Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 22 mei 2024 17:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auteursrechten van mijn foto's
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ridgebacks



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 14:52    Onderwerp: Auteursrechten van mijn foto's Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een amateurfotograaf en heb veel foto's gemaakt van mijn honden en ook van sommige nakomelingen (die ik gefokt heb)
Nu claimt één van de hondenbezitters dat ze de eigenaar is van de foto's die ik gemaakt heb.
Ik heb haar ooit een aantal foto's digitaal aangeleverd maar nooit toestemming gegeven om ze te publiceren.
Sommige foto's had ik voorzien van een lijst met mijn naam erin maar die zijn er door haar afgeknipt.
Deze foto's worden overal op het internet verspreidt met name op fotografencommunities waar je moet verklaren dat je alleen eigen werk upload of copyright houder bent.
Gelukkig heeft Flickr/Yahoo haar foto's verwijderd omdat ik dezelfde foto's ook heb gepubliceerd en ik kon aantonen dat ik de orginele foto's heb.
Mijn camera gegevens zitten in de foto's verwerkt en ook kan je mijn camera serie nummer hierin terug vinden.
Op haar eigen website staan nu 40 foto's die ik gemaakt heb en heeft er een melding bij gezet dat ze het auteursrecht heeft.
Dit stoort mij uitermate.
Ik heb verzocht om deze te verwijderen maar mevrouw zegt dat het haar honden zijn en de foto's in haar tuin zijn gemaakt.

Gaat dit een gebed zonder eind worden of sta ik hierin sterk?

Graag hoor ik van iemand hier iets over.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prætorianus



Leeftijd: 87
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 89


BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Degene die foto's maakt is de auteursrechthebbende, zeker nu je aangeeft dat je een amateur bent (je hebt ze dus niet in opdracht gemaakt). Daar je foto's kennelijk populair zijn ga ik ervanuit dat er voldoende creativiteit in je foto's zit om te qualificeren als "copyrightable".

Ik denk niet dat het van belang is dat de foto's in haar tuin gemaakt zijn, tenzij zij daar destijds geen toestemming voor had gegeven. Maar zelfs al zou dat zo zijn, zou ze daarmee nog niet het recht hebben om zelf jouw foto's te publiceren.

Derden hebben in ieder geval jouw toestemming nodig om de foto's te publiceren. Doen ze dat niet, dan kun je afdwingen bij de rechter dat die publicatie stopt. Of je een schadevergoeding kunt krijgen en hoe groot die zou zijn durf ik niet te zeggen, al zal het vermoedelijk samenhangen met eventuele eerdere fotoverkopen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook als de foto's in opdracht en met toestemming zijn gemaakt, ligt het auteursrecht bij de fotograaf.

Alleen als de foto's ter uitoefening van een dienstverband zijn gemaakt, of als de opdrachtgever precies heeft aangegeven hoe de foto's moeten worden gemaakt, ligt het auteursrecht bij de werkgever/opdrachtgever (lijkt me hier geen sprake van). Verder is het mogelijk om het auteursrecht door middel van een schriftelijke akte over te dragen (lijkt me ook niet het geval).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als mevrouw je naam van de foto's heeft afgeknipt is haar handelen niet alleen een inbreuk op je auteursrechten maar ex art 25 van de Auteurswet ook inbreuk op je persoonlijkheidsrechten.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
ridgebacks



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel erg bedankt voor de reacties.
Ik zit er hard over te denken om een kort geding aan te spannen om haar te stoopen met het publiceren van mijn foto's.
Deze mevrouw verkoopt mijn foto's niet maar gebruikt ze wel voor commerciele doeleinden.
Op dit moment staan 3 van mijn foto's op Marktplaats als lokmiddel om pupkopers te vinden en met een link naar haar website waar nog eens 40 foto's van mij op staan.
Grrrr Evil or Very Mad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prætorianus



Leeftijd: 87
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 89


BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht is het verstandig om eerst een jurist een blafbrief te laten schrijven. Dat haalt veel mensen over de brug.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een kort geding is relatief duur. De kantonrechter niet. De competentie van de kantonrechter gaat tot € 5.000,--. Dat moet toch lukken. Verder worden als regel foto's niet verkocht (kan wel natuurlijk) maar de gebruiksrechten van foto's. Maar eerst een aansprakelijkheidstelling MET SCHIKKINGSVOORSTEL is een must als je iets wilt ondernemen. Als dat werkt ben je klaar. Anders kan je je alsnog nader beraden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds