Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
How to Experie...
Experience the...
Experience the...
Discovering Co...
Afstuderen - v...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 24 dec 2025 8:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Arbeidscontract en studieregeling contract. (traineeship)
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
saj

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 13 dec 2007 16:47    Onderwerp: Arbeidscontract en studieregeling contract. (traineeship) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een arbeidscontract bij bedrijf xxxx met daarbij behorende studiecontract.
In het arbeidscontract wordt naar de studiecontract doorverwezen.

Om mijn verhaal duidelijk te maken:
"Ik zou een contract bij bedrijf xxxx tekenen en die zouden mijn gelijk plaatsen bij bedrijf yyyy, omdat ze samen een traineeship programma hadden opgestart. En dat wist ik. Bedrijf xxx is een soort van werving & selectie bureau. Ik zou alle arbeidsvoorwaarden van bedrijf xxxx krijgen, zoals bedrijfsauto, pensionregeling, etc. Logisch zou ik zeggen, omdat ik contract bij bedrijf xxxx heb."

Nu terug te komen op contract gedoe.

In mijn studiecontract staat dat de gemaakte kosten gedeeltelijk in een jaar tijd afgelost zullen zijn, maar als ik na een jaar niet bijteken bij bedrijf yyyy moet ik 50% van de kosten terugbetalen.

Wat ik mijn afvroeg, in hoeverre is deze contract rechtelijk geldig.

Kan je in een contract aangeven dat je verplicht bent bij bedrijf yyyy na een jaar, want het contract is maar voor een duur van 1 jaar. Ik zou persoonlijk denken dat na een jaar het contract niet meer geldig is.

En tweede is het niet beetje dubbelop, eerst wordt vermeld dat de kosten in jaartijd afgebouwd zijn en dan vervolgens staat er bij als je niet tekent bij bedrijf yyyy moet je 50% betalen.

Help? Ik wil weg bij deze organisaties, zonder enige kosten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 13 dec 2007 17:13    Onderwerp: Re: Arbeidscontract en studieregeling contract. (traineeship Reageer met quote Naar onder Naar boven

saj schreef:
En tweede is het niet beetje dubbelop, eerst wordt vermeld dat de kosten in jaartijd afgebouwd zijn en dan vervolgens staat er bij als je niet tekent bij bedrijf yyyy moet je 50% betalen.

Niet dubbelop, want er staat "gedeeltelijk" zoals je zelf al schreef.

Wat is precies de bedoeling van het contract? Dat je na 1 jaar in dienst treedt van yyyy in plaats van voor xxxx (waarvoor je nu werkt)? Het contract met xxxx houdt in ieder geval op?

Of is het de bedoeling dat je na 1 jaar in dienst blijft van xxxx, maar bij yyyy geplaatst blijft?

Zit je nog in je maand proeftijd?

BerichtGeplaatst: do 13 dec 2007 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry wat ik ermee bedoelde dat het na een jaar afbetaald zou worden. Hoe kan het als ik na een jaar afbetaald heb alsnog 50% moet betalen als ik niet bijtekent. Ben ik verplicht om bij te tekenen omdat het in contract van bedrijf xxxx staat dat ik na een jaar bij bedrijf yyyy moet bijtekenen, anders moet ik 50% betalen.

Kunnen ze in een studiecontract en en situatie vermelden.

De vraag is ben ik verplicht met deze contract bij bedrijf yyyy bijteteken, zonder dat ik kosten moet betalen.

Is de contract gewoon geldig na een jaar. Als de contract niet meer geldig is, dan waarom bijtekenen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 13 dec 2007 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er gedeeltelijk staat, weet ik niet wat er anders mee wordt bedoeld dan gedeeltelijk. Tik anders eens precies in wat er wel staat.

Verder beantwoord je mijn vragen niet.

BerichtGeplaatst: do 13 dec 2007 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als er gedeeltelijk staat, weet ik niet wat er anders mee wordt bedoeld dan gedeeltelijk. Tik anders eens precies in wat er wel staat.

Verder beantwoord je mijn vragen niet.

Gedeeltijk was een verkeerde woordkeuze. Wat ik ermee bedoelde is dat er in de contract aangegeven is dat de studiekosten in een jaar tijd volledig afbetaald zijn.

De bedoeling van hun kant is dat ik bij bedrijf yyyy contract moet gaan tekenen. Ik ben via bedrijf xxx uitgeleend aan bedrijf yyy, maar wel onder contract van bedrijf xxx.

Wat ik mijn afvroeg is kunnen zij mij gewoon verplichten om bij bedrijf yyy een nieuwe arbeidscontract te tekenen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 13 dec 2007 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

saj schreef:
Wat ik mijn afvroeg is kunnen zij mij gewoon verplichten om bij bedrijf yyy een nieuwe arbeidscontract te tekenen.

Ze kunnen je niet verplichten iets te tekenen, maar ze kunnen je mogelijk wel verplichten om dan 50% terug te betalen.

Wat schrijft je contract precies over het al dan niet gedeeltelijk aflossen?

Quote:
De bedoeling van hun kant is dat ik bij bedrijf yyyy contract moet gaan tekenen. Ik ben via bedrijf xxx uitgeleend aan bedrijf yyy, maar wel onder contract van bedrijf xxx.

Het is een merkwaardige constructie, maar of het daarom niet rechtsgeldig is weet ik zo snel niet.

BerichtGeplaatst: do 13 dec 2007 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
saj schreef:

Ze kunnen je niet verplichten iets te tekenen, maar ze kunnen je mogelijk wel verplichten om dan 50% terug te betalen.

Dat is toch beetje vreemd. In eerste instatie zeggen ze dat het in een jaar tijd volledig betaald is (afgelost is) en als ik niet teken dan alsnog 50% moet betalen.

De beste manier is dan elfde maand contract te beindigen en dan gewoon kosten over 1 maand terug betalen.

Ik zal vrijdag avond letterlijk van mijn contract overtikken wat erin allemaal instaat, zit voor werk in buitenland.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 13 dec 2007 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

saj schreef:
Dat is toch beetje vreemd. In eerste instatie zeggen ze dat het in een jaar tijd volledig betaald is (afgelost is) en als ik niet teken dan alsnog 50% moet betalen.

Wat er precies in je contract staat is in ieder geval meer van belang dan wat ze zeggen. Als je contract niets zegt over terugbetalen kunnen ze normaal gesproken niet tot terugbetalen dwingen.

Quote:
De beste manier is dan elfde maand contract te beindigen en dan gewoon kosten over 1 maand terug betalen.

Ik betwijfel dat zo'n truc helpt. Als jij zelf ontslag neemt is de kans alleen maar groter dat je werkgever je kan dwingen een opleiding terug te betalen.

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit staat er precies in de studieovereenkomst contract:

Quote:
- Het totale bedrag wordt naar rato per maand afgebouwd. Na 12 maanden is het volledige bedrag afgebouwd. de cursist is verplicht tot terugbetaling van de trainingskosten, indien zij:
- voortijdig de training staakt (terugbetaling naar rato, berekend per gewerkte maand);
- binnen 1 jaar na de startdatum ontslag neemt bij bedrijf xxxx (terugbetaling naar rato, berekend per gewerkte maand);

Wanneer de cursist na het jaar bij bedrijf xxxx niet in dienst treedt bij bedrijf yyyy, maar uit eigen beweging vertrekt, dan is de cursist verplicht tot terugbetaling van 50% van de totale trainingskosten.

Verder in mijn arbeidscontract staat niks vermeld over extra bijlage die zouden bijkomen of iets over studieregeling.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds