Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 18:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Begeleiding door bedrijfsarts van gewezen ambtenaar
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pws

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 12 okt 2010 9:36    Onderwerp: Begeleiding door bedrijfsarts van gewezen ambtenaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben aan het uitzoeken hoe het zit met de verplichting voor de werkgever om een arbeidsongeschikte gewezen rijksambtenaar na ontslag te laten begeleiden door de bedrijfsarts. (arbeidsongeschiktheid is ontstaan tijdens dienstverband of binnen een maand na het einde dienstverband).
Ik kom er niet helemaal uit. Wat ik heb gevonden is dat er 52 weken vanaf de eerste ziektedag een aanspraak is op de 100% bezoldiging en daarna 26 weken 70%. Deze aanspraak blijft bestaan na ontslag (mits ontslag niet vanwege ziekte) en duurt totdat de ambtenaar weer weer arbeidsgeschikt is voor soortgelijke arbeid of elders een betrekking aanvaard waar hij loon of bezoldiging krijgt. Dit is bepaald in art. 38 en 40 ARAR.

Als gevolg van deze aanspraak op bezoldiging heeft de werkgever de plicht tot verzuimbegeleiding door de bedrijfsarts. Dit volgt uit art 25 WIA in samenhang met art 76a ZW, art 38 ARAR en art 14 Arbowet. Naar mijn idee vervalt die plicht na 78 weken (52+26) wanneer de aanspraak op bezoldiging er niet meer is. Dan is immers art 76a ZW niet meer van toepassing en vervalt daarmee de plicht voor de werkgever van art 25 WIA. Klopt deze redenering?

En als het inderdaad klopt, wat dan na die 78 weken? Ziektewet en begeleiding door het UWV? Ik kom er niet uit, misschien mis ik dingen. Wie heeft er een idee hoe ik deze puzzel kan oplossen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pws

BerichtGeplaatst: wo 13 okt 2010 9:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand een idee? Ik ben er nog steeds niet uit, maar mijn gevoel zegt nog steeds dat de gewezen ambtenaar na die 78 weken vangnetter wordt in de zin van de ZW en dus door het UWV verder wordt begeleid. Maar waarom dat zo is kan ik niet precies beredeneren aan de hand van relevante artikelen.
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 13 okt 2010 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan je 78 weken niet plaatsen. Moet dit niet 104 weken zijn?
pws

BerichtGeplaatst: wo 13 okt 2010 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die 78 weken volgt uit artikel 38 ARAR. Daar staat dit:

Quote:
1. De gewezen ambtenaar die wegens ziekte, ontstaan voor het tijdstip van ingang van zijn ontslag, na zijn ontslag anders dan op grond van artikel 98, eerste lid, onderdeel f, nog ongeschikt is een naar aard en omvang soortgelijke functie te vervullen, heeft:
a. zolang hij ongeschikt tot werken is wegens ziekte, maar niet langer dan een tijdvak van 52 weken, recht op doorbetaling van zijn laatstelijk genoten bezoldiging vermeerderd met de vakantie-uitkering en de eindejaarsuitkering;
b. zolang hij na afloop van het tijdvak, bedoeld in onderdeel a, nog ongeschikt is tot het verrichten van arbeid wegens ziekte, gedurende maximaal 26 weken recht op doorbetaling van 70% van zijn laatstelijk genoten bezoldiging vermeerderd met de vakantie-uitkering en de eindejaarsuitkering.

Dus 78 weken de plicht om de gewezen ambtenaar zijn bezoldiging te betalen. Daarmee samen hangt de plicht om hem te laten begeleiden door de bedrijfsarts. Dit volgt uit de artikelen 76a ZW, 25 WIA en 14 Arbowet.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds