Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 21:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Art. 461 Lokaal zwembad
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MwBrand

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 12 jun 2013 23:54    Onderwerp: Art. 461 Lokaal zwembad Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn zoon (18 jaar) had na een avondje stappen het goede idee om te gaan nachtzwemmen met een paar vrienden bij het lokale zwembad(buitenbad). Uiteindelijk aangekomen op het zwembad veranderde hij van plan en is hij niet gaan zwemmen, hij was echter wel op het zwembad aanwezig. 10 minuten later kwam er politie aan, en moesten zij vertrekken en werden de gegevens opgeschreven, de boete zit er aan te komen. Echter is hij niet over een hek geklommen of ergens onder doorgekropen, hij is gewoon door 2 deuren gegaan die open stonden(buiten). Ook de politie is door dezelfde deuren naar binnen gegaan, onderweg is hij ook geen bordje verboden toegang tegen gekomen (geen idee of ze ergens anders wel staan).

Nou is mijn vraag: Is dit strafbaar en moet hij de boete gewoon betalen of kunnen wij hier tegen in gaan?

Natuurlijk kan ik begrijpen dat het niet helemaal de bedoeling is maar is dit boete waardig?

Laatst aangepast door MwBrand op do 13 jun 2013 10:32, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen

Leeftijd: 29

BerichtGeplaatst: do 13 jun 2013 0:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juridisch kader
Art. 416 Sr.
1 Als schuldig aan opzetheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie:
a hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of een zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht wist dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b hij die opzettelijk uit winstbejag een door misdrijf verkregen goed voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een door misdrijf verkregen goed overdraagt.
2 Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk uit de opbrengst van enig door misdrijf verkregen goed voordeel trekt.

Reactie
HUH?! Ik denk niet dat je artikel 416 Sr bedoelt, wel?
Bekijk de homepage
svdongen

BerichtGeplaatst: do 13 jun 2013 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juiste juridisch kader
Van toepassing kan zijn art. 461 Sr (dat je ongetwijfeld bedoelde).

Art. 461 Sr.
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Nou, het hek was open, dus er bleek voor jou niet zo heel veel. Dat is momenteel (om 10 over 12) het verhaal. Morgen verder zoeken naar andere wetsartikelen dan maar. Van 461 krijg je denk ik weinig last.
Bekijk de homepage
MwBrand

BerichtGeplaatst: do 13 jun 2013 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de snelle reactie, bedoel inderdaad art 461. Mijn fout.
Naar mijn weten stond de deur niet alleen op de bewuste avond open maar die staat altijd open.

Op basis van welk artikel kan mijn zoon wel strafbaar zijn?

Alvast bedankt!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 13 jun 2013 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ken de situatie ter plekke niet, maar het lijkt me stug dat het voor je zoon niet duidelijk had hoeven te zijn dat hij daar op dat tijdstip niet mocht komen. Dat levert al snel art. 461 Sr op.

BerichtGeplaatst: do 13 jun 2013 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natuurlijk wist hij dat het niet zo hoorde, maar dat het strafbaar was wist hij niet.
svdongen

BerichtGeplaatst: do 13 jun 2013 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien snel, maar als een hek openstaat en er verder geen evidente aanwijzingen zijn ga je toch problemen krijgen met "op voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden", Bona Fides?
Bekijk de homepage
jeroen1989

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 13 jun 2013 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Misschien snel, maar als een hek openstaat en er verder geen evidente aanwijzingen zijn ga je toch problemen krijgen met "op voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden", Bona Fides?

Lijkt me niet. Waarom hanteert een (buiten)zwembad anders openingstijden? Met het doel dat er bijvoorbeeld na 18:00 niemand meer gaat zwemmen. Misschien zijn de hekken uit slordigheid niet gesloten, dit betekent niet dat je dan maar elk terrein mag betreden. Als een supermarkt om 20:00 uur is gesloten, maar de deur om 20:15 nog wel open is (medewerkers zijn nog niet klaar) dan ga je toch ook niet nog alsnog boodschappen doen, want tja, de deur is toch open?
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 13 jun 2013 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als een supermarkt om 20:00 uur is gesloten, maar de deur om 20:15 nog wel open is (medewerkers zijn nog niet klaar) dan ga je toch ook niet nog alsnog boodschappen doen, want tja, de deur is toch open?

Niet het beste voorbeeld, want als de deur open is en er binnen nog licht brand en mensen rondlopen, is het niet duidelijk verboden terrein. Het aanwezige personeel zal je ook op vriendelijke wijze aangeven dat de zaak gesloten is, en niet direct de politie bellen als je binnen stapt.

Maar bij het zwembad speelt dat het midden in de nacht was. Geen personeel aanwezig. Plus zal je normaal gesproken moeten betalen om te mogen zwemmen, waardoor het overdag ook al verboden terrein is als je niet hebt betaald. Het is natuurlijk duidelijk dat men juist midden in de nacht ging om gratis te kunnen zwemmen.
Ik denk niet dat het ontbreken van een bordje en een open deur daar verschil in maken voor de conclusie dat het betreden inderdaad onder 461 SR viel.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 13 jun 2013 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Plus zal je normaal gesproken moeten betalen om te mogen zwemmen, waardoor het overdag ook al verboden terrein is als je niet hebt betaald.

Dat vind ik een sterk argument.

Quote:
Het is natuurlijk duidelijk dat men juist midden in de nacht ging om gratis te kunnen zwemmen.

Ik sluit niet uit dat men juist op dat moment ging zwemmen omdat het zo duidelijk niet mocht.

Hoe dan ook, als er echt geen bord te bekennen is en de poort 's nachts open staat (wat een beetje vreemd is, want overdag zal je daar toch niet zomaar zonder betalen naar binnen kunnen lopen?), dan ligt het te hanteren verweer natuurlijk voor de hand. Maar of het gaat slagen...

BerichtGeplaatst: do 13 jun 2013 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het een gemeentezwembad?
Bekijk de homepage
jeroen1989

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 13 jun 2013 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Niet het beste voorbeeld, want als de deur open is en er binnen nog licht brand en mensen rondlopen, is het niet duidelijk verboden terrein. Het aanwezige personeel zal je ook op vriendelijke wijze aangeven dat de zaak gesloten is, en niet direct de politie bellen als je binnen stapt.

Kon even niet zo snel op een ander passend voorbeeld komen, maar ik wil slechts aangeven dat het argument 'ik wist niet dat ik er niet mocht komen' natuurlijk raar is.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds