Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 25 jul 2025 3:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Art 1 Sv en opsporing
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 17:18    Onderwerp: Art 1 Sv en opsporing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag van oefententamen
Beoordeel de juistheid van de volgende stellingen:

I De bevoegdheid om dwangmiddelen te hanteren dient zijn basis te hebben in wetten in formele zin.

II Onder ‘strafvordering’ in artikel 1 Sv wordt mede de opsporing begrepen.

Volgens het antwoordmodel is alleen I juist. Dit begrijp ik niet. Volgens mij moet stelling II namelijk ook juist zijn. in mijn werkboek staat immers dat artikel 1 Sv bedoelt met ‘strafvordering’ mede opsporing. De Hoge Raad bepaalde dit in het Muilkorfarrest.

Zie ik hier iets over het hoofd of is het antwoordmodel inderdaad fout?

Wanneer valt opsporing dan wel onder 1 Sv?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Iseut

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Cia,

Volgens mij zit het als volgt. Opsporing valt alleen onder art. 1 Sv als er inbreuk wordt gemaakt op vrijheids- of grondrechten (= enge opvatting strafvordering uit het Schaduwen I-arrest). Alleen voor activiteiten die inbreuk maken op grondrechten is een formeelwettelijke basis nodig.

Het Muilkorfarrest bevestigt inderdaad dat opsporing onder art 1 Sv valt. Dit geldt echter alleen voor die vormen van opsporing die inbreuk maken op grondrechten.

Volgens mij klopt het antwoordmodel dus, want niet alle vormen van opsporing worden bestreken door art. 1 Sv.

Iseut
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Iseut,

Bedankt voor je antwoord! De conclusie die je trekt zou ik echter anders doen. Ik vind dat er een tekortkoming in de vraag zit omdat hier niet uit valt af te leiden of met opsporing opsporing in ruime zin of opsporing in enge zin wordt bedoeld. Bij een open vraag kun je zoiets nog meenemen maar bij een gesloten vraag dus niet.
mieke2

mieke2

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het voor jullie los van het oefententamen in het algemeen nog van belang te weten dat er:
a] zoiets als digitale huisvredebreuk bestaat bij de "opsporing"
en dat
b] de wetten c.q. bevoegdheden op dat vlak aardig verschillen tussen Nederland en bijv. Duitsland?

Voor mij, als leek, is die digitale huiszoeking (nl. van de inhoud van je computer en wat daaraan verwant is op het vlak van electronische communicatie) een opsporing in enge zin die inderdaad inbreuk maakt op je vrijheids- en grondrechten. Mede omdat de ervaring immers leert dat je er nooit iets over te horen krijgt indien je terecht niet strafbaar of onoirbaar bezig bent (met of middels die computer). Het is een dwangmiddel, lijkt mij, waar je "de dwang" echter niet eens van merkt.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leve de meerkeuzevragen. Je moet inderdaad altijd maar het geluk hebben dat je de vraag toevallig zo leest als de docent heeft bedoeld.

Bij deze vraag zou ik zowel bij I als II voor juist kiezen.

Corstens, 5e druk, p. 21 schreef:
Naderhand heeft de minister nog eens uitgesproken dat de term strafvordering zowel de opsporing als de vervolging als tenslotte de tenuitvoerlegging omvat. Daaraan moet uiteraard het rechterlijk handelen in strafzaken worden toegevoegd. [...]
Sommigen hechten aan art 1 Sv alleen de betekenis dat het beoogt te beschermen tegen niet door de wet in formele zin voorziene inbreuken door de strafvorderlijke overheid op rechten en vrijheden van burgers. Daarmee wordt uit het oog verloren dat het Wetboek van Strafvordering en andere wetten ook allerlei procedurevoorschriften bevatten die moeten worden nageleefd om tot sanctieoplegging te mogen komen en competentieregels geven. De eenheid en de kwaliteit van deze onderdelen van de strafprocessuele wetgeving worden ook door art 1 Sv bevorderd. De bepaling verschraalt, indien men haar alleen op de grondrechten betrekt, ook al zou die visie wellicht de historisch gezien beste kaarten hebben.

cia76

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van de eigenlijke vragensteller (ik had de vraag van haar gestolen) heb ik een email gehad met het volgende:

Quote:

Ja, ik heb van de begeleider bevestigd gekregen dat de tweede stelling ook
juist is.

Succes!

p.s. Ik ben me ervan bewust dat de term "gestolen", die ik hierboven bezig, in juridische zin onjuist is. Er is immers niets wederrechtelijks aan. In juridische zin was de originele vragensteller trouwens misschien niet eens te kwalificeren als eigenaar van de vraag. Er zou jurisprudentie moeten komen of een vraag uberhaupt tot iemands eigendom kan behoren!!
Overigens, na bovenstaande geschreven te hebben bedenk ik me dat ook de kwalificatie eigenlijke vragensteller juridisch onjuist kan zijn, aangezien ik de vraag ook zelf gesteld heb. Het woord "eigenlijke" zou dan nader gespecificeerd moeten worden, maar ik hou het even voor gezien.
Drinking beer Bonk
En ja ik heb wellicht iets meer gedronken gisteravond dan goed voor me was.... Wink

En bedankt voor de reacties!!!
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

silverback schreef:
Is het voor jullie los van het oefententamen in het algemeen nog van belang te weten dat er:
a] zoiets als digitale huisvredebreuk bestaat bij de "opsporing"
en dat
b] de wetten c.q. bevoegdheden op dat vlak aardig verschillen tussen Nederland en bijv. Duitsland?

Voor mij, als leek, is die digitale huiszoeking (nl. van de inhoud van je computer en wat daaraan verwant is op het vlak van electronische communicatie) een opsporing in enge zin die inderdaad inbreuk maakt op je vrijheids- en grondrechten. Mede omdat de ervaring immers leert dat je er nooit iets over te horen krijgt indien je terecht niet strafbaar of onoirbaar bezig bent (met of middels die computer). Het is een dwangmiddel, lijkt mij, waar je "de dwang" echter niet eens van merkt.

Wellicht iets voor een nieuwe draad? Als voorlopig antwoord op je vraag kan ik je dit geven: Of het ooit voor mij van concreet belang wordt kan ik nu nog niet inschatten. Interessant is het zeker (vind ik) dus daarmee toch ook nu al wel van belang. Mr. Green
Iseut

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Cia,

Meerkeuzevragen kunnen inderdaad instinkers zijn en voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Ik maak dan ook veelvuldig gebruik van de mogelijkheid die bij de OU bestaat om binnen vijf dagen commentaar te leveren op tentamenvragen. Gezien je reacties zal ik daar ook zeker niet mee stoppen... Bedankt voor deze wijze les!

groeten,
Iseut
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dat 5 dagen vanaf dat het voorlopig antwoordmodel beschikbaar is of wanneer start die termijn?
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Cia76,

Volgens de 'tentamenprocedures' is dat 5 werkdagen vanaf de dag na de publicatie van het antwoordmodel op studienet. Dit heeft echter alleen betrekking op reguliere schriftelijke tentamens. De mogelijkheid om commentaar te leveren bestaat niet bij sys tentamens (zoals inleiding strafrecht), dus daar ben je geheel aangewezen op de beroepsprocedure (die lastig is, omdat je geen aantekeningen mag maken tijdens het informatie moment). Zie hiervoor

http://www.ou.nl/Docs/Studie-informatie/0607/Tentamenprocedures__0607.pdf

Op pagina 7 staat het antwoord.

succes.
mieke2

mieke2

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:

Wellicht iets voor een nieuwe draad? Als voorlopig antwoord op je vraag kan ik je dit geven: Of het ooit voor mij van concreet belang wordt kan ik nu nog niet inschatten. Interessant is het zeker (vind ik) dus daarmee toch ook nu al wel van belang. Mr. Green

Hier is ie, met "poll"

"Digitale huiszoeking"

Bedankt voor de tip! Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds