Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 11 mei 2024 12:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bank schendt privacy?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ellemieke Zaal



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 20:53    Onderwerp: Bank schendt privacy? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Al een tijdje woon ik op een adres dat slechts een klein aantal mensen weten. Vandaag werd er op mijn rekening geld gestort door iemand aan wie ik mijn adres niet had willen geven, toen ik nog minderjarig was stonden mijn adresgegevens als het ware met hulp/bescherming van de Kinderbescherming ook geheim voor de desbetreffende persoon.

Ik kom er nu echter achter dat de bank vanochtend mijn adres (straat EN postcode EN stad) door heeft gegeven aan deze persoon toen die zomaar geld kwam storten op mijn bankrekening.

Hier zit ik erg mee, want het is niet voor niets dat ik diegene mijn adres niet geef. Voor mij heeft dit ook ernstige gevolgen, waarbij het hoogstwaarschijnlijk is dat ik moet gaan verhuizen. (Hoewel ik dan weer op een probleem stuit: waarheen? Hoe moet ik het betalen? De huizenmarkt is niet erg ruim en met een Wajong kom je ook niet ver)..

Wat ik me nu afvraag: heeft de bank eigenlijk het recht om mijn adresgegevens door te geven aan derden? EN zo niet, wat kan/moet ik nu doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 1:52    Onderwerp: Re: Bank schendt privacy? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ellemieke Zaal schreef:
Wat ik me nu afvraag: heeft de bank eigenlijk het recht om mijn adresgegevens door te geven aan derden? EN zo niet, wat kan/moet ik nu doen?

Lijkt me niet. Begrijp ik het goed dat die persoon je bankrekeningnummer al kende, en van je bank het bijbehorende adres heeft gekregen?

Zo op het eerste gezicht lijkt me dit erg laks en onverantwoord handelen van de bank. Kun je bewijzen dat de bank dit heeft gedaan? Heeft de bank dit bevestigd?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ellemieke Zaal



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt, die persoon had mijn rekeningnummer al.

Ik heb vandaag contact gehad met de bank. De 'filiaalmanager' van het filiaal waar het geld gestort is, heeft ten eerste bevestigd dat dit inderdaad gebeurd is (heeft het wel anders verwoord): hij kon mij vertellen dat iedereen die geld stort op een rekening een bevestiging krijgt van storten. Tot zover dus heel eerlijk voor diegene, ben ik het helemaal mee eens.

Maar op die bevestiging staan dus ook persoonsgegevens van mij op, waaronder dus het adres.

Kan hij verder niets aan doen natuurlijk, maar wel heel vervelend voor mij. Blijft alsnog de vraag; kan ik hier nu nog iets aan doen? De manager gaf mij het advies om een ander rekeningnummer te nemen, maar ja, daar verander je je adres niet mee natuurlijk.

Vind het trouwens wel heel erg stom dat er adresgegevens op zo'n bevestiging staan. Bankrekeningnummer en naam lijken me toch voldoende?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
EgoClash

EgoClash

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 27


BerichtGeplaatst: za 20 sep 2008 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij mag een bank dit soort gegevens niet zomaar verstrekken en vind ik het vreemd dat je adresgegevens op een stortingsbewijs staan. Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee.

Ik zou dit in ieder geval melden bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Daar kun je door middel van "een signaal geven" dit voorval melden. Wellicht hoor je er zelf niet direct meer iets van, maar het CBP kan besluiten om actie te ondernemen richting de bank.

Wellicht is het ook verstandig om dit aan de politie te melden. Dan ligt er een melding in het geval dit vervelende gevolgen voor je heeft.
_________________
I have always found that mercy bears richer fruits than strict justice. Quote by: Abraham Lincoln.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prætorianus



Leeftijd: 87
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 89


BerichtGeplaatst: zo 28 sep 2008 0:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou zeker contact opnemen met het CBP.

In dit geval is de schade vermoedelijk al geleden, maar je kunt je bank (bij voorkeur schriftelijk) verzoeken om je gegevens af te schermen. Onverlet wat er in het verleden is gebeurd zijn zij verplicht daaraan mee te werken.

Wat verhuizen betreft kun je proberen contact op te nemen met je lokale woningbouwvereniging c.q. woningcorporatie. Die kan er wellicht toe besluiten vanwege jouw situatie voorrang aan je te verlenen, als je ze uitlegt wat er gebeurd is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds