Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 18:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auto gekocht die niet aan de verwachtingen voldoet
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
laurens21

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: ma 28 okt 2013 12:46    Onderwerp: Auto gekocht die niet aan de verwachtingen voldoet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste geleerden,

Twee weken terug heb ik bij een autobedrijf een auto gekocht. Ik heb bij deze auto een garantie afgesloten van 3 maanden op motor en versnellingsbak. Daarbij heb ik 300 euro betaald aan afleveringskosten.

voordat ik de auto kocht heb ik gevraagd wanneer de distributieriem vervangen moet worden. De garage vertelde dat ik 23000 kilometer zou kunnen rijden voordat deze vervangen zou moeten worden.

De auto heb ik op zaterdag opgehaald. Op maandag begon de boardcomputer te zeuren om een oliewissel en op donderdag gaf hij aan dat de onderhoudsbeurt al lang plaatsgevonden zou moeten hebben.

Vervolgens een afspraak gemaakt bij een dealer, omdat ik de boel niet helemaal vertrouwde. De dealer vertelde mij dat de distributieriem een jaar geleden vervangen had moeten worden en dat er sprake is van een afgebroken tapeind aan het spruitstuk. Bovendien is het subframe in dermate slechte staat dat vervanging binnen een jaar noodzakelijk is. Opgetelde kosten ongeveer 3000 euro.

Hierna heb ik contact opgenomen met het autobedrijf waar ik de auto heb gekocht. Antwoord was heel eenvoudig. U hebt pech, niks valt onder garantie, dus zoek het maar uit.

Ik wil het hier toch niet bij laten en wil ze in gebreke gaan stellen met de eis dat alles binnen 2 weken gerepareerd dient te worden. Doen zij dat niet dan wil ik de overeenkomst ontbinden.

Wat denken jullie? Maak ik een kans of is dit onbegonnen werk?
Graag hoor ik van jullie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 28 okt 2013 15:37    Onderwerp: Re: Auto gekocht die niet aan de verwachtingen voldoet Reageer met quote Naar onder Naar boven

laurens21 schreef:
Beste geleerden,

Twee weken terug heb ik bij een autobedrijf een auto gekocht. Ik heb bij deze auto een garantie afgesloten van 3 maanden op motor en versnellingsbak. Daarbij heb ik 300 euro betaald aan afleveringskosten.

voordat ik de auto kocht heb ik gevraagd wanneer de distributieriem vervangen moet worden. De garage vertelde dat ik 23000 kilometer zou kunnen rijden voordat deze vervangen zou moeten worden.

De auto heb ik op zaterdag opgehaald. Op maandag begon de boardcomputer te zeuren om een oliewissel en op donderdag gaf hij aan dat de onderhoudsbeurt al lang plaatsgevonden zou moeten hebben.

Vervolgens een afspraak gemaakt bij een dealer, omdat ik de boel niet helemaal vertrouwde. De dealer vertelde mij dat de distributieriem een jaar geleden vervangen had moeten worden en dat er sprake is van een afgebroken tapeind aan het spruitstuk. Bovendien is het subframe in dermate slechte staat dat vervanging binnen een jaar noodzakelijk is. Opgetelde kosten ongeveer 3000 euro.

Hierna heb ik contact opgenomen met het autobedrijf waar ik de auto heb gekocht. Antwoord was heel eenvoudig. U hebt pech, niks valt onder garantie, dus zoek het maar uit.

Ik wil het hier toch niet bij laten en wil ze in gebreke gaan stellen met de eis dat alles binnen 2 weken gerepareerd dient te worden. Doen zij dat niet dan wil ik de overeenkomst ontbinden.

Wat denken jullie? Maak ik een kans of is dit onbegonnen werk?
Graag hoor ik van jullie.

De vraag in dit soort kwesties is altijd wat heb je precies gekocht en wat niet? Of anders gezegd, wat mocht u verwachten dat u kocht bij totstandkoming van de overeenkomst.

Niet van elke tweedehandsauto mag zonder meer aangenomen worden dat deze in onberispelijke staat verkeerd. En dat een distributieriem ooit een keer vervangen moet worden lijkt me duidelijk, maar wanneer dat precies moet gebeuren, staat niet 100% vast. Je hebt bovendien zelf ook een zekere onderzoeksplicht en het was handiger geweest om wat objectievere criteria te hanteren bij het bepalen of de distributieriem aan jouw eisen voldeed.

Los van bovenstaande klopt het standpunt van de verkoper ook niet. Ook al geeft hij geen garantie, toch is hij ook gebonden aan de bepalingen omtrent conformiteit uit het burgerlijk wetboek. Zo'n afgebroken spruitstuk lijkt me dan iets wat hij zeker moet vervangen dan wel vergoeden.

Met betrekking tot het subframe kan ik niet goed oordelen. Ik weet namelijk niet wat dat is. Het lijkt me in ieder geval dat de aankoopprijs van de bewuste auto erg moet meespelen bij de vraag wie daarvoor verantwoordelijk is. Hoe minder jij hebt betaald ten opzichte van vergelijkbare auto's hoe eerder jij moest verwachten dat er op kortere termijn onderhoud noodzakelijk was.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: ma 28 okt 2013 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Dennis, bedankt voor je reactie.

Met het verhaal van de distributieriem kan ik met je meegaan. Van mijn kant is daar ook enige nalatigheid met betrekking tot onderzoek aanwezig. Wat ik me daarbij wel afvraag is in hoeverre een verkoper mag zeggen dat de riem 23000km zal meegaan terwijl dat feitelijk niet zo is. Mijn inziens ruikt dit naar dwaling?

De prijs is absoluut vergelijkbaar met andere modellen, we praten hier over een prijs van ongeveer 10.000 euro. Ik heb daar bovenop 350 euro garantie op motor en versnellingsbak genomen (feitelijk blijkt deze niets waard) en ik heb zoals eerder is vermeld betaald voor de afleverkosten. (wat houden deze dan in als er niks wordt uitgevoerd?)

Tot slot natuurlijk voor mij het grootste probleem, het afgebroken tapeind en het in slechte staat verkerende subframe.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds