|
Auteur |
Bericht |
Walnootje
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 02 sep 2013 9:35 Onderwerp: Auto kapot na verkoop aan dealer |
|
|
Goedemorgen,
Ik heb de volgende casus en was benieuwd wie de aansprakelijkheid heeft in dit geval.
Een particulier wil een nieuwe auto en ruilt zijn auto om voor een nieuwe. Op 1 juni 2013 wordt een koopovereenkomst getekend. De nieuwe auto kan alleen pas op 15 juni geleverd worden en de particulier rijdt daarom nog door in de oude auto.
Op de ochtend van 15 juni wil de particulier naar de garage rijden, alleen blijkt de versnellingsbak kapot te zijn. De auto wordt opgehaald en naar de garage gebracht. De particulier krijgt zijn nieuwe auto mee en de garagehouder zal later nog contact opnemen.
De particulier vindt dit een erg vervelend voorval en belt de daaropvolgende twee weken een aantal keer om te vragen hoe de status is en of ze om tafel kunnen om het voorval te bespreken. De garagehouder heeft het te druk en reageert niet.
Twee maanden later belt de garagehouder op en deelt mee dat de kosten € 750,- bedragen en dat deze door de particulier betaald moeten worden.
Wie is er in dit geval aansprakelijk voor de kosten?
Ik dacht zelf dat de garagehouder aansprakelijk is, aangezien de eigendom van de auto bij de garage ligt.
Ik ben benieuwd.
Toevoeging: De garagehouder heeft voor de koop de auto geïnspecteerd. |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: ma 02 sep 2013 13:01 Onderwerp: |
|
|
Tot aan de feitelijke levering van de auto aan de garage, berust het eigendom bij de particulier. Tussen het sluiten van de overeenkomst en de levering is de particulier verantwoordelijk voor de zaak (tenzij hier andere afspraken over zijn gemaakt). De particulier moet een zaak leveren die beantwoordt aan de overeenkomst. De vraag of hij dat gedaan heeft kan ik op basis van de beschikbare informatie niet beantwoorden.
Als we uitgaan van het voor de particulier slechtste geval, dat de particulier een zaak heeft geleverd die niet aan de overeenkomst beantwoordt, dan heb je juridisch de volgende argumenten.
1) Op basis van 6:81 BW had de garagehouder de particulier de kans moeten geven het gebrek te verhelpen, alvorens er een recht op schadevergoeding ontstaat. Nu hij dat niet gedaan heeft, kan het onredelijk zijn om de particulier voor het volledige bedrag aansprakelijk te houden.
2) Het is denkbaar dat de waarde van de versnellingsbak ten tijde van het sluiten van de overeenkomst, lager was dan de gevorderde €750,-. In dat geval is het onredelijk om de particulier wel voor het gehele bedrag op te laten draaien. Dit zou meebrengen dat de garagehouder in een betere positie wordt gesteld, dan waar hij recht op heeft op basis van de overeenkomst. |
|
|
|
 |
Walnootje
|
Geplaatst: ma 02 sep 2013 13:18 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je duidelijke antwoord!
Ik was benieuwd of de volgende zaken nog meespelen:
1) De garagehouder heeft zelf de auto gecontroleerd en gewaardeerd.
2) Het een slijtage onderdeel betreft, dat net zo goed een week later stuk had kunnen gaan.
Is het niet zo dat de handel in tweedehands auto's deze risico's met zich meebrengen?
Verder was ik benieuwd hoe je dan de versnellingsbak moet waarderen. Moet je hierin uitsluitend het materiaal berekenen of komt ook een deel van de manuren voor de rekening van de particulier? |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: ma 02 sep 2013 14:16 Onderwerp: |
|
|
Quote: | 1) De garagehouder heeft zelf de auto gecontroleerd en gewaardeerd. |
Ja dit speelt mee. Als de garagehouder door de inspectie had behoren te weten dat de versnellingsbak nog maar een week meeging, dan is de verantwoordelijkheid geheel voor de garagehouder.
Quote: | 2) Het een slijtage onderdeel betreft, dat net zo goed een week later stuk had kunnen gaan. |
Dit speelt ook mee. In mijn vorige reactie is dit verdisconteerd. De staat van de versnellingsbak op het moment van sluiten van de overeenkomst is relevant. Als het gebrek het gevolg is van normale slijtage dan is 1) de kans dat de garagehouder met een defect rekening had moeten houden groter en/of 2) het bedrag dat gevorderd kan worden lager. Dan moet wel aannemelijk zijn dat het om normale slijtage gaat. Wellicht kan je andere dealers, garages of autobedrijven bellen om na te gaan hoe lang zo'n versnellingsbak mee hoort te gaan.
Quote: | Is het niet zo dat de handel in tweedehands auto's deze risico's met zich meebrengen? |
Het lijkt me niet dat je dit in zijn algemeenheid kan zeggen als onderbouwing van je zaak.
Quote: | Verder was ik benieuwd hoe je dan de versnellingsbak moet waarderen. Moet je hierin uitsluitend het materiaal berekenen of komt ook een deel van de manuren voor de rekening van de particulier? |
Je zou bijvoorbeeld naar de sloop kunnen gaan om daar een versnellingsbak van een vergelijkbaar jaar als de oude te zoeken. Het aankoopbedrag daarvan inclusief de kosten die de particulier redelijkerwijze zou maken om de versnellingsbak te vangen, is in mijn optiek een indicatie van een redelijk bedrag. |
|
|
|
 |
Walnootje
|
Geplaatst: ma 02 sep 2013 15:50 Onderwerp: |
|
|
Helder en duidelijk! Bedankt |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 sep 2013 15:57 Onderwerp: Re: Auto kapot na verkoop aan dealer |
|
|
De verkoper kan inderdaad geen schadevergoeding vorderen, omdat hij heeft verzuimt de koper de kans te geven dit zelf op te lossen.
Schade wordt overigens bepaald door de werkelijke situatie, waarin (mogelijk) een non-conforme auto is geleverd, wordt afgezet tegen de hypnotische situatie, waarin dit niet is gebeurt. De arbeidsuren moeten daarom ook mee genomen worden of je had het zelf moeten kunnen en willen doen.
Als je toch iets wilt betalen dan kun je de kosten baseren op een versnellingsbak die ongeveer zes maanden meegaat plus vijftig a honderd euro. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|