geen andere leverancier zou mogen nemen; iets wat mij onredeljk lijkt.

heeft iemand een idee of ik kans van slagen heb, of zit ik gewoon aan de kosten vast? Question
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 02 aug 2010 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de reden van niet leveren voortkomt uit het feit, dat u reeds een overeenkomst had gedurende die periode zonder een mogelijkheid tot ontbinding van die overeenkomst is het geheel aan u zelf te wijten dat de overeenkomst later is ingegaan. Dus belangrijk is de reden van niet direct leveren.
BartjeD

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: ma 02 aug 2010 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je duidelijk gemaakt bij het sluiten van de overeenkomst dat je onmiddelijke levering verwachtte (ongeacht of het redelijk is), zo snel als mogelijk?

Waarom was het pas zo laat duidelijk wanneer er geleverd zou worden?
Het jaar contract is niet geldig voor een heel jaar vanaf de ingangs datum?

Je hebt geen contract getekend waarin je akkoord ging met deze gang van zaken? Wat stond er in het contract over de leverings termijn?

Het kan best dat er sprake is van dwaling of zelfs mogelijkheid tot ontbinding maar dat hangt vooral af van wat er precies gebeurd is dus het zou helpen als je nog wat meer kan vertellen.
Verstuur e-mail
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 02 aug 2010 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op welk moment is de volle omvang van de overeenkomst aan jou bekend gemaakt EN op welke wijze?

Dus per wanneer wist jij dat de levering pas na ongeveer één jaar zou gaan geschieden en per wanneer heb je gezegd in dat geval te willen annuleren? Pas op moment dat jij de volledige inhoud wist of kon weten, gaat de termijn lopen om op te zeggen.

NOTA BENE
Stel dat de leveringstermijn voorkomt uit de algemene voorwaarden kun je je mogelijk met succes beroepen op een verklaringsfictie met betrekking tot een eventueel akkoord gaan van jouw kant met de Alg Vw.
BartjeD

BerichtGeplaatst: ma 02 aug 2010 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[verkeerd topic]
Verstuur e-mail
mgcty

BerichtGeplaatst: ma 02 aug 2010 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD schreef:
Heb je duidelijk gemaakt bij het sluiten van de overeenkomst dat je onmiddelijke levering verwachtte (ongeacht of het redelijk is), zo snel als mogelijk?

Waarom was het pas zo laat duidelijk wanneer er geleverd zou worden?
Het jaar contract is niet geldig voor een heel jaar vanaf de ingangs datum?

Je hebt geen contract getekend waarin je akkoord ging met deze gang van zaken? Wat stond er in het contract over de leverings termijn?

Het kan best dat er sprake is van dwaling of zelfs mogelijkheid tot ontbinding maar dat hangt vooral af van wat er precies gebeurd is dus het zou helpen als je nog wat meer kan vertellen.

Ik heb niet opgegeven dat ik directe levering verwachtte. Ik ging er vanuit dat zoiets hooguit een paar weken zou kunnen duren en niet bijna een jaar. De late levering bleek te komen doordat Energie Direct éérst je oude contract bij de huidige leverancier laat aflopen en daarna pas levert.

Wat betreft het ingaan van het contract op leverdatum, dat zou op zich logisch zijn. Maar iin dat geval zou er dus volgens mij vóór die tijd geen sprake kunnen zijn van een contract.
Doordat Energie Direct op het standpunt staat dat er nu al sprake is van contractbreuk, ga ik er vanuit dat het contract is ingegaan op de datum dat mijn aanvraag is goedgekeurd en dus in oktober van dit jaar zou aflopen.
De enige die in mijn ogen aanspraak zou kunnen maken op een boete wegens het voortijdig beeindigen van het contract (en die die boete ook in rekening gebracht heeft), is mijn oude leverancier, Essent.
IN het contract staat wel een verwijzing naar de AV, maar daar staat niet echt iets over een situatie als dit. Bij de meeste punten is er sprake van een leveringsovereenkomst en ook een levering.

De situatie lijkt in ieder geval niet zovaak voor te komen dat deze ook in de AV is opgenomen.

Mij is bv niet duidelijk of het uberhaupt mogelijk is om een leveringsovereenkomst voor dezelfde periode te hebben bij 2 verschillende leveranciers.
BartjeD

BerichtGeplaatst: ma 02 aug 2010 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er staat niet in de algemene voorwaarden en het is ook niet gecommuniceerd dat ze pas met levering beginnen na afloop van het vorige contract?

Het klinkt alsof de overeenkomst behelst dat jij een toezegging doet om stroom van hun af te nemen na afloop van het huidige contract.
Heel raar dat er niets over de gang van zaken rond de overgang is vermeld, daar heeft Dennis gelijk in geloof ik door te stellen dat de bedenkings termijn pas ingaat nadat je de hele inhoud wist of kon weten.
Verstuur e-mail
mgcty

BerichtGeplaatst: ma 02 aug 2010 19:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD schreef:
Er staat niet in de algemene voorwaarden en het is ook niet gecommuniceerd dat ze pas met levering beginnen na afloop van het vorige contract?

Het klinkt alsof de overeenkomst behelst dat jij een toezegging doet om stroom van hun af te nemen na afloop van het huidige contract.
Heel raar dat er niets over de gang van zaken rond de overgang is vermeld, daar heeft Dennis gelijk in geloof ik door te stellen dat de bedenkings termijn pas ingaat nadat je de hele inhoud wist of kon weten.

Je kunt pas ná het accepteren van de overeenkomst achterhalen wanneer de leverdatum is. En tegen die tijd is de bedenktijd voorbij.

Als er sprake zou zijn van een toezegging om na afloop van het huidige contract, energie af te gaan nemen van Energie Direct, dan zouden er dus eigenlijk 2 verschillende overeenkomsten zijn. Eén waarbij je de toezegging doet (en waar je dus aan gehouden kunt worden) en een waarbij de levering zelf gaat plaatsvinden.
WimWest

BerichtGeplaatst: di 03 aug 2010 9:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Energie Direct mag m.i. vanuit gaan dat de afnemer op de hoogte is van de huidige overeenkomst met een opzegtermijn en dan is het logisch dat ED er vanuit gaat dat er pas geleverd gaat worden na afloop van de lopende overeenkomst.
Wat ik niet begrijp dat er een boete is betaald aan Essent ondanks dat er geen andere leverancier levert?
Twee leveranciers van dezelfde energie is uiteraard niet mogelijk, dus er is bij een van de partijen iets verkeerd gegaan, namelijk dat Essent een boete incasseert terwijl er geen sprake is van het beeindigen van een overeenkomst, welke pas na beeindiging bij Essent overgaat naar Energie D.
mgcty

BerichtGeplaatst: di 03 aug 2010 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Energie Direct mag m.i. vanuit gaan dat de afnemer op de hoogte is van de huidige overeenkomst met een opzegtermijn en dan is het logisch dat ED er vanuit gaat dat er pas geleverd gaat worden na afloop van de lopende overeenkomst.
Wat ik niet begrijp dat er een boete is betaald aan Essent ondanks dat er geen andere leverancier levert?
Twee leveranciers van dezelfde energie is uiteraard niet mogelijk, dus er is bij een van de partijen iets verkeerd gegaan, namelijk dat Essent een boete incasseert terwijl er geen sprake is van het beeindigen van een overeenkomst, welke pas na beeindiging bij Essent overgaat naar Energie D.

Ik zal even e.e.a. verduidelijken Cool

Essent is altijd mijn leverancier geweest. Ik had dus in oktober vorig jaar Energie Direct aangevraagd. Maar omdat deze pas na een jaar zouden gaan leveren (en aangezien levering 10 dagen voor het einde van het jaarcontract zou starten en ik bij aanvang al had aangegeven niet te verlengen ivm sloop van de woning, ging ik er vanuit dat er helemaal niet meer geleverd ging worden)
Ik ben daarop begin van dit jaar, overgestapt naar Nuon. Zij konden wel binnen een paar weken de overstap regelen en de boete die Essent zou rekenen, zou ik vergoed krijgen.
Essent heeft dus terecht een boete gerekend omdat zij nog steeds de leverancier waren. Energie Direct wil ook een boete alleen op grond van het contract; er is nl nooit een overzetting geweest.
In praktijk ben ik dus direct van Essent naar Nuon gegaan, maar kreeg dus van 2 energieleveranciers een boete.
Ronald78

Leeftijd: 46

BerichtGeplaatst: di 03 aug 2010 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het helpt natuurlijk wel als je alle informatie geeft. Het is niet geheel ongebruikelijk dat een overeenkomst wordt aangegaan waarvan onderdeel is dat opzegging van een lopende overeenkomst met een derde zal plaatsvinden. Daarbij wordt dan afgesproken dat levering pas plaats zal vinden vanaf het moment dat de oude overeenkomst is beëindigd. Er is dan dus al wel een overeenkomst, alleen de energielevering gaat niet direct in. Lijkt mij niet onlogisch.

Nu zeg je die overeenkomst, die dus al wel bestaat, op, omdat jij vindt dat de levering niet snel genoeg start, terwijl dat een gevolg is van iets wat je zelf hebt gedaan (namelijk contract sluiten bij Essent). In hoeverre is dat ED aan te rekenen?

Dat Nuon bereid is de boete voor haar rekening te nemen, betekent niet dat ED daartoe ook bereid moet zijn. Dat hebben jullie immers niet afgesproken.

Of er mogelijkheden zijn om onder het contract met ED uit te komen weet ik niet. Maar ik kan nu niet direct de conclusie trekken dat ze zich heel onredelijk opstellen.

BG

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: di 03 aug 2010 11:29    Onderwerp: Re: Beroep op nietigheid energiecontract mogelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

mgcty schreef:
ben ik via een vergelijkingssite voor energiebedrijven

Toevallig via Rechtenforum? Wink

Edit: Voor het nageslacht: Op dit moment loopt er een advertentie mee van een vergelijkingssite voor energietarieven.
mgcty

BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Het helpt natuurlijk wel als je alle informatie geeft. Het is niet geheel ongebruikelijk dat een overeenkomst wordt aangegaan waarvan onderdeel is dat opzegging van een lopende overeenkomst met een derde zal plaatsvinden. Daarbij wordt dan afgesproken dat levering pas plaats zal vinden vanaf het moment dat de oude overeenkomst is beëindigd. Er is dan dus al wel een overeenkomst, alleen de energielevering gaat niet direct in. Lijkt mij niet onlogisch.
.

In mijn ogen ligt dat er aan hoeveel later de levering gaat plaatsvinden. Als een energieleverancier adverteerd met goedkope tarieven, dan ga ik er vanuit dat die op dat moment gelden en niet na een jaar. Het doel van de overeenkomst lijkt mij nl het afnemen vagoedkope energie en dat voor de periode van een jaar.
En dan blijf ik erbij dat alleen leveren in de laatste week van het contract (en dus de overige 51 weken niet), niet de bedoeling is van een levringscontract.
Want dat zou er op neerkomen dat ED je wél een jaar vast mag leggen, zonder enige mogelijkheid om een andere leverancier te kiezen, maar daar zelf niets tegenover hoeven te stellen; ook geen levering. In dat geval lijkt mij de naam "leveringscontract" ook niet van toepassing.

Ik denk dat er (eventueel door een rechtbank) een grens gesteld moet worden aan wat nog een redelijke termijn is om op levering te wachten. 2 weken lijkt mij redelijk, 51 weken lijkt mij onredelijk, dus het zal daar ergens tussenin zitten.

@BG: nee niet via rechtenforum Smile Toen ik de vergelijkingssite bezocht, was het 2009.
WimWest

BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2010 8:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De energieleverancier mag er vanuit gaan dat u op de hoogte bent van uw verplichtingen tegenover uw huidige leverancier en dat u bewust heeft gekozen om nu de overeenkomst aan te gaan om na afloop, zelfs na een lange periode, toch nog te kunnen profiteren van deze aanbiedingsprijs.

Uw argumentatie faalt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds