|
Auteur |
Bericht |
Jctje
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 03 dec 2008 14:03 Onderwerp: Bedreiging sneeuwballengooier met alu pijp: welke strafmaat? |
|
|
Vorige week zondag was de eerste sneeuw een feit, mede doordat wij al vele keren het doelwit zijn geweest door de in onze wijk rond hangende jeugd werden wij uiteraard getrakteerd op de nodige sneeuwballen.
Het begon vroeg in de middag met een salvo toen wij thuis kwamen, geen probleem want dat kan je gebeuren.
Maar deze aanvallen gingen echter door, maar nu werden onze ruiten bekogeld van onze woning. Ik heb toen niets gedaan om dit te verergeren.
Maar na 7 keer met tussenpozen van een half uur was de maat al redelijk vol voor ons, mijn honden schrokken iedere keer waanzinnig en mijn vrouw zat te bibberen van de grote klappen op de ramen, ik ben toen naar buiten gegaan om netjes te vragen of hier mee gestopt kon worden. Ook had ik via 0900- 8844 dit gemeld, helaas stopte het niet maar werd het getreiter vele malen erger. Zo erg zelfs dat ik bij de negende sneeuwbal aanval een waas van woede over mij heen kreeg waarna ik naar buiten stormde om één van de hoofddaders te pakken te nemen, bij het naar buiten gaan werd ik echter hard onderuit getrapt door een van de gooiers. Op hem heb ik mij geconcentreerd en ben hem dmv onze auto gevolgd door de gehele wijk. Ik heb hem hierbij meerdere keren bedreigd dmv een stuk aluminium pijp.
Het stuk aluminium word door mij gebruikt voor de visserij en lag in mijn viskist welke op de achterbank stond
Ik heb deze bedreigingen meerdere keren tegen dezelfde persoon geuit, na thuis komst werd ik buiten mijn woning korte tijd later hiervoor opgepakt, echter er is aangifte gedaan tegen mij voor bedreiging dmv een broodmes.
Na een drietal uren op het politiebureau en na een goed gesprek met de hulp officier van Justitie kon ik gaan, de volgende dag heb ik gesprek gehad met iemand van opsporing deze heeft een pv over/tegen mij gemaakt, welke ik heb ondertekend. Het getoonde stuk aluminium pijp heb ik uiteraard afgegeven.
Wij hebben de afgelopen 42 maanden 117 keer melding gemaakt bij de Politie voor deze jeugd en vooral tegen deze door mij bedreigde tiener van 16 jaar, in 7 gevallen hebben wij ook daadwerkelijk aangifte gedaan. Van deze 7 gevallen hebben wij tot op de dag van vandaag niets meer mogen vernemen.
Welke procedure kan ik verwachten en in welk tijdsbestek?
Wat zal de strafmaat worden?(nooit geweldadig geweest)
Is het verstandig om nu al contact te hebben met een advocaat?
Ik kon geen tegen-aangifte doen, is dit een normale procedure gang? |
|
|
|
 |
Jctje
|
Geplaatst: di 16 dec 2008 10:49 Onderwerp: |
|
|
Niemand die mij dus hier over (n)iets kan zeggen.... |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: di 16 dec 2008 14:06 Onderwerp: |
|
|
Ik lees het nu voor het eerst, maar het is een vrij lastige situatie. Er zitten zoveel verschillende elementen in, dat het moeilijk maakt om een antwoord te geven.
Allereerst verbaast het me dat de politie nog niet heeft opgetreden tegen deze kleine crimineeltjes (want dat zijn het), die de buurt terroriseren. Meestal hebben wijken hun eigen wijkagent.
Bij mij in de buurt is er kennelijk ook problemen met rondhangend jeugd. Ik heb dit zelf nooit persoonlijk ondervonden (behalve een gestolen fiets, maar dat kan iedereen gedaan hebben), maar er zijn folders in elke brievenbus gedaan met instructies om vooral de politie te bellen op een speciaal lokaal nummer zodra je iets van overlast ziet.
Je kunt een klacht indienen bij de politie dat zij niks doen met je aangiften en meldingen. Het probleem zit hem in de kwalificatie van de gedragingen van de jongeren. Het is lastig te zeggen onder welke strafbaar delicten hun gedrag valt.
Om over te gaan op je eigen strafbare gedrag. Naar mijn mening is het niet goed te praten dat je een 16 jarige jongen hebt bedreigd met een aluminium pijp (zo cluedo dit trouwens ). Het is een erg kwalijke zaak, ook al heeft dit natuurlijk zijn voorgeschiedenis. Ik ken weinig mensen die niet boos zouden worden, maar daarnaast ken ik weinig mensen die deze jongen vervolgens door de hele wijk zouden achtervolgen en bedreigen.
De kans is vrij aanwezig dat dit niet voor de rechter komt. Dat de officier van justitie besluit niet te vervolgen of dit zelf afdoet. Helaas ligt de site van het OM er op dit moment uit, maar kijk hier zelf even op zou ik zeggen. Dan kun je zelf zien welke mogelijkheden de officier van justitie heeft.
Tijdsbestek is lastig. Het kan weleens een jaar duren voordat er daadwerkelijk een zaak komt.
Contact opnemen met een advocaat is nu niet erg noodzakelijk. Dit zou ik pas doen als je van de officier van justitie bericht krijgt dat ze verder vervolgen en dat je daadwerkelijk moet voorkomen. Dan moet je overigens wel snel een advocaat inschakelen in verband met eventueel oproepen van getuigen.
Het feit dat in de aangifte wordt gesproken over een broodmes, is waarschijnlijk niet relevant. Ik ga er vanuit dat de officier van justitie dit niet in zijn tenlastelegging zet, zo wel is dat meteen punt 1 van je verweer.
Er bestaat in het strafrecht niet zoiets als tegen-aangifte. Maar gezien de situatie, begrijp ik niet waarom jij niet ook aangifte kon doen tegen hem. Het hangt af van wat die jongen gedaan heeft, of zijn gedrag ook een strafbaar feit opleverde. Als de politie vond dat het niet strafbaar was, valt er niet echt aangifte te doen. Hier kun je eventueel een klacht tegen indienen.
De strafmaat die je kunt verwachten is afhankelijk van de kwalificatie van je gedragingen. Vermoedelijk bedreiging, volgens artikel 285 Wetboek van Strafrecht. De maximumstraf die hierop staat is 2 jaar. Dit wordt echter vrijwel nooit gevraagd. Ik heb je zaak zo goed als kan ingevoerd in het programma BOS/Polaris van het OM (http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/bos_polaris_op_de/) wat uitkomt op een transactievoorstel van ongeveer 280 euro. Dit klopt waarschijnlijk niet precies, maar dan weet je een beetje waar je ongeveer aan moet denken. Je zult sowieso geen gevangenisstraf krijgen. Het wordt naar alle waarschijnlijkheid een geldboete en heel misschien een korte werkstraf, maar dat denk ik niet. |
|
|
|
 |
Jctje
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 18:01 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel voor je uitleg.....  |
|
|
|
 |
Jctje
|
Geplaatst: za 27 dec 2008 20:12 Onderwerp: |
|
|
Topic mag gesloten worden,
Op 24 december heb ik een brief mogen ontvangen van de officier van Justitie, er zal geen strafvervolging worden gedaan inzake art 285 lid 1 bedreiging met geweld, mits ik mij één jaar vanaf 4 december jl "rustig" hou..... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 28 dec 2008 0:50 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel voor die update. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|