Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 25 jul 2025 4:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

BW:6 betalingstermijn verplicht ?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
City09

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 11:32    Onderwerp: BW:6 betalingstermijn verplicht ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de praktijk zie je vaak op facturen een uiterste betalingsdatum.

Wat ik mij afvraag is dat nu verplicht om een uiterste datum van betaling te noemen, bestaat de verplichting van betalen direct als de klant de factuur heeft ontvangen ?

Als ik artikel BW6: 119a lees, lijkt het erop dat als er geen betalingstermijn wordt genoemd de klant binnen 30 dagen moet betalen ? En dat er dus geen verplichting bestaat tot het toevoegen van een betalingstermijn ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

De verplichting tot betalen ontstaat direct als de overeenkomt tot stand is gekomen door aanbod en aanvaarding (art. 6:217 BW).

De facturering en de termijn is mijns inziens een fatale termijn, na het verstrijken waarvan men direct, zonder ingebrekestelling, in verzuim is (art. 6:83 sub a BW). Vanaf dat moment wordt ook wettelijke rente verschuldigd over de hoofdsom en vertragingsschadevergoeding.

De dertig dagen die genoemd worden in art. 6:119a lid 2 aanhef en onder a BW zijn denk ik een wettelijke fatale termijn, die geldt, als geen factuur is verzonden houdende een fatale termijn. Na dertig dagen wordt men dus op grond van de wet naast de hoofdsom tevens wettelijke rente en vertragingsschadevergoeding verschuldigd.

Met vriendelijke groet,

Marja
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 12:25    Onderwerp: Re: BW:6 betalingstermijn verplicht ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 6:119a BW geeft de klant een verplichting om binnen de termijn van 30 dagen te betalen na het ontvangen van de factuur. Hiervan kan worden afgeweken met algemene voorwaarden, mits de tegenpartij zich aan zijn informatieplicht houdt en niet zover gaat dat dit onredelijk bezwarend is. Hieruit volgt dat de termijn op de factuur niet relevant is wanneer deze korter is dan de wettelijke termijn van 30 dagen. Immers de kortere termijn die bij de factuur wordt gemeld is door de klant niet aanvaard.

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 12:42    Onderwerp: Re: BW:6 betalingstermijn verplicht ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Artikel 6:119a BW geeft de klant een verplichting om binnen de termijn van 30 dagen te betalen na het ontvangen van de factuur.

Nee. Het artikel regelt vanaf welk moment wettelijke rente is verschuldigd. De verplichting om te betalen vloeit voort uit de overeenkomst zelf.

Alfatrion schreef:
Hiervan kan worden afgeweken met algemene voorwaarden, mits de tegenpartij zich aan zijn informatieplicht houdt en niet zover gaat dat dit onredelijk bezwarend is. Hieruit volgt dat de termijn op de factuur niet relevant is wanneer deze korter is dan de wettelijke termijn van 30 dagen. Immers de kortere termijn die bij de factuur wordt gemeld is door de klant niet aanvaard.

Het staat partijen vrij om een fatale betalingstermijn af te spreken die korter is dan 30 dagen. Het artikel geeft alleen een termijn voor het geval er niets is afgesproken.

Overigens geldt het artikel alleen voor overeenkomsten tot het leveren van goederen of diensten tussen professionele partijen. Voor consumenten geldt het artikel niet.

Laatst aangepast door Regin op ma 02 jul 2012 14:28, in totaal 1 keer bewerkt
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 13:33    Onderwerp: Re: BW:6 betalingstermijn verplicht ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin,

Je hebt een valide punt wanneer je schreef dat dit artikel alleen betrekking heeft op een handelsovereenkomst. En we zijn met elkaar eens dat hiervan kan worden afgeweken.

Ik vraag me slechts af of je meent dat de schuldeiser onder de juiste omstandigheden wel recht heeft op buitengerechtelijke kosten wanneer de schuldenaar binnen 30 dagen betaald en er niet anders is afgesproken? Zo nee, dan meen ik dat onze boodschap het zelfde is. Overigens is meen ik dat vertragingsschade bestaat uit enkel de wettelijke rente. Daarvan kan uiteraard ook worden afgeweken in de algemene voorwaarden.

Laatst aangepast door Alfatrion op ma 02 jul 2012 17:24, in totaal 1 keer bewerkt
Regin

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 14:38    Onderwerp: Re: BW:6 betalingstermijn verplicht ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Ik vraag me slechts af of je meent dat de schuldeiser onder de juiste omstandigheden wel recht heeft op buitengerechtelijke kosten wanneer de schuldenaar binnen 30 dagen betaald en er niet anders is afgesproken? Zo nee, dan meen ik dat onze boodschap het zelfde is.

Als er geen fatale betalingstermijn is overeengekomen en de debiteur binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur betaalt is hij krachtens art. 6:119a lid 2 sub a BW geen wettelijke rente verschuldigd.

Om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: het is volgens mij niet verplicht een uiterste betaaldatum te noemen in de factuur. De verplichting tot betaling vloeit voort uit de overeenkomst en bestaat dus onafhankelijk van (de inhoud van) de factuur.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds