Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Manja
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 jan 2013 5:05 Onderwerp: Art 43: Geregistreerd partnerschap ontbinden om te trouwen?? |
|
|
Wij wonen in het buitenland en hebben een geregistreerd partnerschap. In verband met visumprocedures hebben we een huwelijk nodig.
Ik heb me verdiept in het omzetten van geregistreerd partnerschap naar huwelijk maar het blijkt nu dat dit niet hetzelfde oplevert als een gewoon huwelijk. Na het omzetten van geregistreerd partnerschap naar huwelijk zouden we namelijk vervolgens bij het aanvragen van een huwelijksakte een "akte van omzetting van geregistreerd partnerschap naar huwelijk" krijgen, iets dat in het buitenland al helemaal niet begrepen wordt.
In feite komt dit er dus op neer dat er nu 3 soorten aktes zijn: het "geregistreerd partnerschap", het "huwelijk" en het "omgezet partnerschap naar huwelijk".
Ik snap niet waarom ervoor gekozen is om deze derde vorm van akte te laten bestaan: het lijkt mij dat het in Nederland niks extra's oplevert dan het geregistreerd partnerschap want in Nederland kent men in dat geval al dezelfde rechten als een huwelijk. En in het buitenland levert het dus ook helemaal niks op omdat een akte van "omgezet partnerschap naar huwelijk" helemaal onbegrijpelijk is. Dus het lijkt mij dat de akte van "omgezet partnerschap naar huwelijk" in feite niemand iets extra's oplevert?
Het betekent daarentegen wel dat het in situaties zoals de mijne een onbegrijpelijke administratieve rompslomp oplevert waarbij ik bij de rechtbank en met advocaat (ivm minderjarige kinderen) moet veinzen om het partnerschap te willen beeindigen (fake ouderschapsplannen maken etc) vanwege duurzame ontwrichting (de enige grond die er is om te ontbinden) alvorens ik dan toch een normaal huwelijk kan aangaan.
Iemand een idee waarom de wetgever voor deze invulling - met een omzettingsakte ipv gewoon direct een huwelijksakte - gekozen heeft zodat ik misschien kan begrijpen dat het in ieder geval in bepaalde gevallen zinvol lijkt (om daarmee mijn eigen frustratie hierover enigszins te verlichten)? |
|
|
|
 |
g.hagens
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 12
|
Geplaatst: do 07 feb 2013 16:10 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat gedurende het geregistreerd partnerschap er bepaalde zaken ontstaan (een gemeenschap van goederen, gezag over kinderen nadat die erkend worden, een alimentatieplicht), die als er een beëindiging komt van het geregistreerd partnerschap met een daarop volgend huwelijk problemen kunnen geven als het huwelijk onverhoopt ten einde loopt.
De partnerschapsvoorwaarden gelden bij een opvolgend huwelijk bijvoorbeeld als huwelijkse voorwaarden. Als het partnerschap ontbonden wordt en er volgt een huwelijk, moeten huwelijks voorwaarden worden opgesteld. Als die anders zijn dan de partnerschapsvoorwaarden, kan dat ook een hoop gedoe geven. Ik denk dat het dus uit praktische overwegingen was om via de akte zo duidelijk aan te geven dat het huwelijk volgt op een eerder geregistreerd partnerschap. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|