Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
walter75
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 jun 2012 12:39 Onderwerp: Annuleren bestelling KPN |
|
|
Ik heb begin deze maand een bestelling geplaats bij KPN voor een alles in 1 pakket met internet, telefonie, en digitale tv. Op 15 juni hebben ik een orderbevestiging per post ontvangen (datum brief: 13-06-2012). In de brief staat dat ik de bestelling binnen 7 werkdagen na dagtekening mag annuleren. Omdat KPN niet snel kon leveren (3 tot 6 weken) heb ik besloten om een alles in 1 pakket bij een andere provider af te nemen. Deze kon binnen enkele werkdagen leveren.
Vandaag heb ik contact gehad met KPN om de bestelling te annuleren, maar het is 9 werkdagen geleden dat KPN de bevestiging heeft verstuurd. Ik kan de bestelling nu alleen annuleren door de monteur te weigeren en moet dan 12x het maandbedrag betalen. De andere provider heeft bij mij echter al geleverd. Kan ik op een of ander manier nog onder KPN uit? Ik heb gevraagd of de bestelling uit coulance alsog geannuleerd kan worden, maar KPN weigert.
Groeten,
Walter |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 jun 2012 14:04 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Juridisch gezien is er een overeenkomst tussen u en KPN (aanbod en aanvaarding, art. 6:217 BW). Hier is mijns inziens niets meer aan te doen. KPN is verplicht te leveren en u bent verplicht te betalen.
Echt heel ver gezocht in dit geval zou een beroep op dwaling zijn (art. 6:228 BW), als KPN de lange levertijd bij het aangaan van de overeenkomst verzwegen heeft. U kunt dan de overeenkomst vernietigen.
Maar ik neem aan, dat de levertijd bij het aangaan van de overeenkomst bij u wel bekend was.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 26 jun 2012 14:26 Onderwerp: |
|
|
Als u de bestelling via internet of telefoon heeft geplaatst, is er sprake van een overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten (art. 7:46a sub c BW). U heeft wettelijk gezien het recht om de overeenkomst zeven werkdagen na de totstandkoming ervan te annuleren (art. 7:46d lid 1 jo. 7:46i lid 1 en 6). De overeenkomst is totstandgekomen op het moment dat KPN uw bestelling bevestigde op 13 juni. U kon de overeenkomst 9 dagen na die datum in beginsel niet meer rechtsgeldig annuleren.
De termijn van zeven werkdagen kan tot drie maanden worden verlengd als KPN niet aan haar informatieverplichtingen heeft voldaan (art. 7:46d lid 1 jo. 7:46c lid 2). Deze verplichting omvat het volgende:
Quote: | Artikel 7:46c
1. Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet blijken:
a. de identiteit en, indien de koop op afstand verplicht tot vooruitbetaling van de prijs of een gedeelte daarvan, het adres van de verkoper;
b. de belangrijkste kenmerken van de zaak;
c. de prijs, met inbegrip van alle belastingen, van de zaak;
d. voor zover van toepassing: de kosten van aflevering;
e. de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de koop op afstand;
f. het al dan niet van toepassing zijn van de mogelijkheid van ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e;
g. indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het basistarief: de hoogte van het geldende tarief;
h. de termijn voor de aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand doen van de prijs;
i. voor zover van toepassing, in geval van een koop op afstand die strekt tot voortdurende of periodieke aflevering van zaken: de minimale duur van de overeenkomst.
2. Tijdig bij de nakoming van de koop op afstand en, voor zover het niet aan derden af te leveren zaken betreft, uiterlijk bij de aflevering, moeten aan de koper op duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk of, voor zover het de in de onderdelen a en c-e bedoelde gegevens betreft, op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager, de volgende gegevens worden verstrekt, behoudens voor zover zulks reeds is geschied voordat de koop op afstand werd gesloten:
a. de gegevens, bedoeld in de onderdelen a-f van lid 1;
b. de vereisten voor de gebruikmaking van het recht tot ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e lid 2;
c. het bezoekadres van de vestiging van de verkoper waar de koper een klacht kan indienen;
d. voor zover van toepassing: gegevens omtrent de garantie en omtrent in het kader van de koop op afstand aangeboden diensten;
e. indien de koop op afstand een duur heeft van meer dan een jaar dan wel een onbepaalde duur: de vereisten voor opzegging van de overeenkomst. |
U kunt zelf nagaan of KPN in uw geval de in het artikel genoemde informatie aan u heeft verstrekt. Zo ja, dan is er geen mogelijkheid om nog onder de overeenkomst uit te komen. Zo nee, dan is de annuleringstermijn verlengd tot drie maanden en kunt u nog wel rechtsgeldig annuleren. Omdat KPN een professionele aanbieder is verwacht ik dat hun documentatie op orde is. De kans dat u alsnog onder de overeenkomst uit kunt komen acht ik dus klein. |
|
|
|
 |
walter75
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 jun 2012 16:15 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de bestelling online geplaatst en wat me opvalt is dat het maandbedrag in de bevestiging niet overeenkomt met het maandbedrag in de order. In de order staat een maandbedrag van 56 euro vermeld voor de eerste 3 maanden en 62 euro na 3 maanden. In de bevestiging staat een maandbedrag van 51 euro vermeld. Kan ik op basis hiervan iets doen? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 26 jun 2012 16:50 Onderwerp: |
|
|
U zou kunnen betogen dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen, omdat aanbod en aanvaarding niet op elkaar aansluiten. Het hangt er een beetje van af wat als het aanbod en wat als de aanvaarding moet worden gezien. Uw bestelling kan worden beschouwd als een aanbod tot een overeenkomst en de bevestiging als de aanvaarding ervan, of de bestelling is zelf al de aanvaarding van het op de website gedane aanbod. In het eerste geval kunt u stellen dat aanbod en aanvaarding niet op elkaar aansluiten en er dus geen overeenkomst tot stand is gekomen. In het tweede geval is er op het moment van uw bestelling al een overeenkomst tot stand gekomen en maakt het niet uit dat KPN de inhoud van de overeenkomst in de bevestiging onjuist weergeeft.
Een aanwijzing dat KPN zelf uitgaat van de eerste visie is dat in uw brief stond dat u vanaf de dagtekening van de bevestiging van de bestelling zeven werkdagen had om de bestelling te annuleren. Kennelijk gaat KPN ervan uit dat op het moment dat u de bevestiging ontvangt, de overeenkomst tot stand is gekomen: krachtens art. 7:46i lid 6 BW loopt de bedenktijd bij overeenkomsten tot het verrichten van diensten immers vanaf het moment dat de overeenkomst tot stand komt. Als dat zo is, dan moet de bevestiging van de bestelling wel worden begrepen als de aanvaarding van het door u gedane aanbod. Als de aanvaarding (de bevestiging) niet aansluit op het aanbod (de door u geplaatste order), dan komt er geen overeenkomst tot stand (vgl. art. 6:225 lid 1 BW).
Aan deze argumentatie kleeft ook een risico. Als namelijk niet de bevestiging, maar de bestelling als de aanvaarding wordt beschouwd, dan is KPN mogelijk gerechtigd om u te houden aan de oorspronkelijke, duurdere bestelling (51 x 12 = 612 euro; 56 x 3 + 62 x 9 = 726 euro).
Een mogelijk tegenargument is dat u niet de van de overeenkomst af wilt omdat deze niet strookt met uw oorspronkelijke bestelling, maar omdat u in het geheel van uw order af wilt zien. KPN zou kunnen betogen dat u een relatief geringe afwijking van de oorspronkelijke order -- die overigens in uw voordeel uitvalt -- misbruikt om in het geheel van de overeenkomst af te komen. Het is mogelijk dat een rechter oordeelt dat een dergelijk beroep op het ontbreken van een correcte aanvaarding in die omstandigheden op grond van redelijkheid en billijkheid niet is toegestaan. Persoonlijk vind ik dat argument overtuigend en acht ik de kans dat u onder de overeenkomst uit kunt komen onverminderd klein. |
|
|
|
 |
LibertyCity
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 okt 2012 16:46 Onderwerp: |
|
|
Ik sluit even aan bij dit onderwerp aangezien ik met een casus zit die overeenkomsten kent met deze casus. Indien hier toch een apart topic voor geopend dient te worden excuseer ik mij bij voorbaat en wil ik dit alsnog doen. Gaarne een bericht in dat geval.
Mijn casus;
19-09-2012
Ik verleng mijn telefoonabonnement van Vodafone (hierna VF) i.c.m. een nieuw toestel. Op de laatste pagina dien je voor akkoord een aantal checkboxes aan te vinken. Na dit gedaan te hebben kom je in het besteloverzicht terecht met een samenvatting wat je besteld hebt.
Wat blijkt, in het besteloverzicht staat een totaal ander toestel dan ik in de voorgaande order heb geselecteerd. Zoals ik vaak een "screencapture" maak van een bestelling deed ik dat nu ook. Het programma wat dat doet gebruikt altijd de "header" van de webpagina als bestandsnaam. Wat blijkt, de bestandsnaam heeft de naam van het toestel wat ik geselecteerd heb maar wat niet in het besteloverzicht staat. Er staat ondermeer dat een koerier aan de deur komt die een contract bij zich heeft die getekend dient te worden waarna het toestel overhandigd zal worden. Hier lijkt dus sprake van een fout op de site.
Tevens ontvang ik een mail met een incorrect product. Hierin staat tevens vermeld dat ik met VF contact dien op te nemen voor vragen. Hierop heb ik een chat gestart op hun site. Mijn bestelling was nog niet zichtbaar in hun systeem. Later die middag heb ik ook gebeld en ook toen was mijn bestelling nog niet zichtbaar in hun systeem.
Op hun advies heb ik de volgende dag opnieuw gebeld. Er bleek inderdaad een fout toestel te zijn besteld bij de verlenging echter konden zij de order niet meer tegenhouden. Men adviseerde mij de order te weigeren waarmee deze automatisch geannuleerd zou zijn en daarna opnieuw op de site een order te plaatsen. Ter info, je kan alleen een order plaatsen toestel i.c.m. abonnement (eventueel in de vorm van een verlenging).
Aangezien ik niet thuis was trof ik een "niet-thuis-bericht" aan in mijn brievenbus. Via de online portal van de koerier heb ik het pakket laten weigeren en retourneren naar de afzender.
5-10-2012
Vandaag ontdek ik tot mijn ontsteltenis dat men mijn abonnement wel heeft aangepast terwijl er geen levering heeft plaatsgevonden, inclusief het beloofde contract wat nog aan de deur getekend moest worden.
Mijn vraag: handelt de provider nu rechtmatig? |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 okt 2012 19:36 Onderwerp: |
|
|
walter75 schreef: | In de brief staat dat ik de bestelling binnen 7 werkdagen na dagtekening mag annuleren. | Dit lijkt mij onjuist, omdat men de bedenktermijn laat ingaat vanaf de dagtekening in plaats van het moment waarop de klant de brief heeft ontvangen. Het gevolg hiervan is dat de bedenktermijn drie maanden bedraagt.
KPN heeft een informatieplicht. Tijdig voor de koop op afstand wordt gesloten moet KPN, op duidelijke en begrijpbare wijze, aangegeven of het herroepingsrecht van toepassing is.Tijdig bij de nakoming moet KPN deze informatie aan de klant vertrekken op een duurzame gegevensdrager. Wanneer KPN niet aan deze laatste verplichting heeft beantwoord bedraagt de bedenktermijn, indien van toepassing, drie maanden. Dit lijkt mij bij KPN standaard het geval, omdat de brief altijd later zal komen dan wanneer de overeenkomst is gesloten. Deze drie maanden worden ingekort tot zeven werkdagen vanaf het moment dat KPN aan haar informatieplicht heeft voldaan. KPN heeft pas aan haar informatieplicht voldaan wanneer de brief door de brievenbus van de klant wordt gedaan. De dagtekening van de brief ligt daarvoor het moment waarop de klant brief ontvangt.
marja.verstralen schreef: | Echt heel ver gezocht in dit geval zou een beroep op dwaling zijn (art. 6:228 BW), als KPN de lange levertijd bij het aangaan van de overeenkomst verzwegen heeft. U kunt dan de overeenkomst vernietigen. | Dat is inderdaad erg vergezocht. Als er geen levertijd is overeenkomen, dan is er gewoon geen levertijd overeenkomen en kan KPN, binnen zekere kaders, leveren wanneer zoals haar goed dunkt. De klant heeft vervolgens de mogelijkheid om een ingebrekestelling te versturen. Ik zie een beroep op dwaling niet snel slagen.
Regin schreef: | Uw bestelling kan worden beschouwd als een aanbod tot een overeenkomst en de bevestiging als de aanvaarding ervan, of de bestelling is zelf al de aanvaarding van het op de website gedane aanbod. | Het lijkt mij dat er spraken is van een aanvaarding op het moment dat er een bestelling gedaan wordt naar aanleiding van een aanbod van het bedrijf en de inhoud van de bestelling niet afwijkt van het aanbod.
Regin schreef: | Een aanwijzing dat KPN zelf uitgaat van de eerste visie is dat in uw brief stond dat u vanaf de dagtekening van de bevestiging van de bestelling zeven werkdagen had om de bestelling te annuleren. | Dat volgt daar niet uit om KPN vanuit de wet een verplichting heeft om een dergelijke brief te sturen. Zonder deze brief, of andere duurzame drager, bedraagt de bedenktermijn immers drie maanden. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|