|
Auteur |
Bericht |
OOge
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 19:28 Onderwerp: Belangenbehartiger titel? |
|
|
Omdat ik mijn oma uit de brand wil helpen vroeg ze mij enkele zaken te regelen. Mag ik als belangenbehartiger optreden of is daar iets speciaal voor vereist. Of is dit een wettelijke titel die je niet mag voeren.
Misschien mag iedereen zich belangenbehartiger noemen, maar kon hier niets van vinden op internet.
alvast bedankt |
|
|
|
 |
Leer Ling
Leeftijd: 124 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 19:35 Onderwerp: |
|
|
Via een volmacht kan jij in haar naam zaken regelen. Jouw handelingen binden jouw oma. art 3:60 bw |
|
|
|
 |
OOge
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 20:08 Onderwerp: |
|
|
Dus als oma even een volmacht ondertekend mag ik voor haar deze zaken afhandelen. Moet ik dan nog op de correspondentie namens oma belangenbehartiger zetten of vertegenwoordiger ofzo ? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 20:14 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Ja, het is gebruikelijk om bij volmachtverlening de naam te noemen van degene die men vertegenwoordigt, dus 'namens' of 'in naam van'. Zo weet de wederparij dat zij met een ander persoon contracteert.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
OOge
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 20:36 Onderwerp: |
|
|
Als dat het enigste is, is dat zo gepiept. Als gevolmachtigde, spreek ik in mijn schrijven dan van de naam van de persoon.... mevrouw van X, of client. Dat klinkt natuurlijk leuker, maar weet niet of dat mag  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 22:19 Onderwerp: |
|
|
OOge schreef: | Als dat het enigste is, is dat zo gepiept. Als gevolmachtigde, spreek ik in mijn schrijven dan van de naam van de persoon.... mevrouw van X, of client. Dat klinkt natuurlijk leuker, maar weet niet of dat mag  |
Je mag het opschrijven zoals je het zelf leuk vindt, zolang je maar duidelijk maakt dat je in naam van / namens die persoon handelt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Leer Ling
Leeftijd: 124 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 22:50 Onderwerp: |
|
|
Ik weet het niet heel zeker, omdat ik geen praktijk ervaring heb, maar ik denk wel dat je de handelingen die jullie willen verrichten moet vastleggen zodat je de volmacht niet te buiten gaat.
Je bent gevolmachtigd om bv. haar verzekering- en belastingpapieren te regelen. En dus niet om het een of ander van haar spaarrekening te kopen.
De volmacht moet afgebakend worden.
Ik weet alleen niet zeker of dat klopt wat ik zeg.  |
|
|
|
 |
OOge
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 23:12 Onderwerp: |
|
|
Dat heb ik afgebakend. Heb dus alleen volmacht over het afhandelen van de door haar gewenste dingen. En daarbij staat duidelijk vermeld dat ik geen volmacht heb voor financiele dingen. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 12 jul 2012 22:55 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Het gaat om art. 3:67 BW dat verplicht de naam te noemen.
Een volmacht hoeft niet beperkt te zijn, maar kan dat wel zijn, tot bepaalde rechtshandelingen, of een bepaald bedrag. |
|
|
|
 |
|