Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 7:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beperking grondrechten
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
v/db



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2008 20:07    Onderwerp: Beperking grondrechten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na een hoorcollege staatsrecht is mij nog steeds iets niet helemaal duidelijk. Het ging over de voorwaarden voor beperking van grondrechten. We begonnen met de grondwettelijke terminologie (behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet, bij de wet etc.). Tot daar was het allemaal nog duidelijk te volgen. Mijns inziens is dat gewoon hetzelfde als bij attributie/delegatie van bevoegdheden.

Daar kwamen echter nog een drietal overige voorwaarden bij:
-doelcriteria: alleen met oog op bepaald doel, bv openbare orde.
-procedurevoorschriften: op welke manier binnentreden.
-kernrecht/perifeer recht: vaste kern die onaantastbaar is.

De laatste voorwaarde, kernrecht/perifeer recht, is me een beetje onduidelijk. Het werd uitgelegd a.d.h.v. art. 7 GW. Eerst al de vraag of dit alleen bij art. 7 GW het geval is? Ten tweede de vraag hoe je dit moet duiden? Er werd verteld dat het kernrecht een vaste kern is die onaantastbaar is. Art. 7 lid1 GW zou tot de kern horen van dit artikel, maar uit de grondwettelijke terminologie zou je toch opmaken dat hier wel beperkt mag worden. In hoeverre is het grondrecht dan nog wel onaantastbaar? En hoe maak je het onderscheid tussen kernrecht en perifeer recht?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 25 nov 2008 0:36    Onderwerp: Re: Beperking grondrechten Reageer met quote Naar onder Naar boven

v/db schreef:
We begonnen met de grondwettelijke terminologie (behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet, bij de wet etc.). Tot daar was het allemaal nog duidelijk te volgen. Mijns inziens is dat gewoon hetzelfde als bij attributie/delegatie van bevoegdheden.

Er is volgens mij wel een verschil tussen een algemene beperking van een grondrecht als "behoudens ieders verantwoordelijkheid" en een beperking die de wetgever specifiek moet regelen.

Quote:
De laatste voorwaarde, kernrecht/perifeer recht, is me een beetje onduidelijk. Het werd uitgelegd a.d.h.v. art. 7 GW. Eerst al de vraag of dit alleen bij art. 7 GW het geval is?

Uit mijn hoofd weet ik dit niet zeker, maar andere voorbeelden zou ik eerlijk gezegd niet kennen. Het idee is volgens mij dat art. 7 Gw naar de letter allerlei beperkingen toelaat, maar dat dit niet "de bedoeling" kan zijn. Dus redeneert de rechter dat de "kern" van het grondrecht niet mag worden aangetast. Een gemeente kan wel beperkingen stellen aan de vrijheid van meningsuiting via aanplakbiljetten, maar er moet wel iets overblijven van de mogelijkheid om via aanplakbiljetten je mening te uiten.

Quote:
En hoe maak je het onderscheid tussen kernrecht en perifeer recht?

Door de jurisprudentie erop na te slaan Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 25 nov 2008 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet het niet zeker hoor, maar is het verschil tussen het kernrecht en het perifere recht m.b.t. art. 7 Gw niet gelijk aan het verschil tussen het openbaringsrecht (dat dan het kernrecht is) en het verspreidingsrecht (dat dan het perifere recht is)? Zie over de uitleg van art. 7 Gw. in de jurisprudentie vooral APV Tilburg en Plakverbod Zevenaar. Vooral dat laatste arrest zet het e.e.a. best duidelijk op een rijtje (althans voor zover het lid 1 van art. 7 Gw betreft).

M.b.t. de beperking van Nederlandse grondrechten moet je in ieder geval twee dingen in de gaten houden. De beperking moet te herleiden zijn tot de tekst van het Grondwetsartikel (bv. behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet; NB: let op doelclausuleringen, zoals 'in het belang van de volksgezondheid o.i.d.), en moet in overeenstemming zijn, althans volgens de grondwetgever, met de zogenaamde leer van de bijzondere beperkingen, die inhoud dat slechts die wettelijke regel als beperking van een grondrecht mag worden beschouwd die moet dat doel is aangenomen (zie bijvoorbeeld de WOB; zie echter ook het arrest Verplichte Aidstest).
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
v/db



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 25 nov 2008 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties!

Maar wat bona fides zegt, over dat er wel iets moet overblijven van de mogelijkheid om via aanplakbiljetten je mening te uiten, dat geldt toch in zekere zin ook voor art. 6 GW vrijheid van godsdienst en levensovertuiging? Als mij een verbod wordt opgelegd een kerk op te richten middels een APV, mag mij toch niet belet worden dat ik in het geheel geen kerk kan oprichten binnen de gemeente, omdat dat in strijd zou zijn met de vrijheid van godsdienst?
Maar bij art. 6 heeft dat dan niets te maken met kernrecht/perifeer recht? En bij art. 7 wel, omdat daar een onderscheid wordt gemaakt (lid1 vs. lid 2 en 3), het onderscheid tussen het openbaringsrecht en de middelen daartoe.

Duch bedankt vooral voor het noemen van bijbehorende jurisprudentie.

Ik denk dat ik het wel begin te begrijpen, maar het blijft een beetje vaag voor me. [/quote]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds