|
Auteur |
Bericht |
dof
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UA
|
Geplaatst: wo 29 aug 2007 17:47 Onderwerp: Bedrijf levert slecht onderzoek |
|
|
2 maanden geleden begaf mijn computer het. Aangezien ik zelf enigzins thuis ben in de computerwereld, heb ik getest wat er stuk kon zijn. Ik kwam toen tot de conclusie dat of het moederbord of de processor stuk was. Dit kon ik echter niet zelf meer testen.
Ik heb daarop mijn computer weggebracht naar <een bedrijf> en daar aangegeven dat ik wilde dat ze uitzochten of het mobo of de processor stuk was. Dit zou binnen een dag gebeuren. Toen ik terugkwam hadden ze wel andere dingen onderzocht, maar niet de dingen waarvoor ik opdracht had gegeven. Vier dagen later ging ik nogmaals langs, omdat ik toen m'n computer nodig had. Ze gaven aan dat ze tests hadden verricht en dat het waarschijnlijk het moederbord was (de kans dat het de processor was, was naar hun zeggen ongeveer 1/1000. ) Direct boden zij aan om een nieuw moederbord te bestellen en in te bouwen en dat als het dan toch de processor zou zijn, hoefde ik het moederbord niet te betalen. Aangezien ze alleen te hoge kosten rekende voor het inbouwen van het mobo, heb ik aangegeven dit zelf te gaan doen. En ik betaalde de onderzoekskosten.
Nu blijkt dat toch de processor stuk is, maar ik heb het moederbord dus al gekocht, omdat dit volgens hun stuk was. Ik heb ze daarop gebeld en aangegeven dat ik vind dat zij conform de overeenkomst het moederbord moeten overkopen. Dit weigeren ze, omdat zij niet degene zijn geweest die het moederbord besteld hebben en ze 3 van die moederborden hebben liggen en er dus niets aan hebben. Verder geven ze aan dat ze hebben gezegd dat het waarschijnlijk het moederbord is dat stuk is en dat dit dus niet zeker is.
Ik heb vervolgens aangegeven dat ik op basis van hun onderzoek het moederbord heb gekocht. Dat onderzoek was dus fout en ze hebben wanprestatie geleverd. Volgens de wet heb ik dan, er recht op dat zij voor de gevolgschade opdraaien. (BW6:74) Het bedrijf geeft echter aan hier niet mee akkoord te gaan en ze willen enkel de onderzoekskosten vergoeden, maar niet het moederbord.
Tevens zijn ze niet aangesloten bij een geschillencommissie. Het gaat niet om zo'n heel groot bedrag, maar voor mij is het toch 20% van m'n besteedbaar inkomen per maand. Is de enige oplossing nog een gang naar de rechter, of zijn er andere manieren?
geanonimiseerd |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 30 aug 2007 7:08 Onderwerp: |
|
|
Je zou kunnen proberen een product op afbetaling aan te schaffen bij de winkel en dan jouw vordering daarmee verrekenen. Anders weet ik het ook niet, zelf een procedure starten kost gewoon teveel. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: do 30 aug 2007 10:26 Onderwerp: |
|
|
praktisch gezien lijkt het mij dat je aardig tegemoet gekomen wordt (vergoeding onderzoekskosten). wanneer je het moederbord, dat naar alle waarschijnlijkheid kapot was, door hun had laten installeren was er geen probleem geweest. door het zelf te doen heb je m.i. hun aanbod (processor vervangen/geen kosten moederbord) afgeslagen en kun je je daarop nu niet beroepen. wellicht kun je via marktplaats je nieuwe moederbord voor een redelijke prijs aan iemand slijten.
zojuist bij mijn partner nagevraagd: je hebt eigenlijk een goed punt dat het onderzoek niet degelijk is uitgevoerd, er bestaat apparatuur waarmee getest kan worden of het de processor of het moederbord betreft. |
|
|
|
 |
|