Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 16:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beëindiging van samenleven zonder samenlevingscontract
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sancerre

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 13:45    Onderwerp: Beëindiging van samenleven zonder samenlevingscontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumlezers,

Mijn vriend en ik zitten met het volgende probleem en ik hoop dat jullie ons daar enig advies in kunnen en willen geven, zonder meteen met het vingertje te wijzen van 'oh, wat zijn jullie fout bezig'. Ja, hij gaat vreemd en ja, ik ben een 'buitenvrouw', maar zeg nou zelf: je kunt er toch niets aan doen als het overduidelijk is dat je hart bij iemand ligt? Zie het als het verschil tussen het uit gewoonte elkaar 'gedogen' en bij elkaar blijven en het gevonden hebben van je soulmate, je ware...

Hij en zijn aanstaande ex zijn 4 jaar bij elkaar en hebben een kind. Zij is destijds bij hem ingetrokken zonder 1 cent mee te nemen: ze had geen werk, geen inkomen/uitkering, geen (bruikbare) meubels; niets. Ze heeft in die 4 jaar ook geen werk gehad en derhalve gedurende de hele periode geen geld in het laadje gebracht. Ze hebben al die tijd zonder samenlevingscontract bij elkaar gewoond.

Toen de kleine er eenmaal was, heeft mijn vriend (die zijn zaakjes wel goed voor elkaar had) uit voorzorg zijn huis ook op haar naam gezet, net als al zijn rekeningen. Immers, als hem iets zou overkomen, dan zou zij zonder samenlevingscontract geen poot hebben om op te kunnen staan en dat wilde hij niet, vooral niet omdat hij geen risico wilde lopen voor de kleine.

Nu willen hij en ik onze relatie verder opbouwen en wil hij bij haar weg. Aangezien het huis ook voor de relatie al van hem was, wil hij er echter wel zelf blijven wonen. Hij is bereid om bij alles te helpen: het zoeken naar een ander huis, het helpen inrichten ervan, het zoeken naar werk, alimentatie; alles. Dit terwijl hij m.b.t. het laatste officieel alleen een zorgplicht (en -wens) heeft voor zijn kind, vanwege het ontbreken van een samenlevingscontract. Hij wil het dus echt wel goed regelen voor haar en hun kind, maar is van mening dat ze (omdat ze nooit geld heeft ingebracht) niet overal zomaar recht op heeft. Mijn/onze vraag: In welke mate heeft zij recht op een deel van de waarde van het huis en al zijn andere bezittingen/spaargeld? En indien zij hier 50% recht op heeft, is er een manier om, platgezegd, hier onderuit te komen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,
Sancerre
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn antwoord vooralsnog in de vorm van een vraag: hoe heeft de toekomstige ex de helft van de woning verkregen?

Ik lees dat de woning voor de helft op naam is gesteld van de ex, maar het op naam stellen van een woning zou moeten gebeuren door middel van een notariele akte.

Is er inderdaad een akte van levering geweest en zo ja, wat is daar dan bepaald met betrekking tot de koopprijs voor de overgedragen helft??
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds