Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Baas verzoekt mij vriendelijk te gaan solliciteren? HELPP
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
summergirl

Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: za 14 jul 2012 0:55    Onderwerp: Baas verzoekt mij vriendelijk te gaan solliciteren? HELPP Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Afgelopen donderdag heeft mijn baas onverwachts een gesprek ingepland.
Hij vroeg me vriendelijk of ik wilde solliciteren omdat het bedrijfseconomisch slecht gaat met het bedrijf. Ik heb een vast contract en over mijn functioneren heeft hij geen enkele punt waarop hij mij kan ontslaan. Meld me nooit ziek, kom altijd netjes op tijd en doe me werk goed. Hij gaf ook als argument dat het meest voor de hand liggend was dat ze mij zouden vragen om te vertrekken omdat ik geen koophuis heb en geen kinderen en dat mijn andere collega's dat wel hebben.

Wat zijn mijn rechten, wat kan ik doen? want ik vind het oneerlijk dat ik weg moet terwijl hij een familielid na mij heeft aangenomen.

Ik ben radeloos en het kwam als een harde klap.

Hoop echt dat iemand mij hierbij kan helpen.

Alvast bedankt!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 14 jul 2012 9:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Voor ontslag wegens bedrijfseconomische redenen is een vergunning van het CWI nodig (art. 6 Buitengewoon besluit arbeidsverhoudingen).

Regels voor het ontslag wegens bedrijfseconomische redenen worden voorts gegeven in hoofdstuk 4 van het Ontslagbesluit.
- De werkgever moet aannemelijk maken dat een doelmatige bedrijfsvoering het verval van arbeidsplaatsen met zich brengt.
- Hij moet ontslaan op basis van het zogenoemde afspiegelingsbeginsel. Bij het afspiegelingsbeginsel worden werknemers per functiegroep ingedeeld naar leeftijd. Vervolgens wordt per leeftijdscategorie het percentage werknemers bepaald van het totaal aantal werknemers in die functiegroep. Dat is het percentage van het totaal aantal mensen dat ontslagen moet worden binnen die leeftijdsgroep, dat ontslagen moet worden.

Degenen met het kortste dienstverband moeten er het eerst uit.

Als uw werkgever uw functie weer heeft laten vervullen door een ander, lijkt me het moeilijk voor uw werkgever om bij het CWI aannemelijk te maken dat uw functie moest vervallen. Heeft hij wel een ontslagvergunning aangevraagd?

Als de werkgever geen ontslagvergunning heeft, is het ontslag vernietigbaar (art. 9 Buitengewoon besluit Arbeidsverhoudingen). U kunt dan een loonvordering instellen op grond van art. 7:628 Burgerlijk Wetboek, met vertragingsschade (art. 7:625 BW) en wettelijke rente (art. 6:119 en 120 BW).

Misschien dat u naar aanleiding van dit verhaal wat meer gegevens kunt verschaffen.

Succes en met vriendelijke groet,

Marja
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: za 14 jul 2012 9:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog wat dingen die ik vergeten was te vermelden:

In het kader van de ontslagvergunning van het CWI is er een hoorzitting. Als die vergunning er zou zijn, zou u wel gehoord zijn.

De werkgever moet tevens aannemelijk maken dat overplaatsing geen optie is.

Als er geen vergunning is en het ontslag vernietigbaar is, moet u de werkgever een brief sturen waarin u zich bereid verklaard de overeengekomen arbeid te verrichten.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
In het kader van de ontslagvergunning van het CWI is er een hoorzitting. Als die vergunning er zou zijn, zou u wel gehoord zijn.

De werkgever moet tevens aannemelijk maken dat overplaatsing geen optie is.

Als er geen vergunning is en het ontslag vernietigbaar is, moet u de werkgever een brief sturen waarin u zich bereid verklaard de overeengekomen arbeid te verrichten.

De TS heeft niet gezegd dat zij al ontslagen is, maar dat haar baas enkel heeft gevraagd om te gaan solliciteren.

Op zichzelf is die enkele vraag nietszeggend. Zeker met de uitleg erbij, kan ik mij het nog ergens voorstellen ook.

Of de TS er een boodschap aan moet hebben is een tweede. Ze zegt al dat ze het niet eerlijk vindt dat er een familielid na haar is aangenomen.

De TS kan weigeren in te gaan op het verzoek van haar werkgever. Haar baas zal dan een vergunning moeten aanvragen bij het UWV. Haar werkgever zal dan moeten aantonen dat TS de aangewezen persoon is om ontslagen te worden. Het is niet per definitie zo dat de laatste persoon als eerste ontslagen moet worden.

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij ontslag wegens bedrijfseconomische redenen wordt het afspiegelingsbeginsel gehanteerd en daarbij komt degene met het kortste dienstverband in beginsel het eerst voor ontslag in aanmerking, zie art. 4:2 lid 1 Ontslagbesluit. Uitzonderingen:
- De werkgever kan aannemelijk maken dat een werknemer niet gemist kan worden, omdat hij over bijzondere kennis en bekwaamheden beschikt.
- De werknemer heeft een zwakke arbeidsmarktpositie, dan weigert het cwi de vergunning af te geven.
summergirl

Leeftijd: 36
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik heb inmiddels afgelopen zaterdag per mail gereageerd op de verzoek om vrijwillig te gaan solliciteren. IK heb de waarschuwing gekregen van het juridisch loket en mijn advocaat dat als ik vrijwillig opstap nu en straks bij mijn volgende werkgever binnen een korte termijn weg mag, mijn recht op ww vervalt.

