|
Auteur |
Bericht |
SimonG
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 mrt 2010 21:23 Onderwerp: Bank haalt geld van rekening. |
|
|
Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een bedrijfje gestart, maar dit kwam helaas niet van de grond, ondanks er een paar honderd euro in te investeren. Ik wist dat ik een schuld had staan op mijn zakelijke rekening, die nog steeds bij de Rabobank liep. Ik heb echter ook een prive rekening bij de Rabobank.
Ik heb ongeveer 1 jaar geleden, per 1 januari van 2009, het bedrijfje opgezegd bij de KvK. Ik had nog steeds deze schuld open staan van een paar honderd euro bij de Rabobank op mijn zakelijke rekening.
Nu komen deze beste mannen ineens met een stunt, waar ik niet heel blij van word. Ze hebben mijn spaarrekening ( prive) geplunderd, dit geld op mijn normale prive rekening gestort, en vervolgens hier een bedrag van 612 euro afgehaald. Nou weet ik dat een bank beslag kan leggen op spullen, maar dit is een prive rekening, die totaal los staat van mijn zakelijke rekening, alleen heb ik hier al van gehoord dat het niet helemaal losstaat, aangezien het bedrijf een eenmanszaak was.
Wat het zo vreemd doet lijken in mijn ogen, is dat het mij lijkt, dat de Rabobank mij hiervoor had moeten waarschuwen. Ik heb geen enkele brief ontvangen voor een betalingsregeling, een aanmaning dat ik het moest aanzuiveren, of een herinnering van het openstaande bedrag.
Mijn vraag komt dus neer op, waar sta ik in deze zaak? De Rabobank heeft mij niet geïnformeerd dat ze dit zouden doen, niet geprobeerd mij te vragen om dit bedrag aan te zuiveren, of geprobeerd een betalingsregeling te treffen. Verder lopen ze te snuffelen op een spaarrekening, waar ook bedragen opstonden van familieleden.
Sorry voor mijn ietwat verwarrende uitleg. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 25 mrt 2010 21:39 Onderwerp: |
|
|
In de algemene bankvoorwaarden is een bepaling opgenomen dat alle tegoeden bij die bank verrekend mogen worden. Uw bedrijf was - naar ik vermoed - een eenmanszaak, waarbij er geen formele scheiding bestaat tussen uw privé- en bedrijfsvermogen en de verrekening is dan terecht.
Wees blij dat ze dit gedaan hebben, anders loopt de rente enkel hoger op. |
|
|
|
 |
SimonG
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 mrt 2010 21:43 Onderwerp: |
|
|
Dat zou best kunnen, maar hadden zij mij hiervoor niet moeten inlichten of proberen het bedrag zelf te laten aanzuiveren? Ik ben hier nou niet echt "blij" mee omdat ik minder rente moet betalen, aangezien ik ook graag eten heb, mijn huur kan betalen etc., wat nu behoorlijk krap bij kas gaat worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 25 mrt 2010 22:07 Onderwerp: |
|
|
Zie de algemene bankvoorwaarden... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 16:39 Onderwerp: |
|
|
Prima uitgelegd hoor Simon. In eerste instantie zou ik zeggen volg het advies van bona fides op en kijk of hierover iets in de algemene bankvoorwaarden staat.
Wat ik wel vreemd vind: heb je je zakelijke bankrekening dan onlangs opgezegd of heb je aangegeven de zakelijke rekening op korte termijn te willen beëindigen? Of is het niet toegestaan om zolang (of zoveel) in het rood te staan? Doorgaans haalt een bank voor een deel haar inkomsten uit debetrente van klanten die in het rood staan. Waarom kappen zij een bron van inkomsten af... vreemd.
Misschien kun je dit nog toelichten? |
|
|
|
 |
|