|
Auteur |
Bericht |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 18:35 Onderwerp: Artikelen BW uitsluiten in overeenkomst? |
|
|
Geachte forummers,
A.s. maandag ga ik met een familielid naar de woningstichting voor het in ontvangst nemen van de sleutel van haar nieuwe woning.
Nu ben ik de huurovereenkomst aan het doorlezen en stuit ik op de volgende bepaling:
"In afwijking/ aanvulling op de Algemene Huurvoorwaarden gelden tussen huurder en verhuurder nog de volgende bepalingen:
- Van de bevoegdheid als bedoeld in B.W. art. 6:262 en B.W. art. 6:265 zal door de huurder geen gebruik gemaakt worden."
Mijn vragen:
- Mogen in een overeenkomst artikelen uit het BW worden uitgesloten?
- Zo ja, houdt dit voor de rechter stand, mocht er in de toekomst toch gebruik gemaakt worden van deze bevoegdheid genoemd in de artikelen?
Bedankt voor jullie reacties. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 19:02 Onderwerp: |
|
|
Wat betreft art. 6:265 BW, zie art. 6:236 sub b BW.
Wat betreft art. 6:262 BW, zie art. 6:236 sub c BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 19:26 Onderwerp: |
|
|
Bona Fides,
Jou kan niet verweten worden, niet honkvast te zijn...
Bedankt voor je antwoord, daar kan ik wat mee. |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: di 24 jan 2012 18:27 Onderwerp: |
|
|
Gisteren hadden we de sleuteloverdracht. Het antwoord van de medewerker was even duidelijk als kort. "Onze contracten zijn door een advocaat bekeken, we veranderen er niets aan. Als dat een probleem is gaat de woning naar een andere partij."
Ik heb mijn mening gegeven maar daar schiet ik niet zoveel mee op. De overeenkomst is getekend, want dat huis dat wilde het familielid niet laten schieten (en dat weet men bij een woningcoöperatie ook).
Ik ben er ook vanuit gegaan dat een dergelijke bepaling geen stand houd bij een rechtbank indien het erop aan komt (of is die gedachte niet juist?).
Wel heb ik moeite met het standpunt en de arrogantie. Is er een andere weg dan via een rechtbank om een coöperatie te overtuigen dit in het vervolg in hun overeenkomsten weg te laten? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 24 jan 2012 22:35 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Gisteren hadden we de sleuteloverdracht. Het antwoord van de medewerker was even duidelijk als kort. "Onze contracten zijn door een advocaat bekeken, we veranderen er niets aan. Als dat een probleem is gaat de woning naar een andere partij." |
Heel mooi, want dat bevestigt nog maar eens dat het gaat om standaardvoorwaarden. Dit betekent dat de regeling van algemene voorwaarden daar zonder meer op van toepassing is (ook al staan de voorwaarden waar het hier om gaat niet op het papiertje met "algemene voorwaarden" maar in het contract zelf). Zie ook deze discussie.
Tekenen kan dus geen kwaad. Het familielid kan wanneer nodig eenvoudig die bedingen vernietigen wegens onredelijk bezwarendheid.
Quote: | Wel heb ik moeite met het standpunt en de arrogantie. Is er een andere weg dan via een rechtbank om een coöperatie te overtuigen dit in het vervolg in hun overeenkomsten weg te laten? |
Een verbod op het gebruik van bepaalde onredelijk bezwarende voorwaarden kan alleen geëist worden door consumentenorganisaties die de belangen van huurders behartigen, zie art. 6:240 BW. In dit geval zou bijv. de Nederlandse Woonbond dat kunnen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|