Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 9:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bedrijfseconomie A vs Rechtseconomie???
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Clau0209



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 11:45    Onderwerp: Bedrijfseconomie A vs Rechtseconomie??? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Ik zit in het tweede jaar van de bachelor Rechtsgeleerdheid en moet nu kiezen tussen bedrijfseconomie A of rechtseconomie. Nu zijn mijn herinneringen aan economievakken op de middelbare school niet bepaald goed, in zowel wiskunde als economie was ik redelijk rampzalig eerlijk gezegd. Maar belangrijker is natuurlijk of ik het vak echt nodig heb, want dan zal ik me er volledig op storten. De richting die ik uiteindelijk op wil is privaat- of strafrecht.

Groetjes,

Claudia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is precies je vraag?
Welke van de twee je moet kiezen? Wil je ervaringen van anderen m.b.t. deze vakken? Wil je weten of het moeilijk of makkelijk is? Of dat je het vak echt nodig hebt, voor wat? (Bij ons is het verplicht, kennelijk kan jij kiezen?)
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Clau0209



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil inderdaad graag ervaringen van anderen met betrekking tot de vakken. Dat het moeilijke of makkelijke vakken zijn is handig om te weten, maar dat zal niet mijn uiteindelijke keuze beïnvloeden. Belangrijker is voor mij aan welke van de twee vakken ik het meest heb in de toekomst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hangt er natuurlijk een beetje van af wat je wilt doen met je toekomst.. Wink

Bedrijfseconomie = balansen, boekhouden, financiële rekenkunde, aandelen.
Rechtseconomie = lichtelijk sociologisch, marktvormen, vraag en aanbod, grafiekjes (M, p, q, etc.)

Beide vakken zijn m.i. nuttig als je enig inzicht wilt in de 'spelletjes' die bedrijven spelen en de economische processen die in de maatschappij gaande zijn.
Als dat je interesse niet heeft of als je heel graag strafrechtadvocaat wil worden kan je beter iets anders kiezen.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Clau0209



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is bij ons (de VU) verplicht om één van beide vakken te kiezen. Ik wil de richting van het privaat- of strafrecht opgaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 312


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Clau0209 schreef:
Het is bij ons (de VU) verplicht om één van beide vakken te kiezen. Ik wil de richting van het privaat- of strafrecht opgaan.


Dan zou ik voor bedrijfseconomie kiezen, omdat je daarmee nog wel eens te maken zou kunnen krijgen (bijvoorbeeld als bedrijfsjurist, of als advocaat op het gebied van het ondernemingsrecht). Rechtseconomie komt erg theoretisch op me over (afgaand op de beschrijvingen hierboven).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou ook voor bedrijfseconomie gaan. In het algemeen is het wel handig om bijv. een balans te kunnen lezen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor straf- en privaatrecht lijkt rechtseconomie mij nuttiger. Al was het alleen maar om te weten wat er met een "rechtseconomische analyse" van een wet of een situatie wordt bedoeld.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: do 11 jun 2009 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had graag gehad, dat wij in Leiden mochten kiezen. Wij doen het vak economie met 2 onderdelen rechtseconomie en bedrijfseconomie. Voor beide moet een voldoende worden gehaald.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
John Locke

John Locke

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 343


BerichtGeplaatst: do 11 jun 2009 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Leiden is dit rechtseconomie:

Quote:
Met rechtsregels en rechtshandhaving wordt beoogd het functioneren van de samenleving in goede banen te leiden. Het is dan ook van belang om de werking van het recht niet alleen vanuit juridisch perspectief te bestuderen, met het accent op de interne consistentie van het recht en op de beginselen van een behoorlijk proces en van behoorlijk bestuur, maar ook vanuit sociaal-wetenschappelijk perspectief. Hoe werkt het recht in de praktijk in de samenleving uit?

In dat verband wordt in de rechtseconomie nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de preventieve werking van het recht. De inrichting van de rechtsregels en de rechtshandhaving be?loeden het gedrag van de rechtssubjecten (al was het maar tot op zekere hoogte), doordat ze de voor- en nadelen van dat gedrag niet onverlet laten.


.... en dus, zoals Bona Fides al zegt, lijkt mij rechtseconomie veel nuttiger dan bedrijfseconomie, als je de kant op gaat die je aangeeft.

http://studiegids.leidenuniv.nl/courses/show/17064/economie-met-onderdelen--1--rechtseconomie-en--2--bedrijfseconomie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 11 jun 2009 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt allemaal heel nuttig, maar m.i. is het allemaal nogal vaag geblaat en komen de rechtseconomen niet echt veel verder dan wat algemene ideeën over nut en welvaart en toewijzing van rechten aan degene die het recht het hoogst waardeert. In Rotterdam hebben we nogal een rechtseconomische insteek en ik heb niet gemerkt dat ik dat nou een waardevolle aanvulling op de gewone opleiding vind. Hooguit voor als je nog een leuk onderwerp zoekt voor een filosofisch praatje met een goed glas wijn bij het haardvuur.

Een cursus cognitieve psychologie is een stuk nuttiger, met name met het oog op het aansprakelijkheidsrecht.

Maar goed, als het een keuze is tussen de twee economievakken, dan heb je denk ik meer aan de hardere ondergrond van bedrijfseconomie.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
John Locke

John Locke

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 343


BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2009 2:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk, als ik dat zo hoor, Rechtseconomie in Rotterdam wat softer gegeven wordt dan in Leiden. Maar los daarvan is bedrijfseconomie nuttig als je echt een specifiek (economisch) rechtsgebied in wilt gaan. Rechtseconomie is meer in het algemeen nuttig. Daarnaast gaat het denk ik bij Rechtseconomie veel meer om het aanleren van een bepaalde manier van denken over dilemma's.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies je leert juridisch denken te combineren met economische kennis. Er is bijvoorbeeld een wezenlijk verschil tussen het juridisch en het economisch eigendom.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds