|
Auteur |
Bericht |
Algemann
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 13:56 Onderwerp: Belediging versus aanraking |
|
|
De volgende situatie. Ik ben thuis. De onderbuur ervaart overlast. Dit is in een situatie waarbij de VvE inmiddels heeft geconcludeerd dat de ervaarde overlast niet is veroorzaakt door overschreiding van feitelijke geluids- of algemeen fatsoenlijke normen.
Overbuur komt aan mijn deur en begint te schelden (waaronder wat je als dreigement kunt betitelen). Kwaad geworden, geef ik een duw. Er onstaat een worsteling. Die loopt verder zonder kwalijke gevolgen af.
Ik heb het laten passeren (heb alleen zelf contact opgenomen met de politie). Nu blijft het issue een issue omdat de onderbuur de ervaarde overlast niet kan laten rusten (meerdere objectieve meningen geven aan dat de overlast subjectief is). Ik voel mij aangetast in mijn woongenot en sterker: mijn partner lijdt eronder. Ik denk erover alsnog aangifte te doen van het bovenstaande om dit te gebruiken als handvat om de indirecte intimidatie te stoppen. Mijn vraag is dus, mede gezien de discussie in de pers over wat belediging is, of ik juridisch iets zou kunnen doen (na een aangifte) op grond van het feit dat de onderbuur de 'inititatiefnemer' is in het conflict met bedreigende taal, ondanks mijn fysieke reactie (een duw dus). Het is daarbij aantoonbaar dat wij goede wil hebben getoond bij het zoeken naar een oplossing voor het onderliggende conflict.
Ik zou een serieuze reactie zeer op prijs stellen.
vriendelijke groet. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 15:08 Onderwerp: |
|
|
Je praat wel erg in algemene termen waaruit weinig gedestilleerd kan worden. 'Meerdere objectieve meningen die iets aangeven' bijvoorbeeld. Waar komen die meningen vandaan en wie heeft geconstateerd dat ze objectief zijn?
Als je meer specifieke informatie zou geven dan is de kans op nuttige antwoorden groter lijkt mij.
Wat ik in ieder geval niet genoemd zie is waar de geluidsoverlast volgens de onderburen uit bestaat. En ook niet wat je er aan gedaan hebt om die geluidsoverlast te beperken.
Sommige woningen kunnen bovengemiddeld geluiden doorgeven aan de aangrenzende woningen, dat kan soms liggen aan 'de bouwkundige staat van het huis'. Is daar onderzoek naar geweest door de woningbouw of een andere instelling?
edit: Het is mij eigenlijk geheel onduidelijk wat het incident met de overbuurman te maken heeft met de klachten van je onderburen. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Algemann
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 16:31 Onderwerp: |
|
|
Dank voor uw antwoord. Overbuurman moet zijn: onderbuurman, een typefout. De onderbuurman kwam woedend aan de deur, in de nacht.
Ik ben niet te specifiek omdat ik niet te herkenbaar wil zijn in een lopende zaak. Voor wat betreft de geluidsoverlast heeft het beheerbedrijf van de VVe verklaard dat de klachten ongegrond zijn na persoonlijk onderzoek van hun medewerkers. Dit nadat de klachten aanhielden nadat wij extra geluidsisolatie hadden aangebracht. We hebben het ook niet over muziek - alleen over lopen op een vloer.
Het gaat ook vooral om de rechtsvraag of men aangifte kan doen van een voorval waarbij iemand dermate verhit en verbaal agressief een probleem probeert "op te lossen". Mag men dan maar proberen te intimideren, als men maar binnen de strafrechterlijke grenzen blijft? |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 16:52 Onderwerp: |
|
|
Dit is niet helemaal mijn terrein maar ik laat mijn gedachten even gaan.
Wat bedoelt u eigenlijk met VvE en We ?
Aangezien u extra maatregelen heeft genomen (wat voor isolatie/maatregelen eigenlijk?) lijkt mij dit 'conflict' gewoon ontstaan omdat u en uw buren elkaar niet liggen maar wellicht is dat te kort door de bocht.
Normaal gebruik van uw huis moet mogelijk zijn maar voor de duidelijkheid meld ik toch even dat uw buren wel enigszins een punt zouden kunnen hebben als u kinderen hebt die elk uur een grote bak Lego op de houten vloer leegkieperen of als u of uw vrouw op naaldhakken heen en weer loopt.
Schoenen uitdoen en voor de kinderen een kleed neerleggen zou voldoende oplossing moeten zijn.
Niet dat precies dit aan de hand is maar zo krijgt u misschien toch een idee in welke richting u moet gaan denken.
Verder lijkt het mij dat het weinig uit gaat richten als u het conflict gaat voortzetten bij de rechter. Als u en uw buren elkaar niet liggen dan zal dat niet gaan veranderen, lijkt mij.
Als het om huurhuizen gaat dan lijkt het mij het beste als u eerst probeert dit samen met de woningbouwvereniging op te lossen. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Algemann
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 17:44 Onderwerp: |
|
|
Wederom dank u wel. Echter, met betrekking tot de overlast is duidelijk vastgesteld (en schriftelijk bevestigd) door zowel de voorzitter van de Vereniging van Eigenaren als een onafhankelijke partij dat deze niet van toepassing is en dat wij veel meer dan voldoende gedaan hebben om deze te voorkomen. Dat is niet het issue. Ik zoek geen advies voor moderatie. Ik wil slechts weten of ik aangifte kan doen van het incident, en of dat een referentie binnen de wet / stemming van de rechtsspraak heeft, zodat ik indirect kan afdwingen dat deze mensen respect gaan tonen voor mijn partner en mij. Dat is inderdaad een kwestie van karakter of cultuur. Maar dat beseffen is niet voldoende voor een oplossing.
edit: geen moderatie dus maar mediation.
Laatst aangepast door Algemann op wo 25 feb 2009 19:44, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Algemann
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 18:06 Onderwerp: P.s. |
|
|
Het gaat overigens dus om een koopwoning.
Vriendelijke groet! |
|
|
|
 |
Ramonkey
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 2280
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 18:15 Onderwerp: |
|
|
bent u ook bedreigd (met geweld) of kwam de situatie op u dreigend over door de toon en woordgebruik?
Ik acht een aangifte eigenlijk weinig succesvol, helemaal als u wilt bereiken dat er respect wordt getoond. Ik weet eerlijk gezegd niet wat u zich hierbij voorstelt, maar dat zal inderdaad wel een kwestie van cultuur zijn. Als uw buurman de grenzen van de wet overtreedt is het een ander verhaal, hij dient zich immer aan die grenzen te houden. Het komt op mij echter over als een stevige woordenwisseling tussen twee buren. U dient er bovendien rekening mee te houden dat uw onderbuurman een tegenaangifte kan doen voor de door u gegeven duw. Hoewel u niet erg happig lijkt te zijn op de, door mijn voorganger geposte, suggestie van mediation lijkt mij dat kansrijker dan het geschil uit te vechten voor de rechter. _________________ Be the change you want to see in the world |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 18:44 Onderwerp: Re: Belediging versus aanraking |
|
|
Algemann schreef: | Ik denk erover alsnog aangifte te doen van het bovenstaande om dit te gebruiken als handvat om de indirecte intimidatie te stoppen. Mijn vraag is dus, mede gezien de discussie in de pers over wat belediging is, of ik juridisch iets zou kunnen doen (na een aangifte) op grond van het feit dat de onderbuur de 'inititatiefnemer' is in het conflict met bedreigende taal, ondanks mijn fysieke reactie (een duw dus). |
In je beschrijving van het gebeurde tref ik geen belediging aan. Wel zou je mogelijk aangifte kunnen doen van bedreiging, zie art. 284 Sr. Of het zinvol is om nu nog aangifte te doen is de vraag, want het lijkt me niet meer te achterhalen wat nu precies is gezegd. Ook is niet alles wat in een emotionele toestand eruit wordt geflapt direct een strafbare bedreiging. Bovendien kan die duw weer aanleiding zijn voor een aangifte tegen jou. Het lijkt me kort gezegd niet de meest aangewezen weg om het onderliggende conflict tot een oplossing te brengen.
Natuurlijk kan ik van hieruit de situatie niet goed inschatten. Bij een serieuze bedreiging is het doen van aangifte natuurlijk wel aan te raden.
edit: ik had Ramonkey's reactie nog niet gezien. Ik sluit me dus bij hem aan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 19:35 Onderwerp: |
|
|
Algemann schreef: | Ik zoek geen advies voor moderatie. Ik wil slechts weten of ik aangifte kan doen van het incident, en of dat een referentie binnen de wet / stemming van de rechtsspraak heeft, zodat ik indirect kan afdwingen dat deze mensen respect gaan tonen voor mijn partner en mij. |
Er worden hier ongevraagd adviezen aan u gegeven waarvan ik denk dat ze u kunnen dienen. Maar goed..
Om op uw vragen terug te komen: ja u kunt aangifte doen. Van wat u maar wilt zelfs.
Echter op de vraag of u (als gevolg van die aangifte) ooit op enigerlei wijze zou kunnen (laten) afdwingen dat uw buren een door u gewenst respect gaan tonen voor u en uw partner kan ik u antwoorden dat mij dat zeer onwaarschijnlijk lijkt. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Algemann
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 19:41 Onderwerp: Dank |
|
|
Bedankt voor de antwoorden (ook dhr. HenkR). Ik laat de situatie even bezinken. Ik vraag mij wel af, overigens, of er ooit mensen zijn veroordeeld voor het midden in de nacht aanbellen bij een ander, met het uiten van verwensingen.
Quote: | Ook is niet alles wat in een emotionele toestand eruit wordt geflapt direct een strafbare bedreiging |
Het zou dan ook erg druk worden met strafzaken. Het zou me ook meer gaan om het signaal dat uitgaat van een eventuele aangifte.
groet en dank. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 23:14 Onderwerp: Re: Dank |
|
|
Algemann schreef: | Ik laat de situatie even bezinken. Ik vraag mij wel af, overigens, of er ooit mensen zijn veroordeeld voor het midden in de nacht aanbellen bij een ander, met het uiten van verwensingen. |
Wat u zich afvraagt, doet voor u niet echt ter zake als ik uw verhaal goed begrijp.
Een veroordeling van uw buurman voor nachtelijk aanbellen zal geenszins rust brengen maar eerder de 'ruzie' verlevendigen, lijkt mij.
U wilt uiteindelijk een eind aan de 'ruzie' als ik het goed begrijp en er werd hier al geadviseerd om dat onderling met uw buren en eventueel een begeleidende partij op te lossen.
Dat lijkt mij ook het beste en tevens de kortste weg.
Het lijkt me geen slecht idee om de situatie even te laten bezinken inderdaad.  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Milos
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: do 26 feb 2009 11:01 Onderwerp: |
|
|
Denk dat je met aangifte het alleen nog maar erger maakt. Aangezien jij die meneer hebt geduwd. Als je dat gaat doen krijg je toch alleen maar geharrewar over en weer. Ik snap dat je kwaad bent, en dat je denkt zak maar in de *****. Het beste is toch om met elkaar om de tafel te gaan zitten om te kijken of je tot een oplossing kan komen. Lijkt me wel een zaak voor de rijdende rechter. |
|
|
|
 |
quinty
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 01 mrt 2009 19:44 Onderwerp: |
|
|
wat is in deze het strafbare feit in verband met het doen van aangifte?
is er bedreigd? is er geslagen? Zijn er getuigen geweest? _________________ strafzaak? Kijk op www.strafzaken.nl en vul de gegevens in! |
|
|
|
 |
Algemann
|
Geplaatst: di 03 mrt 2009 12:28 Onderwerp: Grens |
|
|
Dank, Milos, en anderen, voor de steun. Moge FC Utrecht gedijen.
Het incident zelf, daarbij is wel wat licht geweld gebruikt maar er waren geen andere getuigen dan mijn partner, en of iemand het geschreeuw in de nacht heeft gehoord? Dus ik laat dat rusten.
Wat ik me afvraag: Stel, dat u buren heeft die naast u wonen. Elke keer als u een tijdje de afwas doet en wat heen en weer loopt, kloppen zij op de muur. Niet hard, alleen waarneembaar. In de gallerij kijken zij u vijandig aan. U heeft bewijs dat er van overlast op formele gronden geen sprake is. Toch drukken zij door hun handelen een stempel op uw levenssfeer. Wonen is ook: anonimiteit, rust van de buitenwereld, een plek om je op je gemak terug te trekken. Het sluimerende conflict waarbi de buren niets doen dat strafbaar is maar toch de sfeer verzieken, doet u zelfs denken aan verhuizen. U zet het huis te koop. Als u fatsoenlijk bent, zegt u tegen potentiele kopers dat u buren heeft die op alle geluidsslakken zout leggen. De waarde van uw woning zal daarom bijvoorbeeld 20.000 euro lager zijn. Mijn vraag is, gecombineerd met het incident: hoe (on) strafbaar is handelen, wat op zich (naar ieder incident gemeten) niet strafbaar is, maar in gevolg wel dergelijke gevolgen heeft?
Het is maar een gedachte.
(Edit: alleen typefouten)
Laatst aangepast door Algemann op di 03 mrt 2009 14:32, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Mara
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 mrt 2009 13:32 Onderwerp: |
|
|
Buren die klagen over overlast terwijl er vastgesteld is dat er geen sprake is van de genoemde overlast, is en blijft een moeilijk punt. Wat al eerder is geoppert lijkt mij de meest verstandige in dit verhaal en dat is Mediation. Mocht dit namelijk ook niet werken dan zou u verder kunnen en naar de rechter stappen om dat uw onderbuur uw woongenot en dergelijk beneemt. U kunt een rechter dan laten zien dat u allerlei pogingen heeft gedaan om de aangekaarte overlast op te lossen, maar dat uw onderbuur zich daar niet bij neer kan leggen.
Zoals ook al eerder is aangekaart, uit eindelijk misschien wel een goeie voor de rijdende rechter  |
|
|
|
 |
|