|
Auteur |
Bericht |
laurens21
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
Berichten: 4
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 12:46 Onderwerp: Auto gekocht die niet aan de verwachtingen voldoet |
|
|
Beste geleerden,
Twee weken terug heb ik bij een autobedrijf een auto gekocht. Ik heb bij deze auto een garantie afgesloten van 3 maanden op motor en versnellingsbak. Daarbij heb ik 300 euro betaald aan afleveringskosten.
voordat ik de auto kocht heb ik gevraagd wanneer de distributieriem vervangen moet worden. De garage vertelde dat ik 23000 kilometer zou kunnen rijden voordat deze vervangen zou moeten worden.
De auto heb ik op zaterdag opgehaald. Op maandag begon de boardcomputer te zeuren om een oliewissel en op donderdag gaf hij aan dat de onderhoudsbeurt al lang plaatsgevonden zou moeten hebben.
Vervolgens een afspraak gemaakt bij een dealer, omdat ik de boel niet helemaal vertrouwde. De dealer vertelde mij dat de distributieriem een jaar geleden vervangen had moeten worden en dat er sprake is van een afgebroken tapeind aan het spruitstuk. Bovendien is het subframe in dermate slechte staat dat vervanging binnen een jaar noodzakelijk is. Opgetelde kosten ongeveer 3000 euro.
Hierna heb ik contact opgenomen met het autobedrijf waar ik de auto heb gekocht. Antwoord was heel eenvoudig. U hebt pech, niks valt onder garantie, dus zoek het maar uit.
Ik wil het hier toch niet bij laten en wil ze in gebreke gaan stellen met de eis dat alles binnen 2 weken gerepareerd dient te worden. Doen zij dat niet dan wil ik de overeenkomst ontbinden.
Wat denken jullie? Maak ik een kans of is dit onbegonnen werk?
Graag hoor ik van jullie. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 15:37 Onderwerp: Re: Auto gekocht die niet aan de verwachtingen voldoet |
|
|
laurens21 schreef: | Beste geleerden,
Twee weken terug heb ik bij een autobedrijf een auto gekocht. Ik heb bij deze auto een garantie afgesloten van 3 maanden op motor en versnellingsbak. Daarbij heb ik 300 euro betaald aan afleveringskosten.
voordat ik de auto kocht heb ik gevraagd wanneer de distributieriem vervangen moet worden. De garage vertelde dat ik 23000 kilometer zou kunnen rijden voordat deze vervangen zou moeten worden.
De auto heb ik op zaterdag opgehaald. Op maandag begon de boardcomputer te zeuren om een oliewissel en op donderdag gaf hij aan dat de onderhoudsbeurt al lang plaatsgevonden zou moeten hebben.
Vervolgens een afspraak gemaakt bij een dealer, omdat ik de boel niet helemaal vertrouwde. De dealer vertelde mij dat de distributieriem een jaar geleden vervangen had moeten worden en dat er sprake is van een afgebroken tapeind aan het spruitstuk. Bovendien is het subframe in dermate slechte staat dat vervanging binnen een jaar noodzakelijk is. Opgetelde kosten ongeveer 3000 euro.
Hierna heb ik contact opgenomen met het autobedrijf waar ik de auto heb gekocht. Antwoord was heel eenvoudig. U hebt pech, niks valt onder garantie, dus zoek het maar uit.
Ik wil het hier toch niet bij laten en wil ze in gebreke gaan stellen met de eis dat alles binnen 2 weken gerepareerd dient te worden. Doen zij dat niet dan wil ik de overeenkomst ontbinden.
Wat denken jullie? Maak ik een kans of is dit onbegonnen werk?
Graag hoor ik van jullie. |
De vraag in dit soort kwesties is altijd wat heb je precies gekocht en wat niet? Of anders gezegd, wat mocht u verwachten dat u kocht bij totstandkoming van de overeenkomst.
Niet van elke tweedehandsauto mag zonder meer aangenomen worden dat deze in onberispelijke staat verkeerd. En dat een distributieriem ooit een keer vervangen moet worden lijkt me duidelijk, maar wanneer dat precies moet gebeuren, staat niet 100% vast. Je hebt bovendien zelf ook een zekere onderzoeksplicht en het was handiger geweest om wat objectievere criteria te hanteren bij het bepalen of de distributieriem aan jouw eisen voldeed.
Los van bovenstaande klopt het standpunt van de verkoper ook niet. Ook al geeft hij geen garantie, toch is hij ook gebonden aan de bepalingen omtrent conformiteit uit het burgerlijk wetboek. Zo'n afgebroken spruitstuk lijkt me dan iets wat hij zeker moet vervangen dan wel vergoeden.
Met betrekking tot het subframe kan ik niet goed oordelen. Ik weet namelijk niet wat dat is. Het lijkt me in ieder geval dat de aankoopprijs van de bewuste auto erg moet meespelen bij de vraag wie daarvoor verantwoordelijk is. Hoe minder jij hebt betaald ten opzichte van vergelijkbare auto's hoe eerder jij moest verwachten dat er op kortere termijn onderhoud noodzakelijk was. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
laurens21
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
Berichten: 4
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 16:15 Onderwerp: |
|
|
Hallo Dennis, bedankt voor je reactie.
Met het verhaal van de distributieriem kan ik met je meegaan. Van mijn kant is daar ook enige nalatigheid met betrekking tot onderzoek aanwezig. Wat ik me daarbij wel afvraag is in hoeverre een verkoper mag zeggen dat de riem 23000km zal meegaan terwijl dat feitelijk niet zo is. Mijn inziens ruikt dit naar dwaling?
De prijs is absoluut vergelijkbaar met andere modellen, we praten hier over een prijs van ongeveer 10.000 euro. Ik heb daar bovenop 350 euro garantie op motor en versnellingsbak genomen (feitelijk blijkt deze niets waard) en ik heb zoals eerder is vermeld betaald voor de afleverkosten. (wat houden deze dan in als er niks wordt uitgevoerd?)
Tot slot natuurlijk voor mij het grootste probleem, het afgebroken tapeind en het in slechte staat verkerende subframe. |
|
|
|
 |
|