|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 02 aug 2008 2:53 Onderwerp: Art. 2.17 lid 3 Besluit zorgverzekering |
|
|
Volgens de Zorgverzekeringswet geldt er in 2008 voor iedere verzekerde een verplicht eigen risico van € 150.
Volgens art. 18a lid 5 Zorgverzekeringswet geldt dit eigen risico niet voor rekeningen die na een bepaalde dag bij de verzekeraar binnenkomen:
Quote: | Rekeningen voor kosten van zorg of overige diensten worden slechts op het verplicht eigen risico in mindering gebracht, indien deze door de zorgverzekeraar zijn ontvangen voor een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen dag van het kalenderjaar volgend op het kalenderjaar waarop het verplicht eigen risico betrekking heeft. |
Die nog te bepalen dag vinden we in art. 2.17 lid 2 Besluit zorgverzekering:
Quote: | De dag, bedoeld in artikel 18a, vijfde lid, van de wet, is 31 december. |
De bedoeling van deze regeling is echter niet om verzekerden ertoe aan te zetten hun rekeningen over 2008 pas in 2010 in te sturen om zo aan het verplichte eigen risico te ontkomen:
art. 2.17 lid 3 Besluit zorgverzekering schreef: | In afwijking van het tweede lid is de zorgverzekeraar gerechtigd het verplicht eigen risico in rekening te brengen indien het aan de verzekerde te wijten is dat de rekening niet voor de in het tweede lid genoemde dag is ingediend. |
Maar volgens mij kan dit helemaal niet! Lid 3 probeert helemaal niet af te wijken van lid 2, maar van art. 18a lid 5 Zorgverzekeringswet. Als lid 3 van lid 2 zou afwijken, dan zou lid 3 een andere dag moeten aanwijzen. Dat doet lid 3 echter niet. Sterker nog, het is ook niet mogelijk om lid 3 zo uit te leggen dat de in art. 18a lid 5 en art. 2.17 lid 2 bedoelde dag nog wat wordt opgeschoven, want die dag moet gelet op art. 18a lid 5 in 2009 liggen en later dan 31 december 2009 kan niet.
Art. 2.17 lid 3 Besluit zorgverzekeringen lijkt me daarom in strijd met hogere regelgeving, namelijk met art. 18a lid 5 Zorgverzekeringswet. Lid 3 is dus onverbindend. Wacht dus met het versturen van je rekeningen over 2008 tot januari 2010!
Wel even goed de verzekeringsvoorwaarden doorlezen:
Nota van toelichting schreef: | Het tweede lid van artikel 2.17 geeft aan dat de zorgverzekeraar rekeningen die door toedoen van de verzekerde na deze datum binnenkomen, wel ten laste van het verplicht eigen risico mag brengen. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen aangezien dit vooral speelt bij verzekeraars met een restitutiepolis en veel zorgverzekeraars in hun polis hebben opgenomen dat kosten van zorg niet worden vergoed als de rekening niet binnen een jaar na het verzekeringsjaar door de verzekerde wordt ingediend. |
Mis ik iets, of is dit inderdaad kromme wetgeving? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: za 02 aug 2008 8:11 Onderwerp: Re: Art. 2.17 lid 3 Besluit zorgverzekering |
|
|
bona fides schreef: | Lid 3 is dus onverbindend. |
Dat lijkt mij ook inderdaad. (Ik zie dat de RvS een advies "conform" heeft afgegeven. Helaas is niet na te gaan of dit artikellid ook in het ontwerp zat dat aan de Raad was voorgelegd.)
Quote: | Wacht dus met het versturen van je rekeningen over 2008 tot januari 2010! |
Als je zo lang op je geld kunt wachten  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 03 aug 2008 7:20 Onderwerp: Re: Art. 2.17 lid 3 Besluit zorgverzekering |
|
|
arizona schreef: | Quote: | Wacht dus met het versturen van je rekeningen over 2008 tot januari 2010! |
Als je zo lang op je geld kunt wachten  |
Zolang het totaal van de rekeningen onder de € 150 blijft, zijn er in ieder geval geen nadelen of risicos aan verbonden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|