Ik heb gister reactie gehad op mn mail via de advocaat van mijn werkgever. Daar willen ze tot een vaststellingsovereenkomst komen.
lk mag per direct mn werkzaamheden neer leggen met behoudt op loon tot 1 sept en bij uittreding een maandsalaris mee. Mijn opgebouwde vakantiedagen t/m augustus van iets meer dan 2 weken worden niet afgerekend. De concurrentiebeding komt te vervallen en ik zou een schriftelijke getuigeschrift mee krijgen.

Nu heb ik zoiets van, ik ga hier absoluut niet mee akkoord. Het gaat me niet om een ontslagvergoeding. Ik heb de idee dat ik onterecht moet vertrekken en dat zij het absoluut niet via de UWV willen spelen en dus aan het bluffen zijn.

Het is iig. geen prettige sfeer op het werk en ontzettend moeilijk om onder deze omstandigheden te blijven werken.

Zeer triest hoe je na een aantal trouwe jaren niks voor ze bent en ze je op een makkelijke manier weg willen werken.
dr.dunno

Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

summergirl schreef:

Ik heb inmiddels afgelopen zaterdag per mail gereageerd op de verzoek om vrijwillig te gaan solliciteren. IK heb de waarschuwing gekregen van het juridisch loket en mijn advocaat dat als ik vrijwillig opstap nu en straks bij mijn volgende werkgever binnen een korte termijn weg mag, mijn recht op ww vervalt.

Ik heb gister reactie gehad op mn mail via de advocaat van mijn werkgever. Daar willen ze tot een vaststellingsovereenkomst komen.
lk mag per direct mn werkzaamheden neer leggen met behoudt op loon tot 1 sept en bij uittreding een maandsalaris mee. Mijn opgebouwde vakantiedagen t/m augustus van iets meer dan 2 weken worden niet afgerekend. De concurrentiebeding komt te vervallen en ik zou een schriftelijke getuigeschrift mee krijgen.

Nu heb ik zoiets van, ik ga hier absoluut niet mee akkoord. Het gaat me niet om een ontslagvergoeding. Ik heb de idee dat ik onterecht moet vertrekken en dat zij het absoluut niet via de UWV willen spelen en dus aan het bluffen zijn.

Het is iig. geen prettige sfeer op het werk en ontzettend moeilijk om onder deze omstandigheden te blijven werken.

Zeer triest hoe je na een aantal trouwe jaren niks voor ze bent en ze je op een makkelijke manier weg willen werken.

Zij willen inderdaad tot een vaststellingsovereenkomst komen, maar daar is jouw belang niet mee gediend. Verder is de toezegging dat het concurrentiebeding komt te vervallen nietszeggend, want voor zover dat überhaupt rechtens geldig zou zijn, kan je dan ex-werkgever zich in beginsel daar niet op beroepen als hij jou om 'bedrijfseconomische redenen' zou willen ontslaan. Immers is het ontslag niet aan jou te wijten. Ook een maand loon is een toezegging van niets, aangezien het je werkgever meer geld kost aan uurtarief x aantal uren van die advocaat van hem, puur een kosten-baten analyse dus.

Zeker als je je recht op WW niet wilt verspelen (en hier het maximale uit wil halen) moet je zorgen dat je je te allen tijde bereid verklaart om de overeengekomen werkzaamheden te verrichten en niet akkoord gaat met wat dan ook. Maar daar zal je advocaat je ook al op hebben gewezen.

Overigens is het opmerkelijk dat er een familielid is binnengehaald die kennelijk nu hetzelfde werk doet. Wat Marja ook al zegt, het is bij dit soort situaties gebruikelijk dat het LiFo (last in first out) principe wordt gehanteerd.

Wat verder wordt gezegd over dat jij de enige zou zijn zonder gezin en koophuis moet je verder gewoon naast je neerleggen, dat is op geen enkele manier relevant.

Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

summergirl schreef:

Zij willen ongetwijfeld tot een vaststellingsovereenkomst komen, maar daar is jouw belang niet mee gediend. Verder is de toezegging dat het concurrentiebeding komt te vervallen nietszeggend, want voor zover dat überhaupt rechtens geldig zou zijn, kan je dan ex-werkgever zich in beginsel daar niet op beroepen als hij jou om 'bedrijfseconomische redenen' zou willen ontslaan. Immers is het ontslag niet aan jou te wijten. Ook een maand loon is een toezegging van niets, aangezien het je werkgever meer geld kost aan uurtarief x aantal uren van die advocaat van hem, puur een kosten-baten analyse dus.

Zeker als je je recht op WW niet wilt verspelen (en hier het maximale uit wil halen) moet je zorgen dat je je te allen tijde bereid verklaart om de overeengekomen werkzaamheden te verrichten en niet akkoord gaat met wat dan ook. Maar daar zal je advocaat je ook al op hebben gewezen.

Overigens is het opmerkelijk dat er een familielid is binnengehaald die kennelijk nu hetzelfde werk doet. Wat Marja ook al zegt, het is bij dit soort situaties gebruikelijk dat het LiFo (last in first out) principe wordt gehanteerd.

Wat verder wordt gezegd over dat jij de enige zou zijn zonder gezin en koophuis moet je verder gewoon naast je neerleggen, dat is op geen enkele manier juridisch relevant.

Laatst aangepast door dr.dunno op do 19 jul 2012 12:34, in totaal 1 keer bewerkt
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, als u zelf ontslag neemt, wordt u verwijtbaar werkloos en verliest u uw opgebouwde recht op WW-uitkering.

Als uw werkgever het initiatief tot opzegging met wederzijds goedvinden neemt, wordt u niet verwijtbaar werkloos en behoudt u uw WW-uitkering wel.

U heeft wel recht op uitkering van uw vakantiedagen in loon, of vakantiebonnen, art. 7:641 lid 1 Burgerlijk wetboek.

Vervelend voor u dat de dingen zo gaan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds