Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 12:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Berekening dagloon WW - wanneer starter?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 12 feb 2011 20:04    Onderwerp: Berekening dagloon WW - wanneer starter? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hello,

Ik ben benieuwd naar jullie mening met betrekking tot het volgende:

Ik ben in 2008 begonnen met mijn master. Ik heb tijdens mijn master niet gewerkt op een paar daagjes na. Een paar ochtenden in februari 2009 en 1 week (5 dagen) eind september begin oktober 2009.

Eind februari werd ik zwanger, heb ik mijn studie op een laag pitje gezet en ben ik in maart 2010 fulltime gaan werken (via uitzendbureau). Op het moment dat mijn WAZO uitkering in ging (21 september 2010) ben ik uitgeschreven bij het uitzendbureau. Ik had toen precies 26 weken gewerkt. Ik mocht helaas niet terugkomen bij het project waar ik werkte (alleen voor 40 uur met regelmatig verplicht 48 uur) en zodoende heb ik na afloop van de WAZO uitkering WW gevraagd. Ik voldoe aan de voorwaarden en mijn WW uitkering gaat in per 17 januari.

Ik ben het alleen niet eens met de gehanteerde berekening van het dagloon. Het dagloon wordt berekend over een periode van 1 jaar voorafgaand aan het urenverlies: het refertejaar. Dit urenverlies is overigens niet per 17 januari, maar al per 21 september (aldus het UWV en dat klopt volgens mij ook wel). Dus het refertejaar is 1-09-2009 t/m 31-08-2010 (of 13-9-2009 t/m 12-09-2010 als je uitgaat van vierweken tijdvakken).

Het probleem is dat ik dus slechts een half jaar heb gewerkt in mijn refertejaar en als er dan een standaardberekening voor het dagloon wordt gebruikt, heeft dit een heel laag dagloon tot gevolg. Hier heeft de wetgever iets op bedacht, in de Memorie van Toelichting staat (TK 28219 nr 3):

De betrokken werknemer is in de loop van de referteperiode gestart of (her)ingetreden in het arbeidsproces. Hoewel niet het gehele jaar in een verzekerde arbeidsverhouding is gewerkt, wordt het loon genoten in de referteperiode toch volgens de hoofdregel gedeeld door 261 dagen. Dit kan leiden tot erg lage daglonen.

De startende of herintredende werknemer die de pech heeft in het eerste jaar van zijn (her)intrede op de arbeidsmarkt arbeidsongeschikt te worden of arbeidsuren te verliezen, krijgt op basis van de basisberekening dus een relatief laag dagloon. De regering acht dit niet redelijk. Hierbij moet mede in aanmerking worden genomen dat de regering de deelname aan het arbeidsproces van genoemde categorieën werknemers wil stimuleren. Met het oog hierop wordt voorgesteld voor starters en (her)intreders een aangepaste berekening van het dagloon te hanteren, om te voorkomen dat het feit dat deze werknemers eerst in de loop van de referteperiode voor de ZW, de WW of de WAO verzekerd zijn geworden een negatieve invloed heeft op de hoogte van de uitkering. Om negatieve gevolgen van het starten/(her)intreden in de loop van het refertejaar zoveel mogelijk te voorkomen, wordt voorgesteld het in het refertejaar genoten (premie)loon te delen door het maximale aantal dagloondagen dat ligt tussen het moment van aanvang verzekering en het einde van de referteperiode. De nadere invulling van de begrippen starter en (her)intreder vindt plaats in de lagere regelgeving.

In het besluit dagloonregels werknemersverzekeringen is deze nadere invulling van het begrip starter gegeven:

Artikel 6. Het dagloon van de starter/herintreder
1.
Het dagloon van de werknemer die vanaf de aanvang van het refertejaar tot en met de laatste dag van de eerste volledige maand van dat jaar geen loon als bedoeld in artikel 2 ontving wordt vastgesteld door bij de toepassing van artikel 3 «261» te vervangen door: het aantal dagloondagen vanaf en met inbegrip van de dag waarop de werkzaamheden als werknemer zijn gestart tot het einde van het refertejaar.

Laat ik dus net die 5 daagjes hebben gewerkt in die eerste maand van mijn refertejaar... Volgens de letterlijke interpretatie ben ik dus geen starter, maar volgens de bedoeling van de wetgever wel. Het is natuurlijk net zo onredelijk om mij niet aan te merken als starter als degene die tijdens zijn studie niet (een paar dagen) heeft gewerkt. Ik word gestraft doordat ik even wat wilde bijverdienen... Mijn dagloon is nu door het UWV zo goed als gehalveerd. Ik ga zeker bezwaar indienen, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Ik heb overigens een uitspraak gevonden waarin de bedoeling van de wetgever wordt gevolgd, maar ook een uitspraak waarin juist wordt vastgehouden aan de tekst uit het artikel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijns inziens ben je ook volgens de bedoeling van de wetgever geen starter/herintreder. Je hebt immers gewerkt in de eerste maand van je referteperiode en voldoet dus niet. Ook wanneer je in een refertejaar maar 7 maanden werkt, is het dagloon laag. Het lijkt me dan ook correct om de grens te leggen bij maand 1 van de referteperiode.

Overigens als je die vijf dagen in maand 2 van de referteperiode had gewerkt (en je dus voldoet aan artikel 6) dan had je het dagloon vermoedelijk door ongeveer 241 moeten delen. De maanden 2, 3, 4, 5 en 6 tellen namelijk gewoon volledig mee, ook al heb je die dagen ook niet gewerkt. Onder de streep scheelt dat dus niet heel veel.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uitspraak waarin anders is geoordeeld.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds