|
Auteur |
Bericht |
willem1804
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 31 okt 2012 17:59 Onderwerp: Ben ik eigenaar door natrekking? |
|
|
In 1993 heb ik een bedrijfspand in Hengelo (o) gekocht. Dit pand stond op pachtgrond van de Gemeente Hengelo. Op mijn pand staan 6 appartementen die toen in bezit waren van de gemeente.
In 1996 kocht de woningbouw Welbions de appartementen van de gemeente zonder het vestigen van een akte van opstal?!!
In 2005 heb ik de grond onder mijn bedrijfspand gekocht van de gemeente zonder beperkingen of bepalingen.
Vraag:
Ben ik nu door natrekking eigenaar geworden van de appartementen boven mijn bedrijfspand?
Klopt het dat eigenaar van de grond tevens eigenaar wordt van de panden die op zijn grond staan?
Is er een advocaat die hier iets in ziet?
Tel. info 06 21131550 |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 31 okt 2012 18:29 Onderwerp: |
|
|
Mijn visie op de zaak (ik ben geen advocaat):
In beginsel trekt de eigendom van de grond alle daarop staande gebouwen na, zie art. 5:20 lid 1 onder e Burgerlijk Wetboek.
Maar had de gemeente niet toevallig al in 1993 een recht van opstal op de appartementen? En is dat recht van opstal niet verkocht aan woningbouw Welbions?
Als het gebouw (de appartementen) is gesplitst in appartementsrechten, blijven deze erop rusten, ook na verkoop. De appartementsrechten behoren dan toe aan Welbions, zodat u alsnog geen eigenaar bent van de appartementen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 31 okt 2012 19:17 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Als het gebouw (de appartementen) is gesplitst in appartementsrechten, blijven deze erop rusten, ook na verkoop. De appartementsrechten behoren dan toe aan Welbions, zodat u alsnog geen eigenaar bent van de appartementen. |