Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 0:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Baldadigheid
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Georges

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2012 0:43    Onderwerp: Baldadigheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben onlangs bekeurd. Ik was met huisgenoten (ik ben student) naar mijn ouders. In de nacht zijn we op een dak geklommen waar ik vroeger ook vaak op klom. Vervolgens kwam de politie opdagen, ze dachten dat we aan het inbreken waren.
Hiervoor heb ik verschillende boetes gekregen. Ten eerste geen geldig identiteitsbewijs bij me. Ten tweede een boete voor het zich bevinden verboden terrein. Ten derde een boete voor baldadigheid: "op openbare weg dan wel op voor publiek toegankelijke plaatsen tegen personen of goederen baldadigheid plegen". Nu heb ik de boete voor baldadigheid en de boete voor geen id afgelopen vrijdag in de bus gekregen. Die voor verboden terrein zat er niet bij. Ik ben nog niet zo bekend in rechten, maar ik vroeg mij af of de ene boete de ander niet tegenspreekt? Aangezien ik op verboden terrein zat lijkt dit mijns inziens niet de openbare weg dan wel voor publiek toegankelijke plaats. Kunnen jullie mij adviseren of ik hier bezwaar op moet aantekenen of dat ik het gewoon zal moeten betalen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2012 10:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die twee delicten spreken elkaar inderdaad tegen. Maar misschien is dat ook de reden dat je geen boete hebt gekregen voor het zich bevinden op verboden terrein?
Georges

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2012 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat denk ik dus ook, maar ik heb wel een doordruk van verboden terrein gekregen op de dag zelf. Daarom vroeg ik mij af, hoe nauw zit het en kan ik het aanvechten?
Regin

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2012 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je alsnog een boete krijgt voor het aanwezig zijn op verboden terrein, dan zou ik bezwaar aantekenen. Volgens mij staat op de boete zelf per wanneer en bij wie dat moet. Je kunt het beste je verhaal duidelijk opschrijven en vertellen dat het niet zo kan zijn dat je voor hetzelfde feit deze tegenstrijdige boetes krijgt opgelegd.
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 04 dec 2012 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op enig moment heb je de grens overschreden van openbaar terrein naar besloten terrein. Er kan natuurlijk zowel daarvoor als daarna iets zijn voorgevallen. Dan is het geen dubbele beboeting, maar beboeting van afzonderlijke feiten. Theoretisch is dat geen enkel probleem, maar het zou kunnen afketsen op praktische bezwaren (de bewijsbaarheid). Ook dat zou natuurlijk een grond voor beroep zijn.

Dat je (nog) niet van alle aanzeggingen ook daadwerkelijk een boete hebt ontvangen, hoeft ook nog niet meteen te betekenen dat de laatste dan niet wordt (of is) opgelegd. De post kan ook vertraagd zijn of zelfs verdwenen, om maar eens een dwarsstraat te noemen.

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2012 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja vraag me ten eerste af of je wel van baldadigheid kunt spreken wanneer je op een dak zit. Is het baldadig? Gevaar of nadeel? Mwah...vind het op zijn minst een twijfelgeval.

Het is bovendien de vraag of je je op verboden terrein bevindt. Dat hangt af van de omstandigheden van het geval. Misschien vindt de eigenaar van het dak het wel helemaal niet erg wanneer je daar zit.

Overigens kun je wel degelijk baldadigheid plegen op voor jou verboden terrein. Dat is niet tegenstrijdig. Art. 424 Sr (baldadigheid) vereist enkel feitelijke toegankelijkheid.
Regin

BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2012 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lucas schreef:
Overigens kun je wel degelijk baldadigheid plegen op voor jou verboden terrein. Dat is niet tegenstrijdig. Art. 424 Sr (baldadigheid) vereist enkel feitelijke toegankelijkheid.

Dat klopt. Maar de baldadigheid moet wel betrekking hebben op de openbare weg. Als het (private) dak in de buurt van een weg ligt en de politie denkt dat je de gebruikers van die openbare weg in gevaar brengt, zou je dus wel kunnen worden veroordeeld voor beide delicten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds