Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 11:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Arbeidsovereenkomst
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Desiree15

Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2012 19:01    Onderwerp: Arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een casus waarin een werknemer is gaan werken bij een andere werkgever. De oude werkgever (A) is hierover zo boos dat hij de nieuwe werkgever (B) verbiedt de werknemer te laten werken en anders zal hij nooit meer wat bij B inkopen, wat de nodige economische schade voor B betekent. B is daarvan zo onder de indruk dat hij tegen de werknemer zegt dat hij niet meer hoeft te komen werken. Nu is het geval dat alle papieren al getekend waren en dat er gewoon een arbeidsovereenkomst is ontstaan. Nu is mijn vraag wat ik vind van de handelswijze van A tegenover de werknemer en welke juridische kwalificatie we daaraan kunnen geven.

Ik zit hier nogal mee in de knoop. Een heel aantal dingen heb ik geprobeerd, maar het probleem is dat volgens mij de daad niet onrechtmatig is. In principe doet A niets verkeerd jegens de werknemer. Wanneer het bedreiging is, dan is dat tegenover B en dan is het vereiste dat het onrechtmatig moet zijn. Valt economisch nadeel daar dan ook onder? Of kan ik dit beter zien als een soort van onrechtmatige daad? Maar ook dan is er het vereiste van onrechtmatigheid.
Is er niet ergens wat te vinden over machtsmisbruik (en dan niet het abbb) oid?

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman

Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2012 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het helpt vaak om je vermoedens uit te schrijven.

Onrechtmatige daad

Voorwaarden:

1. Schade
2. Onrechtmatigheid
3. Causaliteit
4. Relativiteit
5. Toerekenbaarheid

1. Welke schade heeft de werknemer? Omdat er een arbeidsovereenkomst tot stand is gekomen is het aannemelijk dat de werknemer B kan dwingen tot nakoming of tot betaling van schadevergoeding (afkoop van het contract / ontbindingsprocedure). Dan is het nog maar de vraag of de werknemer uberhaupt kwantificeerbare schade heeft. Je kan je uiteraard in academische bochten wringen om schade aan te tonen maar dat lijkt mij, praktisch gezien, niet kansrijk.

2. Er zijn een aantal gronden om onrechtmatigheid aan te nemen:
a. Inbreuk op een recht
b. Een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht
c. Een doen of nalaten in strijd met ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer

Waarschijnlijk dacht jij bij onrechtmatigheid alleen aan optie a en b.

In casu is er sprake van een overeenkomst tussen A en B. Ze spreken met elkaar af dat A goederen zal blijven afnemen van B indien B voorkomt dat de werknemer bij hem werkzaam zal zijn.

Twee verbintenissen:

1. A --------goederen blijven afnemen van B-----> B
2. B --------voorkomen dat werknemer bij B zal werken-----> A

De 2e verbintenis levert een wanprestatie jegens de werknemer op. De werknemer wordt op die manier per definitie in zijn belangen geschaad. Hieruit volgt bijna automatisch een handelen in strijd met ongeschreven recht zoals dat geld in het maatschappelijk verkeer. Voor zover ik de literatuur goed begrijp.

Zie Asser/Hartkamp & Sieburgh 6-IV* 2011/66 onder 5.:

Quote:
Het staat een partij bij een overeenkomst niet onder alle omstandigheden vrij de belangen te verwaarlozen die derden bij de behoorlijke nakoming van het contract kunnen hebben. Aldus reeds HR 3 mei 1946, NJ 1946, 323 (Staat/Degens). Indien de belangen van een derde zo nauw zijn betrokken bij de behoorlijke uitvoering van een tussen andere partijen gesloten overeenkomst dat hij schade of ander nadeel kan lijden als een contractant in die uitvoering tekortschiet, kunnen de normen van hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, meebrengen dat die contractant deze belangen dient te ontzien door zijn gedrag mede door die belangen te laten bepalen. Aldus HR 24 september 2004, NJ 2008, 587 (Alog/Vleesmeesters, waarbij Vleesmeesters voor de onderhuur van een deel van een winkelpand afhankelijk was van het nakomen van de contractuele verplichtingen van Alog, haar – indirecte – onderverhuurster jegens Euro Invest op grond van de hoofdhuurovereenkomst). Zie ook HR 16 febr. 2007, NJ 2007, 256 (Tuin Beheer/Mr. X); HR 2 oktober 2009, NJ 2009, 478 (KPN/X).

De rest van de voorwaarden (causaliteit, relativiteit en toerekenbaarheid) lijken mij gegeven.
Desiree15

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord!

Ik twijfel nu inderdaad ook of er schade is.
Daarnaast denk ik ook niet dat het toerekenbaar is, als er schade zou zijn. De schade komt dan niet van de oude werkgever, maar van de nieuwe.

Dus de onrechtmatige daad lijkt me nu ook niet echt relevant meer.
Desiree15

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord!

Ik twijfel nu inderdaad ook of er schade is.
Daarnaast denk ik ook niet dat het toerekenbaar is, als er schade zou zijn. De schade komt dan niet van de oude werkgever, maar van de nieuwe.

Dus de onrechtmatige daad lijkt me nu ook niet echt relevant meer.
Ronald78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er kan wel degelijk sprake zijn van onrechtmatig handelen van de exwerkgever richting exwerknemer en de schade die daarbij ontstaat is de inkomensschade van de exwerknemer, nu die door de vermoedelijke onrechtmatige gedraging van de exwerkgever niet in dienst kan blijven bij de nieuwe werkgever.

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 14:54    Onderwerp: Arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Interessante discussie. Hierbij wat relevante artikelen:
Werkgever A lijkt me aansprakelijk jegens Werkgever B uit onrechtmatige daad (art. 6:162 BW), omdat hij maatschappelijk onbetamelijk heeft gehandeld jegens B door misbruik te maken van zijn afhankelijke positie.

De schade die werkgever B lijdt, is dat de werknemer de schade van zijn ten onrechte gegeven ontslag op staande voet op werkgever B verhaalt. In de procedure die de werknemer tegen B entameert, kan B werkgever A in vrijwaring oproepen.

De werknemer heeft twee mogelijke vorderingen op werkgever B bij de rechter:
I. Vernietiging van het ontslag op staande voet, omdat hij ten onrechte zonder vergunning van het CWI is ontslagen, art. 9 io. 6 Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen. Feitelijke tewerkstelling ex art. 7:611 BW en een loonvordering ex art. 7:628 BW, met vertragingsschadevergoeding art. 7:625 BW en wettelijke rente art. 6:119 en 120 BW.

II. Het ontslag blijft in stand, maar werknemer vordert (gefixeerde of volledige) schadevergoeding, omdat zonder geldige reden op staande voet is ontslagen, art. 7:677 lid 1 io. lid 4 BW io. art. 7:680 lid 1 io. 7:672 lid 1 BW) en de opzegtermijn niet in acht is genomen, art. 7:677 lid 2 BW.
Hierbij kan hij herstel van de arbeidsovereenkomst vorderen, art. 7:682 BW.

Met vriendelijke groet,

Marja
------------------------------------
Het goede leven:
Blijven hopen op en geloven in de wederkomst van Jezus de Messias
Een huisje met zonnepanelen
Moestuintje
Muziek
Gemeenschappelijk brood eten
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds