|
Auteur |
Bericht |
City09
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 jul 2012 11:32 Onderwerp: BW:6 betalingstermijn verplicht ? |
|
|
In de praktijk zie je vaak op facturen een uiterste betalingsdatum.
Wat ik mij afvraag is dat nu verplicht om een uiterste datum van betaling te noemen, bestaat de verplichting van betalen direct als de klant de factuur heeft ontvangen ?
Als ik artikel BW6: 119a lees, lijkt het erop dat als er geen betalingstermijn wordt genoemd de klant binnen 30 dagen moet betalen ? En dat er dus geen verplichting bestaat tot het toevoegen van een betalingstermijn ? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 jul 2012 11:57 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
De verplichting tot betalen ontstaat direct als de overeenkomt tot stand is gekomen door aanbod en aanvaarding (art. 6:217 BW).
De facturering en de termijn is mijns inziens een fatale termijn, na het verstrijken waarvan men direct, zonder ingebrekestelling, in verzuim is (art. 6:83 sub a BW). Vanaf dat moment wordt ook wettelijke rente verschuldigd over de hoofdsom en vertragingsschadevergoeding.
De dertig dagen die genoemd worden in art. 6:119a lid 2 aanhef en onder a BW zijn denk ik een wettelijke fatale termijn, die geldt, als geen factuur is verzonden houdende een fatale termijn. Na dertig dagen wordt men dus op grond van de wet naast de hoofdsom tevens wettelijke rente en vertragingsschadevergoeding verschuldigd.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 jul 2012 12:25 Onderwerp: Re: BW:6 betalingstermijn verplicht ? |
|
|
Artikel 6:119a BW geeft de klant een verplichting om binnen de termijn van 30 dagen te betalen na het ontvangen van de factuur. Hiervan kan worden afgeweken met algemene voorwaarden, mits de tegenpartij zich aan zijn informatieplicht houdt en niet zover gaat dat dit onredelijk bezwarend is. Hieruit volgt dat de termijn op de factuur niet relevant is wanneer deze korter is dan de wettelijke termijn van 30 dagen. Immers de kortere termijn die bij de factuur wordt gemeld is door de klant niet aanvaard. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 02 jul 2012 12:42 Onderwerp: Re: BW:6 betalingstermijn verplicht ? |
|
|
Alfatrion schreef: | Artikel 6:119a BW geeft de klant een verplichting om binnen de termijn van 30 dagen te betalen na het ontvangen van de factuur. |
Nee. Het artikel regelt vanaf welk moment wettelijke rente is verschuldigd. De verplichting om te betalen vloeit voort uit de overeenkomst zelf.
Alfatrion schreef: | Hiervan kan worden afgeweken met algemene voorwaarden, mits de tegenpartij zich aan zijn informatieplicht houdt en niet zover gaat dat dit onredelijk bezwarend is. Hieruit volgt dat de termijn op de factuur niet relevant is wanneer deze korter is dan de wettelijke termijn van 30 dagen. Immers de kortere termijn die bij de factuur wordt gemeld is door de klant niet aanvaard. |
Het staat partijen vrij om een fatale betalingstermijn af te spreken die korter is dan 30 dagen. Het artikel geeft alleen een termijn voor het geval er niets is afgesproken.
Overigens geldt het artikel alleen voor overeenkomsten tot het leveren van goederen of diensten tussen professionele partijen. Voor consumenten geldt het artikel niet.
Laatst aangepast door Regin op ma 02 jul 2012 14:28, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 jul 2012 13:33 Onderwerp: Re: BW:6 betalingstermijn verplicht ? |
|
|
Regin,
Je hebt een valide punt wanneer je schreef dat dit artikel alleen betrekking heeft op een handelsovereenkomst. En we zijn met elkaar eens dat hiervan kan worden afgeweken.
Ik vraag me slechts af of je meent dat de schuldeiser onder de juiste omstandigheden wel recht heeft op buitengerechtelijke kosten wanneer de schuldenaar binnen 30 dagen betaald en er niet anders is afgesproken? Zo nee, dan meen ik dat onze boodschap het zelfde is. Overigens is meen ik dat vertragingsschade bestaat uit enkel de wettelijke rente. Daarvan kan uiteraard ook worden afgeweken in de algemene voorwaarden. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Laatst aangepast door Alfatrion op ma 02 jul 2012 17:24, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 02 jul 2012 14:38 Onderwerp: Re: BW:6 betalingstermijn verplicht ? |
|
|
Alfatrion schreef: | Ik vraag me slechts af of je meent dat de schuldeiser onder de juiste omstandigheden wel recht heeft op buitengerechtelijke kosten wanneer de schuldenaar binnen 30 dagen betaald en er niet anders is afgesproken? Zo nee, dan meen ik dat onze boodschap het zelfde is. |
Als er geen fatale betalingstermijn is overeengekomen en de debiteur binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur betaalt is hij krachtens art. 6:119a lid 2 sub a BW geen wettelijke rente verschuldigd.
Om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: het is volgens mij niet verplicht een uiterste betaaldatum te noemen in de factuur. De verplichting tot betaling vloeit voort uit de overeenkomst en bestaat dus onafhankelijk van (de inhoud van) de factuur. |
|
|
|
 |
|