|
Auteur |
Bericht |
Go
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 09 mrt 2008 18:37 Onderwerp: Automatisch bewindvoerder |
|
|
Mijn opa en oma zijn zo'n 25 jaar uit elkaar gegaan, maar ze zijn officieel nooit gescheiden. Ze zijn dus nog steeds gehuwd. Mijn opa zit inmiddels echter in een verzorgingstehuis en heeft een vriendin. Deze vriendin is door mijn opa gemachtigd om zijn bankzaken te regelen. Nu maakt deze vriendin hiervan enigszins misbruik door zichzelf per maand minimaal enkele honderden euro's toe te eigenen. Mijn opa weet dat (ondanks dat hij dement is), maar zegt dat als zij zijn pinpas niet meer heeft, ze vast ook niet meer komt en vindt het dus wel best.
Nu wil mijn oma, die opzich geen slecht contact met hem heeft, wil die machtiging intrekken en het bewind hebben over zijn financiën. Ik vraag me af of mijn oma 'automatisch' bewindvoerder is vanwege het huwelijk of dat zij apart aangesteld moet worden als bewindvoerder door de rechtbank. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 09 mrt 2008 19:00 Onderwerp: |
|
|
Zijn opa en oma getrouwd in gemeenschap van goederen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Go
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 09 mrt 2008 19:01 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Zijn opa en oma getrouwd in gemeenschap van goederen? |
Ja, in gemeenschap van goederen. Huwelijk kan niet verjaren, hè? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 10 mrt 2008 2:14 Onderwerp: |
|
|
Go schreef: | Ja, in gemeenschap van goederen. Huwelijk kan niet verjaren, hè? |
Volgens mij is er inderdaad nog onverkort sprake van een gemeenschap van goederen, ook al zijn opa en oma dan al 25 jaar niet meer bij elkaar (maar nog wel getrouwd).
Dat betekent dat opa's geld ook oma's geld is. Ik zie alleen niet zo snel hoe dat al voldoende is om het pasje in te nemen.
Oma kan als echtgenoot wel proberen om opa onder curatele of onder bewind te laten stellen. Dat gaat niet automatisch.
Maar ja, als het hier in meer praktische zin over het geld "van opa" gaat (ik neem aan dat opa en oma geen gezamenlijke rekening meer hebben) en hij beseft in voldoende mate dat zijn vriendin daar profijt van heeft, dan kun je je afvragen of er wel een probleem is. Zo vreemd is het ook niet als opa zijn vriendin iets gunt.
Mocht iemand wat meer thuis zijn in curatele en bewind dan is aanvulling en/of verbetering welkom. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|