Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 22:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bedrijf levert verkeerde kleur
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2007 19:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Quote:
M.i. de enige manier waarop deze bestelling betrouwbaar had gewerkt is als op geen enkel moment met schermkleuren is gewerkt. Dus alleen kleurcodes en stoffelijke monsters. Tenzij je een gediplomeerd grafisch ontwerper bent die weet hoe een scherm gecallibreerd dient te worden.)

Mijns inziens was een andere betrouwbare manier óók geweest als de kleur bij de bestelling woordelijk werd omschreven. Als er duidelijk bij was gezegd dat het om een donkerblauw met groene vlag moest gaan hadden ze zeker geen genoegen hoeven te nemen met een paarse vlag en dan kun je al die digitale kleurverandering etc buiten beschouwing laten.

Ik vind zelf trouwens PMS 274 behoorlijk blauw lijken als je het vergelijkt met dat violet van erboven maar blijkbaar is dat gedrukt op doek dus compleet anders?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2007 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Mijns inziens was een andere betrouwbare manier óók geweest als de kleur bij de bestelling woordelijk werd omschreven. Als er duidelijk bij was gezegd dat het om een donkerblauw met groene vlag moest gaan hadden ze zeker geen genoegen hoeven te nemen met een paarse vlag en dan kun je al die digitale kleurverandering etc buiten beschouwing laten.

Mee eens.

@dof: je hebt me nu overtuigd dat de kleur niet klopt Smile

Wat betreft het beding, 10% afwijking in aantal is inderdaad wat raar. 10% afwijking in kleur, ik weet ook niet wat dat is.

Eva

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2007 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:

Quote:
Maar naar onze mening hoort die 10% marge niet in 1x een andere kleurcode op te leveren, dan is het namelijk onzinnig om zo nauwkeurig te werken. Als je het verschil tussen junigeel en zongeel niet kan garanderen, waarom zou je mensen er dan wel uit laten kiezen? Noem het dan gewoon lichtgeel.

Helemaal mee eens.

Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat een rechter een dergelijke bepaling in de algemene voorwaarden overeind laat want misschien is het kleurtechnisch of iets dergelijks wel mogelijk om een verschil van 10% te berekenen maar voor een normale consument is dit in ieder geval absoluut niet te controleren of uberhaupt visueel voor te stellen.
dof

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UA

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2007 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
dof schreef:

Quote:
Maar naar onze mening hoort die 10% marge niet in 1x een andere kleurcode op te leveren, dan is het namelijk onzinnig om zo nauwkeurig te werken. Als je het verschil tussen junigeel en zongeel niet kan garanderen, waarom zou je mensen er dan wel uit laten kiezen? Noem het dan gewoon lichtgeel.

Helemaal mee eens.

Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat een rechter een dergelijke bepaling in de algemene voorwaarden overeind laat want misschien is het kleurtechnisch of iets dergelijks wel mogelijk om een verschil van 10% te berekenen maar voor een normale consument is dit in ieder geval absoluut niet te controleren of uberhaupt visueel voor te stellen.

Dat dacht ik dus ook, kan er daarom een beroep worden gedaan op dwaling?
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nouja dwaling, non-conformiteit lijkt me makkelijker dan.
dof

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 8:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Nouja dwaling, non-conformiteit lijkt me makkelijker dan.

Maar dan beroepen ze zich op die 10% afwijking
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar het is niet ondenkbaar dat dat beding onredelijk bezwarend is en daardoor door jullie vernietigd kan worden. Een onbegrijpelijk beding is namelijk ook onredelijk bezwarend en ik moet zeggen dat deze bepaling daar wat mij betreft wel voor in aanmerking komt. Dan kan je je dus gewoon alsnog beroepen op non-conformiteit.

Als (kleine) vereniging zouden jullie je op de reflexwerking kunnen beroepen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En mocht "10% kleurafwijking" om één of andere reden toch begrijpelijk zijn, en mocht de afwijking ook onder deze bepaling vallen, dan gaat een beroep op non-conformiteit niet op, maar dan zie ik ook niet hoe je je ooit met succes op dwaling kunt beroepen.

Maar misschien kan dof uitleggen hoe hij aan de vereisten van art 6:228 BW denkt te voldoen.

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
En mocht "10% kleurafwijking" om één of andere reden toch begrijpelijk zijn, en mocht de afwijking ook onder deze bepaling vallen, dan gaat een beroep op non-conformiteit niet op, maar dan zie ik ook niet hoe je je ooit met succes op dwaling kunt beroepen.

Maar misschien kan dof uitleggen hoe hij aan de vereisten van art 6:228 BW denkt te voldoen.

Wij gingen er bij het sluiten van de overeenkomst vanuit dat het 10% zou zijn, tussen de kleur en de daarop volgende kleur en niet 10% over het gehele spectrum. Dit zou namelijk betekenen dat er geen verschil hoeft te zijn tussen bijvoorbeeld geel en oranje. Aangezien dit bedrijf producten levert waarbij de kleur van belang is en ze dus een groot aanbod aan kleuren aanbieden, mogen wij ervanuit gaan dat de afwijking tussen 2 kleuren zit. Als we hadden geweten dat het 10% over alle kleuren zou zijn, hadden we de overeenkomst niet gesloten
bona fides

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En de vereisten van art 6:228 BW? Of vergis ik me als ik dacht dat je rechten studeerde?

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
En de vereisten van art 6:228 BW? Of vergis ik me als ik dacht dat je rechten studeerde?

Ik studeer geen rechten.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
Ik studeer geen rechten.

Dat verklaart. Goed, als non-conformiteit niet lukt zal dwaling hier ook niet lukken. Immers, als non-conformiteit niet lukt, dan voldoet de kleur aan de ovk en valt m.i. niet in te zien waarvoor het bedrijf je had moeten waarschuwen. Aan geen van de situaties onder art 6:228 lid 1 a, b of c BW is voldaan.

Hiermee zeg ik dus niet dat een beroep op non-conformiteit niet zal slagen. Ik denk eerder dat dat wel slaagt. Maar ik ben geen expert op het gebied van kleuren.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds