|
Auteur |
Bericht |
P. Gerrits
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: do 27 okt 2005 12:17 Onderwerp: Auteursrecht ook op onlinegames? |
|
|
Hallo,
ik heb een vraag te stellen aan jullie. Zit op een online webgame auteursrecht? Je ziet namelijk veel van dit soort spellen op het internet maar geen van alle maakt gebruik van copyright. Stel nu dat ik een van die namen zou gebruiken voor commerciele doeleinden ben ik dan onrechtmatig bezig?
Of moet ik eerst toestemming vragen aan de maker van het spel? Wat niet de beste optie voor me is, omdat er dan waarschijnlijk misbruik van mijn idee gaat gemaakt worden.
Graag hoor ik jullie mening hierover
edit: typfout |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 27 okt 2005 12:37 Onderwerp: |
|
|
Ook een online webgame is een werk in de zin van de auteurswet, zodat er automatisch auteursrecht op rust. Tevens is het software, waarvoor de auteurswet een speciaal (strenger) regime kent.
Quote: | Stel nu dat ik een van die namen zou gebruiken voor commerciele doeleinden ben ik dan onrechtmatig bezig? |
Je bedoeld alleen de naam van een spel te gebruiken, zonder dat andere elementen van het spel worden gebruikt?
Dat hoeft niet direct een inbreuk op het auteursrecht op te leveren. De vraag is of de naam van het spel wel voldoende onderscheidend vermogen heeft om op zich beschermd te worden door het auteursrecht. Hoe origineler de naam, hoe groter de kans dat het auteursrecht zich ook hier over uitstrekt.
Als er meer elementen van het online spel worden overgenomen zal er veel sneller sprake zijn van een onrechtmatige inbreuk. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: do 27 okt 2005 12:39 Onderwerp: |
|
|
Ookal staat nergens aangegeven dat dit zo is, iedere auteur (bedenker / uitvinder / onwikkelaar) heeft een copyright.
Zelfs op hetgeen wat ik nu schrijf rust een ©.
Dus nee je zult niet straffeloos een online webgame mogen kopiëren o.i.d.
Alleen als op de pagina van de webgame staat dat je vrij bent te doen met het spel wat je wilt zolang je de eigenaar maar blijft aangegeven (GNU / GPL licentie) zul je zonder contact op te nemen met de auteursrechthebbende verder kunnen gaan met je idee.
Succes in ieder geval. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
P. Gerrits
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: do 27 okt 2005 13:07 Onderwerp: |
|
|
Ja, ik wil dus een naam van een online spel gebruiken. Verder niks alleen de naam.
Wat ik ben vergeten te melden is dat het om een naam gaat wat een bekende term is in de voetbalwereld. (bijvoorbeeld penalty)
Alleen de manier van schrijven van dat woord is cursief met een bepaalde kleur achtergrond en ook nog een ster op de letter i.
Ik ben al aan het zoeken naar jurisprudentie e.d. maar ik kan niks vinden |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 27 okt 2005 13:56 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Wat ik ben vergeten te melden is dat het om een naam gaat wat een bekende term is in de voetbalwereld. (bijvoorbeeld penalty) |
Een bekende sportterm zal geen onderscheidend vermogen hebben, dus zal gewoon gebruikt kunnen worden. Pas alleen op als de term op zich een merk of handelsnaam kan zijn, zoals UEFA bijvoorbeeld.
Quote: | Alleen de manier van schrijven van dat woord is cursief met een bepaalde kleur achtergrond en ook nog een ster op de letter i. |
De naam plus al deze elementen zal wel voldoende onderscheidend zijn. Ik zou dan ook niet aanraden dit hele logo te kopieren. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Rikusu
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: za 29 okt 2005 12:47 Onderwerp: |
|
|
Je hebt grote kans dat het in dit geval om een merk gaat en daar zijn aparte regels voor (die ik (nog) niet genoeg ken om d'r verder nog iets nuttigs over te kunnen zeggen). |
|
|
|
 |
|