|
Auteur |
Bericht |
Jeroen1967
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 jan 2013 15:32 Onderwerp: Bepaling huurverhoging in contract |
|
|
Beste allemaal,
Twee jaar geleden hebben we een huurwoning in de private sector betrokken, dit valt onder een grote partij die een complete nieuwbouwwijk in beheer heeft.
In het huurcontract staat bij 'huurprijs':
* huurverhoging conform inflatie CPB
* extra huurverhoging van max 5%, elk jaar te bepalen door verhuurder
Punt 1 kan ik inkomen. Maar dan punt 2, bij de bespreking:
* wist de verhuurder niet uit te leggen in welke omstandigheden van punt 2 gebruik gemaakt zou kunnen worden
* "maar dat kwam eigenlijk bijna nooit voor" (alleen punt 1 was echt effectief)
* contract aanpassen was niet aan de orde want "standaardcontract, aanpassen beginnen we niet aan"
Met de kans dat het hele antwoord is "je hebt ervoor getekend dus geen poot om op te staan", vraag ik mij af tot in hoeverre ik de mogelijkheid heb om verhoging onder punt 2 tegen te gaan. Wat gedachten:
* Ik zit als consument bij het tekenen van het contract al in een soort wurgpositie: voor de huidige prijs wonen is OK, maar ik heb geen enkel zicht/invloed op toekomstige ontwikkelingen hierin (maximaal 5% extra bovenop inflatie, elk jaar!).
* Kan ik eisen dat de verhuurder onderbouwt waarom hij een extra huurverhoging vraagt? Waarbij een enkele kreet als 'marktwerking' mij niet voldoende lijkt...
* En kan ik dan eisen dat dat daadwerkelijk met de gehuurde woning verband houdt? Dus marktwerking -> ja, maar 'het bedrijf heeft algehele slechte financiële positie' -> nee.
* Er geldt een regel (vooral vanuit politiek op sociale huurwoningen toegepast) dat een redelijke huur 4.5% van de WOZ waarde is. Geeft mij dat houvast tegen ongebreidelde verhogingen?
* Tot in hoeverre geeft consumentenrecht (ik, verhuurder is bedrijf), mij verdere bescherming?
* Stel dat de markt instort (huren fors omlaag), of als gelijkwaardige nieuw opgeleverde woningen in de wijk voor een lagere huurprijs worden aangeboden, is het dan billijk om op basis daarvan huurverlaging te vragen? Net zoals de verhuurder huurverhoging vraagt als de markt dat toelaat? Of is dit een 'one-way street' waarbij de winnaar (verhuurder) en verliezer (huurder) altijd al van tevoren vaststaan? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 jan 2013 20:39 Onderwerp: |
|
|
Oké, ik heb hier geen verstand van, maar de wet (art. 7:250 BW) laat toe dat de verhuurder de (kale) huurprijs eenmaal per jaar verhoogt.
Misschien kunt u de huurprijs (op den duur) voorleggen aan de huurcommissie, zodat zij er een oordeel over kan geven?
Misschien nog iemand die hier wel verstand van heeft? |
|
|
|
 |
Jeroen1967
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 jan 2013 22:01 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Oké, ik heb hier geen verstand van, maar de wet (art. 7:250 BW) laat toe dat de verhuurder de (kale) huurprijs eenmaal per jaar verhoogt.
Misschien kunt u de huurprijs (op den duur) voorleggen aan de huurcommissie, zodat zij er een oordeel over kan geven?
Misschien nog iemand die hier wel verstand van heeft? |
Het lijkt me inderdaad een lastige, misschien is er geen uitweg... De huurcommissie is helaas niet van toepassing in de private sector. |
|
|
|
 |
|