Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 7:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auto uit testament voor overlijden weggegeven: probleem?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Meanno

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 29 jun 2010 18:04    Onderwerp: Auto uit testament voor overlijden weggegeven: probleem? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen, voor de rechtswinkel waar ik werk kwam iemand met het volgende probleem. Omdat ik niet erg thuis ben in het erfrecht hoop ik dat iemand mij zijn visie hierop kan geven.

Een oude dame heeft in haar testament bepaald dat haar auto verkocht moet worden, zodat de opbrengst hiervan samen met haar andere geld onder de erfgenamen verdeeld kan worden. Nu heeft ze tegelijkertijd de auto ook beloofd aan haar neef, die ook een van de erfgenamen is. Enkele dagen voor haar dood zei ze tegen haar neef dat hij de auto maar moest meenemen en op zijn naam zetten. Hij heeft dit gedaan. Nu is ze overleden en wil de notaris de waarde van deze auto van zijn erfdeel afhalen. Kan dit nu zij de auto aan hem heeft gegeven? Of is deze overdracht vernietigbaar? En zo ja, wie moet dit bewijzen?

Bedankt voor het meedenken!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martha

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo de overdracht van de auto aan de neef geldig is houdt het verhaal daar op. De auto maakt geen deel uit van de nalatenschap. De neef zal er goed aan doen de nalatenschap beneficiair te aanvaarden. Als de neef de erfenis zuiver aanvaardt loopt hij kans dat hij de verplichting uit het testament uit zijn eigen vermogen zal moeten voldoen.

Als de tante daarnaast noch kinderen heeft nagelaten kunnen deze aanspraak maken op hun kindsdeel. De waarde van de auto zal dan bij de nalatenschap moeten worden gerekend om te kijken op hoeveel geld de kinderen recht hebben.

De overdracht kan mogelijk worden vernietigd of nietig verklaard (wilsgebreken, misbruik van omstandigheden, bedrog, diefstal). De bewijslast hiervoor rust op de overige erfgenamen die zich hierop willen beroepen. De omstandigheden zijn echter reeds verdacht nu de levering aan de neef vlak voor overlijden plaats had en de leveringshandeling door de neef zelf is verricht (zo ik juist begrijp). De neef zal (zo mij schijnt) tegenbewijs moeten leveren dat de tante inderdaad hem de auto heeft beloofd en hij geen misbruik van omstandigheden heeft gemaakt, of iets anders ontoelaatbaars heeft gedaan.

Begrijpelijkerwijs zullen de andere erfgenamen (zo er geen bewijs is dat de tante de auto echt aan de neef wilde geven) de situatie uiterst verdacht vinden. Dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor de harmonie in de familie.

Tenzij het hier een uiterst waardevolle auto betreft zou ik op een minnelijke schikking afsturen. De harmonie in de familie is ook wat waard.
Ik zou hem raden het geld met de andere erfgenamen te delen. Het sop is gewoon de kool niet waard.
De neef moet natuurlijk wél de zekerheid krijgen dat hij niet het extra erfrecht (belasting) over de auto moet betalen. Daar kan de notaris bij helpen.
Martha

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar is ook nog artikel 7:176 BW.
In dit geval kunnen de erfgenamen (executeur testamentair) zich dus op misbruik van omstandigheden beroepen en zal de neef moeten bewijzen dat daar geen sprake van was.
De neef staat in deze dus nogal zwak erbij.
Dus herhaal ik mijn mening dat hij gewoon het geld moet delen met de andere erfgenamen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds