|
Auteur |
Bericht |
KimAmber
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 28
|
Geplaatst: vr 25 okt 2013 8:55 Onderwerp: Attributie en delegatie |
|
|
Beste lezers, ik heb een vraag.
Voor mijn tentamen moet ik weten of een bevoegdheid ''tot stand is gekomen'' krachten attributie of delegatie. Nu weet ik inmiddels dat een bevoegdheid gedelegeerd mag worden indien er in de wet ''bij of krachtens de wet'' of ''regels/regelt'' staat. Een bevoegdheid mag geattribueerd worden indien er alleen ''bij de wet'' staat (toch?).
Nu kreeg ik echter de vraag ''hoe men de bevoegdheidsverkrijging van art. 147 Gemeentewet noemt''. Ik weet inmiddels dat deze bevoegdheid tot het vaststellen van verordeningen door middel van attributie is verkregen, maar hoe kan men dit herkennen?
Graag een uitleg waarin ook duidelijk wordt hoe ik dit bij andere artikelen kan herkennen (dus niet specifiek over art. 147 Gemeentewet).
Alvast vriendelijk bedankt! |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 25 okt 2013 18:47 Onderwerp: Re: Attributie en delegatie |
|
|
KimAmber schreef: | Een bevoegdheid mag geattribueerd worden indien er alleen ''bij de wet'' staat (toch?). |
Je kunt niet spreken van "mogen attribueren".
Een bevoegdheid ontstaat door attributie. Zonder attributie geen bevoegdheid.
Sommige bevoegdheden mogen worden gedelegeerd. Voor bevoegdheden die door de Grondwet aan de formele wetgever zijn geattribueerd geldt dat delegatie door de formele wetgever is toegestaan als bij de attributie een bepaalde formulering is gebruikt, en anders niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|