Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Afstuderen - v...
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 19 dec 2025 5:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Appellabel of niet?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
VerareV

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009 15:54    Onderwerp: Appellabel of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik krijg niet goed duidelijk of een handeling nou appellabel is of niet? Hoe moet ik dat beoordelen?

En is het nodig dat je bijv. een verkeersbesluit tot sluitng van de weg moet aanvechten om in aanmerking te komen voor een nadeelcompensatie?

Bedankt! Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009 18:25    Onderwerp: Re: Appellabel of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

VerareV schreef:
Ik krijg niet goed duidelijk of een handeling nou appellabel is of niet? Hoe moet ik dat beoordelen?

Dit is zo'n algemene vraag dat ik alleen maar kan zeggen: sla je boek nog eens open. Het is zinloos om hier algemene stukken leerstof te herhalen die je in je boek kunt vinden. Bovendien mag worden aangenomen dat het in een studieboek duidelijker staat opgeschreven dan wij het hier kunnen uitleggen.

Quote:
En is het nodig dat je bijv. een verkeersbesluit tot sluitng van de weg moet aanvechten om in aanmerking te komen voor een nadeelcompensatie?

Nee.

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hier vind je een pdf file waarin jouw vraag over feitelijk handelen voldoende wordt beantwoord.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien was de vraag inderdaad zo bedoeld, maar er staat "handeling".

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn boek vind ik niet duidelijk genoeg, en het gaat toch meer gewoon om een definitie van het woord appellabel? Internet is er ook niet erg duidelijk over..
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je studieboek niet duidelijk genoeg is over zo'n algemeen onderwerp, dan kun je niet verwachten dat op dit forum iemand over voldoende didactische kwaliteiten beschikt om het wel duidelijk uit te leggen...

John Locke

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als je studieboek niet duidelijk genoeg is over zo'n algemeen onderwerp, dan kun je niet verwachten dat op dit forum iemand over voldoende didactische kwaliteiten beschikt om het wel duidelijk uit te leggen...
Dat bepaal jij toch niet? Hij/zij kan toch gewoon de vraag stellen en als er niemand reageert weet ze/hij vanzelf hoe het zit.. Smile

(En je kunt ook niet te reageren op de post van TS)
klokluider

BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Misschien was de vraag inderdaad zo bedoeld, maar er staat "handeling".

Het moge duidelijk zijn dat ik de vraag zo heb begrepen Smile

Voor wat betreft feitelijk handelen en handeling lijkt het mij dat het een feitelijk handelen de algemene naam is over dit soort gebeurtenissen en de handeling de gebeurtenis is in het specifieke geval. Ik zie dat in ieder geval vanuit hetzelfde perspectief in dit geval. Alhoewel ook uit de tekst van de PDF ook wel blijkt dat het om handelingen gaat.
klokluider

BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

VerareV schreef:
Mijn boek vind ik niet duidelijk genoeg, en het gaat toch meer gewoon om een definitie van het woord appellabel? Internet is er ook niet erg duidelijk over..

Een appellabel besluit is een besluit waartegen beroep bij de bestuursrechter mogelijk is. Voor wat betreft de mogelijkheid van bezwaar en beroep wordt een aantal andere bestuurshandelingen gelijkgesteld met een appellabel besluit.

Misschien helpt dit je.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
bona fides schreef:
Dat bepaal jij toch niet? Hij/zij kan toch gewoon de vraag stellen en als er niemand reageert weet ze/hij vanzelf hoe het zit.. Smile

(En je kunt ook niet te reageren op de post van TS)

Ik bepaal dat niet, maar ik schrijf dat dan ook niet.

Ik geef aan waarom een volledig antwoord naar alle waarschijnlijkheid niet zal volgen. TS kan uit mijn reactie afleiden dat het verstandig is om hetzij het studieboek nog eens open te slaan, hetzij een specifieke vraag te stellen in plaats van "doe mij maar een algemeen college bestuursrecht".

Verder is het een zeer nuttige (studie)vaardigheid om in te kunnen schatten op wat voor vragen het redelijkerwijs mogelijk is een antwoord te geven, en om in te kunnen schatten welke bronnen je het best kunt aanboren voor welke informatie. Dus voor wetsartikelen zoek je op www.wetten.nl of in je wettenbundel, en open je geen onderwerp op dit forum ("wie wil voor mij in mijn wetboek het juiste artikel opzoeken?"). En voor algemene onderwerpen waar je (nog) geen concrete vragen over kunt stellen sla je een studieboek open.

klokluider schreef:
Voor wat betreft feitelijk handelen en handeling lijkt het mij dat het een feitelijk handelen de algemene naam is over dit soort gebeurtenissen en de handeling de gebeurtenis is in het specifieke geval.

Handelingen kun je verdelen in feitelijke handelingen en rechtshandelingen.

BerichtGeplaatst: za 14 nov 2009 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Handelingen kun je verdelen in feitelijke handelingen en rechtshandelingen.

Dank voor deze aanvulling die overigens uitvoeriger in het PDF bestand wordt beschreven.
cia76

cia76

Leeftijd: 90
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 14 nov 2009 22:01    Onderwerp: Re: Appellabel of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

VerareV schreef:

Appelabel kun je beter linken aan besluiten, niet aan handelingen. Wat een besluit is staat in de Awb. In de Awb staan ook uitzonderingen van besluiten waartegen je niet in beroep kunt. Je zou er dus goed aan doen om te bezien wat een besluit is en wanneer je aan alle criteria voldoet van een besluit (bestuursorgaanm rechtshandeling, schriftelijk, publiekrechtelijk) en daarna opzoeken tegen welke besluiten je, ondanks dat die als besluit zijn te kwalificeren, toch niet in beroep kunt. Om de allerlaatste puntjes op de I te zetten (maar zover ben je nog lang niet gezien je vraagstelling) zou je het leersdtuk van bestuurlijk rechtsoordeel door kunnen nemen. Dat zijn mededelingen of anderszins die, ondanks dat dit geen besluiten zijn, voor beroep toch gelijk worden gesteld met appelabel besluit.

Succes.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds