|
Auteur |
Bericht |
vwedwin
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: do 23 sep 2010 17:10 Onderwerp: Auto gekocht en na 7 weken kapot. |
|
|
Hallo allemaal,
7 weken geleden heb ik bij een occasion een auto gekocht. Het betreft een fiat punto van 4 jaar oud. De verkoper bood mij garantie aan maar die had ik niet genomen. De verkoper vertelde mij namelijk dat de auto een goeie service beurt krijgt van het bedrijf, en dat de auto zeker minimaal 8 jaar mee kan.
Na 5 weken te hebben gereden heeft de as van de distributiekabel van de motor het begeven. Fiat staat bekend om haar dieselmotors die nauwelijks kapot gaan. De schade bedraagt 4500,-.
Het bedrijf heeft mij aangeboden om 50% van de kosten voor haar eigen rekening te nemen.
Ik heb geen idee wat ik het beste kan doen, kan iemand mij misschien uitleg geven wat ik kan doen of zeggen waar ik juridisch sta ?
Bijvoorbaat dank,
Edwin |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 sep 2010 7:44 Onderwerp: |
|
|
Een garantie afegegeven door de verkoper is wel zo handig om discussies te voorkomen maar het verkopen zonder garantie wil niet zeggen dat de verkoper geen wettelijke verantwoordelijkheid meer heeft. U mag verwachten dat de auto niet binnen deze korte termijn een dergelijke grote schade zou oplopen en u kunt dan ook een beroep doen op non-conformiteit. U heeft kans dat de rechter daar in meegaat en in uw voordeel beslist.
Dat voorkomt u met een schriftelijke garantie en is dus het gemak van een garantie en meer ook niet. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 24 sep 2010 8:42 Onderwerp: |
|
|
Je kunt zeker een beroep doen op non-conformatie. Het feit dat de garage heeft verzekerd dat er een servicebeurt is gegeven aan de auto en dat de auto zeker nog 8 jaar zou meegaan.
Ik neem aan dat je met occasion een erkende garage c.q. autohandel bedoelt en dat je de auto als particulier hebt gekocht?
Dan gelden namelijk de artikelen m.b.t. consumentenrecht (art. 7:5, lid 1, BW).
Art. 7:17, lid 2, BW:
'Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.'
Art. 7:18, lid 2, BW:
'Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.'
In de navolgende artikelen wordt uiteengezet dat de koper recht heeft op herstel, vervanging of ontbinding. Dit alles zonder daarvoor zelf te hoeven opdraaien.
Conclusie is m.i. duidelijk. Herstel vorderen op kosten van de garage. Gaan ze moeilijk doen dan schrijf je ze een mooie brief met het voorgaande en hun uitlatingen. Kijk ook even in een brochure van hen of op hun site wat ze zeggen over de manier waarop ze auto's afleveren. Dat zijn allemaal punten waarnaar je kunt refereren.
Succes. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
vwedwin
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: vr 24 sep 2010 16:17 Onderwerp: |
|
|
top, bedankt voor de reacties. |